رییس کل دادگستری اصفهان:

عمر پرونده‌های قضایی مسن اصفهان به چهار سال کاهش می‌یابد

مرحله اول این طرح از تیر ۱۴۰۱ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ اجرا شد و همه پرونده‌های مانده از سال ۱۳۷۵ تا پایان ۱۳۹۶ که در مجموع یک‌هزار و ۴۳۶ فقره بود، بطور کامل رسیدگی شد.

رییس کل دادگستری اصفهان گفت: تلاش می‌شود عمر پرونده‌های مسن دستگاه قضایی استان مطابق برنامه‌های ترسیم شده تا پایان امسال از ۲۵ به چهار سال کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری روز سه‌شنبه در نشست تشریح عملکرد دستگاه قضایی استان اصفهان افزود: در مرحله دوم اجرای این طرح، تکلیف همه پرونده‌های مسن از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تعیین می‌شود.

رییس کل دادگستری اصفهان خاطرنشان کرد: به پرونده‌ای مسن گفته می‌شود که بیش از یک سال از تاریخ آخرین ورود آن به شعبه گذشته باشد. حجت‌الاسلام جعفری اظهار داشت: با توجه به ضرورت رفع اطاله دادرسی و تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و به‌منظور اجرای سیاست‌های سند تحول قوه قضاییه و موافقت‌نامه اجرایی برنامه‌های سال ۱۴۰۲ دادگستری استان اصفهان، شیوه‌نامه رسیدگی به پرونده‌های مسن تدوین شد.

وی یادآور شد: مرحله اول این طرح از تیر ۱۴۰۱ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ اجرا شد و همه پرونده‌های مانده از سال ۱۳۷۵ تا پایان ۱۳۹۶ که در مجموع یک‌هزار و ۴۳۶ فقره بود، بطور کامل رسیدگی شد. حجت‌الاسلام جعفری افزود: مرحله سوم این طرح از فروردین ۱۴۰۴ آغاز می‌شود و براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال آینده همه پرونده‌های وارده از سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رسیدگی خواهد شد که درصورت تحقق آن، موضوع اطاله دادرسی در استان اصفهان رفع می‌شود.
وی، کمبود نیروی قضایی، تأخیر در ارائه نظریه کارشناس یا نیابت، منوط بودن اتخاذ تصمیم در پرونده دیگر، مطالبه پرونده از شعبه‌های دیگر یا سایر موارد مشابه در اصفهان و خارج از استان را از جمله دلایل اطاله رسیدگی به یک پرونده و مسن شدن آن دانست.

رییس دستگاه قضایی اصفهان با اشاره به رصد مستمر عملکرد حوزه های قضایی استان در زمینه تعیین تکلیف پرونده های مسن گفت: معاونت ویژه نظارت رییس کل دادگستری با بررسی موانع و معضلات، اقدامات لازم را بمنظور تسریع و تسهیل اجرای این طرح در دستور کار دارد.