اخبار اصفهان گزارش می دهد؛

آینده قیمت طلا چگونه خواهد بود؟

اگر دولت چهاردهم بتواند در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی خود و البته مدیریت اقتصاد داخلی، روندهایی را یجاد کند که برای کشورمان ثبات‌زا باشند، کاملا طبیعی است که این ثبات به بازار طلا نیز سرایت کند و موجب آرامش در آن شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اخبار اصفهان؛ یکی از بازارهایی که در سال های اخیر فراز و فرودهای قابل توجهی را تجربه کرده، بازار طلا بوده است. حوزه ای که شمار قابل توجهی از مردم کشورمان آن را به مثابه عرصه ای برای سرمایه گذاری و حفاظت از ارزش پول خود ارزیابی می کنند. در این راستا، به طور خاص پس از سال ۲۰۱۸ و خروج یکجانبه دولت وقت آمریکا از توافق برجام و تحمیل سیلی از تحریم ها علیه کشورمان، شاهد وقوع چندین دور جهش ارزی و متعاقبا افزایش قیمت طلا در کشورمان بوده ایم.

در این چهارچوب، قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار در وضعیت کنونی به بییش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و البته که سکه امامی نیز بیش از ۴۳ میلیون تومان قیمت دارد. در این چهارچوب، تنها اندکی پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاکیدات این دولت بر ضرورت توسعه تعاملات بین المللی ایران و ایجاد گشایش های اقتصادی برای کشورمان، بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آینده قیمت طلا چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قیمت طلا به متغیرهای مختلفی مرتبط است که لزوما هم محدود به کشورمان نیستند. به عنوان مثال، بخشی از قیمت طلا در ایران تابع قیمت انس جهانی است که در این حوزه نیز به دلیل تشدید منازعات و درگیری های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک میان قدرت های جهانی، شاهد ثبت رکوردهای قیمتی تازه ای بوده ایم. در عین حال، قیمت طلا در کشورمان از نرخ دلار و البته روند جاری نرخ تورم در ایران که در طی چهار سال اخیر بیش از ۴۰ درصد بوده هم تاثیر می گیرد.

موضوعاتی که هر دوی آن ها نیز تا حدی زیادی تحت تاثیر فشار تحریم های خارجی علیه اقتصاد ایران هستند. بگذریم که نگاه سرمایه ای طیف های قابل توجهی از افکار عمومی کشورمان به بازار طلا نیز موجب می شود تا در برهه های زمانی مختلف شاهد سرازیر شدن بخش قابل توجهی از تقاضای عمومی به سمت بازار طلا و متعاقبا افزایش قیمت ها در این بازار باشیم.

حال با در نظر گرفتن تمامی این مسائل، باید این نکته را مورد اشاره قرار دهیم که اگر دولت چهاردهم بتواند در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی خود و البته مدیریت اقتصاد داخلی، روندهایی را یجاد کند که برای کشورمان ثبات‌زا باشند، کاملا طبیعی است که این ثبات به بازار طلا نیز سرایت کند و موجب آرامش در آن شود. با این حال، اگر این مساله محقق نشود و شاهد تشدید تحریم و فشارهای خارجی به اقتصاد ایران و البته افزایش درگیریها در سطح منطقه غرب آسیا و در عین حال تداوم برخی روندهای غلط در عرصه حکمرانی اقتصادی کشورمان که پیشتر نیز مسبوق به سابقه بوده اند باشیم، همچنان بایستی انتظار ثبت رکوردهای تازه در حوزه قیمت طلا در کشورمان را داشته باشیم. اساسا به همین دلیل است که جنس کنش و فعالیت های تیم اقتصادی دولت چهاردهم از اهمیت زیادی برخوردار است و عملکرد ضعیف در این حوزه می تواند حامل چالش های جدی و جبران ناپذیری برای کشورمان باشد. مساله ای که باید به نحوی جدی از سوی رئیس جمهور محترم و تیم اقتصادی ایشان مورد توجه باشد.