وزیر تحصیلات عالی افغانستان خبر داد: پیش قدم شدن دانشگاه اصفهان در دریافت ریالی شهریه از دانشجویان افغان

وزیر تحصیلات عالی افغانستان گفت: مشکل پاسپورت دانشجویان افغانستانی در ایران رفع شده و در زمینه شهریه، دانشگاه اصفهان در دریافت ریالی شهریه از این دانشجویان پیش قدم شده است.  نجیب الله خواجه عمری، در نشست با رییس و اساتید دانشگاه اصفهان اظهار کرد: به دلیل برخی اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان، این دو کشور […]

وزیر تحصیلات عالی افغانستان گفت: مشکل پاسپورت دانشجویان افغانستانی در ایران رفع شده و در زمینه شهریه، دانشگاه اصفهان در دریافت ریالی شهریه از این دانشجویان پیش قدم شده است.

 نجیب الله خواجه عمری، در نشست با رییس و اساتید دانشگاه اصفهان اظهار کرد: به دلیل برخی اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان، این دو کشور جدایی ناپذیر هستند و آرامش این کشور به نفع جمهوری اسلامی ایران و حتی جمهوری پاکستان است.

وی با بیان اینکه ایران در کمک و پیشرفت این کشور سهم بالایی داشته است، افزود: نه تنها به دلیل مسئولیت‌های مشترک بلکه وظیفه برادری و اسلامی است که ایران در این شرایط سخت به افغانستان کمک کند اما با باید توجه داشت که علاوه بر منافع کشورهای خارجی، جهل و نادانی مردم هم در شرایط نابسامان افغانستان دخیل است.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان تصریح کرد: توجه ما به رشد عالی دانش است، در ۱۰ سال گذشته در وزارت عالی آموزش افعانستان، بازنگری و انکشاف علم و دانش از اولویت‌های این وزارت بوده است؛ برای این امر، نیازسنجی افغانستان را به سرانجام رسانده‌ایم و اکنون در مرحله تکمیلی آن هستیم.

تخفیف ۵۰ درصدی بورسیه به شرط بازگشت به افغانستان

خواجه عمری اولویت دوم وزارت تحصیلات عالی افغانستان را تضمین کیفیت آموزش عالی عنوان کرد و گفت: در این زمینه نظارت کلی و بازنگری بر ارتقا و کیفیت آموزش در نظر گرفته شده و در این راستا اداره مستقل تنظیم کیفیت و ارتقا آموزش در چارچوب ملی و تنظیم قابلیت‌ها تأسیس شده است.

وی افزود: اولویت سوم، تحقیق، تألیف و ترجمه است که مراکز معیاری تحقیق را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم و لازم به ذکر است که ۳۸ دانشگاه دولتی و یک دانشگاه خصوصی در افغانستان دایر است.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از فساد اداری و ایجاد شفاف سازی امور مربوط به وزارت، قوانین و لوایح آموزشی به صورت الکترونیکی ارائه شده است. یکی از اقدامات صورت گرفته برای دانشجویان ۵۰ درصد تخفیف بورسیه به شرط بازگشت به افعانستان است و در سفر گذشته به ایران نیز مشکل پاسپورت حل شده است. همچنین در زمینه شهریه، دانشگاه اصفهان در دریافت ریالی شهریه دانشجویان پیش قدم شده است.

۴۰ درصد دانشجویان خارجی، افغانستانی هستند

هم چنین، رییس دانشگاه اصفهان در این نشست با اشاره به قدمت ۷۰ ساله دانشگاه اصفهان اظهار کرد: ۴۰ درصد دانشجویان خارجی این دانشگاه افعانستانی هستند.

هوشنگ طالبی افزود: دو هزار دانشجوی دکتری و ۷۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و سالیانه بیش از چهار هزار مقاله علمی از اساتید به چاپ می‌رسد.

وی گفت: ۱۳ دانشکده در دانشگاه اصفهان فعال است و گستردگی رشته‌ها، پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع و رویکرد پژوهشی برای رفع معضلات و نیازهای جامعه، ارتباط پژوهشی با سایر دانشگاه‌ها و اساتید دیگر کشورها نشان دهنده طرفیت بالای این دانشگاه است.