مدیر اجرایی آستان مقدس خواهر امام رضا(ع) عنوان کرد:

تشرف سالانه ۵۰۰ هزار زائر خارجی به حرم مطهر

توسعه فیزیکی حرم مطهر و پیرامون آن می‌تواند موتور محرک توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه باشد. در همین راستا طرح توسعه این مجموعه زیارتی با وسعت حدود 5 هکتار در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن صادق زاده، مدیر اجرایی آستان مقدس خواهر امام رضا(ع) در اصفهان با اشاره به مقام و جایگاه ویژه حضرت زینب (س) بیان کرد: «شیخ عباس قمی» در کتاب «منتهی الامال» ایشان را فرزند بلافصل حضرت موسی بن جعفر (ع) معرفی می کند. همچنین شیخ «عباس قمی»، «سعید العلما» شاگرد خود را به اصفهان می‌فرستد تا به تحقیق در این رابطه بپردازد. در ادامه، سعید العلما گزارش می دهد قبر مطهر حضرت زینب (س) در بین علما، معتمدین و مردم شهر اصفهان معروف بوده است. شیخ عباس قمی، پس از اعتماد و یقین به این موضوع نامه‌ای مبنی بر لزوم بازسازی، عمران و توسعه این بقعه مطهر به علمای اصفهان به ویژه آیت‌الله العظمی «دهکردی»، استاد مرحوم امام خمینی (ره) و آیت الله «بروجردی» (ره)، می‌نویسد که این امر موجب تعمیر و بازسازی حرم مطهر توسط آیت الله العظمی دهکردی می شود.

تا طلا هست، نقره چرا؟

به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه آستان مقدس خواهر امام رضا (ع) در اصفهان ، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده افزود: مرحوم آیت الله دهکردی در نهایت وصیت می‌کند، پس از فوتش، وی را در این مکان مقدس دفن کنند. برخی به او خرده می‌گیرند که با وجود سرزمین «تخت فولاد»، دومین قبرستان بزرگ تشیع بعد از« وادی السلام» و محل دفن علمای بزرگ بسیاری در اصفهان، چرا چنین وصیتی می‌کند! وی در پاسخ می‌گوید اگر علمایی که در تخت فولاد دفن شده‌اند نیز جایگاه ویژه حضرت زینب (س) را می‌دانستند، آرمیدن در این بقعه مطهر را انتخاب می کردند؛ چراکه حرم حضرت زینب(س) در مقایسه با تخت فولاد، مانند قرار گرفتن طلا در مقابل نقره است. همنشینی و آرمیدن در جوار دختر موسی بن جعفر(ع) و خواهر امام رضا (ع)، سبب می شود تا روح ایشان، ما را تا آسمان هفتم و هم‌نشینی با حضرت موسی بن جعفر (ع) بالا برد.

مدیر اجرایی آستان مقدس خواهر امام رضا(ع) در اصفهان با بیان اینکه در کتاب های مختلفی از علما و محققین شیعه حضرت زینب (س) بنت موسی بن جعفر (ع) که در قریه «ارزنان» اصفهان مدفون است، دختر بلافصل حضرت موسی بن جعفر (ع) معرفی شده، افزود: به عنوان مثال مرحوم آیت الله «مبارکه‌ای» در کتاب « نورالانوار در اولاد حضرت موسی بن جعفر (ع)» به این مساله می‌پردازد که جریان حضور حضرت زینب (س) در اصفهان چه بوده است؛ ضمن اینکه می‌گوید وقف‌نامه‌هایی در مورد مقبره مطهر این بانوی بزرگوار با مُهر «علامه مجلسی»، «حاجی کلباسی» و «سیدرشتی» دیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده با اشاره به رونق حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) در اصفهان در دوره‌های مختلف به ویژه در دوران صفویه بیان کرد: وقف‌نامه‌ای وجود دارد که یکی از فرماندهان شاه عباس صفوی، قلعه ای به نام «سورچی» که در اطراف این مکان قرار داشته را وقف حرم مطهر می‌کند. در وقف نامه دیگری که متعلق به ۶۰۰ سال پیش است نیز قلعه و زمین کشاورزی بزرگی در شرق اصفهان، جزو موقوفات حرم بوده که در طول تاریخ محلی برای تامین هزینه‌های عمران و توسعه بقعه مطهر و روضه خوانی و برگزاری مراسمات با حضور مردم در این حرم مطهر به شمار می رفته است.

حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) به برند بدل شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه دیدگاه مدیران حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) در اصفهان از یک دهه پیش تاکنون، تاکید بر توسعه فیزیکی حرم مطهر و همچنین اهمیت و توجه به جایگاه ویژه حضرت زینب (س)، دختر حضرت موسی بن جعفر (ع) بوده است، گفت: توسعه فیزیکی حرم مطهر و پیرامون آن می‌تواند موتور محرک توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه باشد. در همین راستا طرح توسعه این مجموعه زیارتی با وسعت حدود ۵ هکتار در حال اجرا است.

از سوی دیگر، توسعه حرم باعث توجه ویژه مسئولان شهری به این منطقه شده است. همچنین خدمات شهری و کالبدی متعددی توسط نهادهای حاکمیتی در این منطقه در حال اجراست.

به گفته وی، مدیریت حرم مطهر از ظرفیت های مختلفی برای شناساندن حرم مطهر به مردم استفاده می کند؛ برای مثال، تولید و پخش ویژه برنامه سحرگاهی ماه رمضان در شبکه استانی اصفهان که در دو سال متوالی در بین برنامه های استانی رتبه اول را کسب کرد، یکی از برنامه های حرم مطهر برای معرفی حضرت زنیب (س) بوده است. همچنین اقدامات آستان مقدس در حوزه برندینگ و معرفی به صورت گسترده در حال انجام و پی گیری است. ضمن اینکه یکی از ظرفیت های مهم حرم مطهر تشرف سالانه حدود ۵۰۰ زائر خارجی به این مکان مقدس است.

حرم می تواند نماد جمهوری اسلامی باشد

مدیر اجرایی آستان مقدس خواهر امام رضا(ع) در اصفهان در ادامه به طراحی و معماری ویژه حرم مطهر حضرت زینب (س)، خواهر امام رضا (ع) در اصفهان اشاره کرد و گفت: طراحی و اجرای معماری حرم مطهر در حوزه های مختلف و متعدد مانند نوآوری در طراحی و اجرای گنبد، طراحی های خاص ، نحوه اجرای مقرنس ها و … می تواند این حرم را به عنوان الگو و نماد معماری جمهوری اسلامی معرفی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده در ادامه به آسیب‌های اجتماعی موجود در منطقه ۱۴ نیز اشاره کرد و گفت: آستان مقدس خواهر امام رضا (ع) در اصفهان، چند سالی است که برانجام فعالیت‌های اجتماعی در این منطقه متمرکز شده است؛ فعالیت‌هایی مثل ارائه خدمات روانشناسی فردی و گروهی، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های مهارت افزایی به صورت روزانه با مشارکت فعالات اجتماعی، آموزش مهارت‌های تولید و اشتغال به زنان سرپرست خانوار به منظور توانمندسازی و کسب درآمد، راه اندازی میز فروش (هم در منطقه ۱۴ و هم دیگر مناطق شهری) ، برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان اجتماعی و معلمان و مدیران مدارس و… . همه اینها در راستای ارتقاء سطح فرهنگ اجتماعی منطقه پیرامون حرم مطهر در حال انجام است که نهایتا منجر به افزایش عزت نفس و امید به زندگی شهروندان و مجاروان این حرم مطهر خواهد شد.