“خانواده قرآنی” اولین گام در ترویج فرهنگ قرآن و عترت در سطح جامعه

اینکه هر خانواده در ایام مختلف جلسات قرآنی برگزار کرده و علاوه‌بر تلاوت آن درمورد مفاهیم این کتاب آسمانی نیز به گفت‌وگو بپردازند، می‌تواند در گسترش فرهنگ قرآنی در خانواده و سپس در سطح جامعه اثرگذار باشد؛

رئیس دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: برای گسترش بهتر ارزش‌های قرآنی در سطح جامعه باید از خانواده‌ها شروع کنیم.

به گزارش اخبار اصفهان از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، علی حاجی‌زکی در حاشیه چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآنی اقدام خوبی است که هر ساله توسط سازمان اوقاف و و امور خیریه انجام می‌شود و تاثیرات خوبی در قشر جوان و نوجوان دارد.

وی افزود: برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف مثل حفظ و قرائت بسیار ارزشمند است و شور و نشاط را در جامعه قرآنی و علاقه‌مندان به این حوزه افزایش می‌دهد؛ همچنین در انس بیشتر جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان با قرآن تاثیر به‌سزایی دارد.

رئیس دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به گستردگی فضاهای قرآنی در سطح اصفهان عنوان کرد: موسسات قرآنی توانمند بسیاری در اصفهان وجود دارد که خروجی آنها، افراد برتر در مسابقات قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی است؛ علاوه‌بر این مراکز که در حوزه آموزش قرآن فعالیت می‌کنند، دانشگاه علوم قرآنی نیز در اصفهان زمینه حضور افراد علاقه‌مند به کسب تحصیلات عالیه در زمینه قرآن را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه برای گسترش بهتر ارزش‌های قرآنی در سطح جامعه باید از خانواده‌ها شروع کرد، گفت: آنچه می‌تواند تاثیر برگزاری چنین محافلی را در جامعه دوچندان کند، ارتباط خانواده‌ها با قرآن است؛ نهضتی در کشور تحت عنوان “خانه‌های نورانی” در حال گسترش است که می‌تواند به فراگیر شدن قرآن در سطح جامعه کمک کند.

حاجی‌زکی ادامه داد: اینکه هر خانواده در ایام مختلف جلسات قرآنی برگزار کرده و علاوه‌بر تلاوت آن درمورد مفاهیم این کتاب آسمانی نیز به گفت‌وگو بپردازند، می‌تواند در گسترش فرهنگ قرآنی در خانواده و سپس در سطح جامعه اثرگذار باشد؛ به دنبال آن نوجوانانی که از این طریق به آموزش قرآن علاقه‌مند می‌شوند می‌توانند در موسسات مختلف حضور یافته و توانمندی خود را در این زمینه افزایش دهند.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت موسسات در گسترش انس با قرآن در سطح جامعه بیان کرد: این یکی از وظایفی که در حوزه قرآن بر عهده دولت است، صدور مجوز مراکز قرآنی است که متولی آن اداره‌کل ارشاد است؛ این امر در گسترش فضای دینی و قرآنی در سطح جامعه و همچنین کمک به تسهیل در استفاده مردم از خدمات آنها موثر است.

رئیس دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه دوره‌های متعددی در حوزه آموزش قرآن توسط نهادهای مختلف برگزار می‌شود، گفت: برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن کاری است که توسط دستگاه‌های متولی در این حوزه انجام می‌شود و به پویاتر شدن جامعه قرآنی کمک می‌کند.

وی افزود: دوره آموزش نوین قرآن تحت عنوان “بشری” با هدف ساده‌سازی آموزش قرآن در چند روز آینده برگزار می‌شود؛ افرادی که می‌خواهند قرآن را آموزش دهند لازم است که خودشان برخی آموزش‌های اولیه را فرا گیرند و به سطوح بالاتر بروند، از این رو این دوره بسیار ساده و روان و بدون نیاز به جزوات و کتاب‌ها به آموزش این موارد می‌پردازد.

حاجی‌زکی تصریح کرد: برای شرکت در این دوره لازم است که متقاضیان امر مربی‌گری، برخی مقدمات را گذرانده باشند و پس از شرکت در این دوره، آموزش را آغاز کنند؛ ساده‌سازی تعلیم قرآن می‌تواند در استفاده بهتر از مفاهیم و متون قرآنی توسط مردم موثر باشد.