ایستگاه‌های متروی نصف جهان از تهی سرشار

علاوه بر اینکه می‌توان تولیدات فاخر هنرمندان را در ایستگاه‌های مترو نمایش داد، می‌توان از این خدمات به شکل کانترهای سیار فروش صنایع‌دستی در ایستگاه‌ها استفاده کرد و مکانی را در اختیار هنرمندان قرار داد تا حداقل به‌صورت هفته‌ای و دوره‌ای محصولات خود را به فروش برسانند. این مدل در دنیا وجود دارد و در کشورهای مختلف از فضای مترو در حوزه‌های هنری استفاده شود.

میثم بکتاشیان: مرمت و بازآفرینی بخش‌هایی از موزه هنرهای معاصر، در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان به مراحل نهایی رسیده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دو روز پیش گفت: تلاش می‌کنیم فضای نمایشگاهی برای نمایش آثار جدید هنرمندان جوان در فضاهای پیرامونی گیت ورودی ایستگاه‌های متروی اصفهان ایجاد کنیم؛ در این راستا تمام موضوعات ایمنی و پدافند غیرعامل برای ایجاد این فضای نمایشگاهی در نظر گرفته می‌شود.

میثم بکتاشیان با اعلام این خبر گفت: گالری کتابخانه مرکزی در اختیار هنرمندان جوان شهر است و هنرمندان توانسته‌اند در سبک‌های مختلفِ هنرهای تجسمی و سنتی این گالری حضور پیدا کنند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، همچنین با اشاره به مرمت و بازآفرینی بخش‌هایی از موزه هنرهای معاصر به خبر گزاری ایمنا گفت:”این اقدام مهم در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان و به دستور شهردار به مراحل نهایی رسیده است.”

مجد الدین تاج: از طرف ما همیشه این صحبت مطرح بوده تا بتوانیم از صنایع‌دستی حداقل در فضای شهری و ایستگاه‌های مترو استفاده کنیم، اما از سوی مسئولان سازمان قطار شهری پیشنهادی نبوده است
این اولین باری نیست که موضوع استفاده از هنرهای تجسمی و سنتی در ایستگاه‌های متروی اصفهان مطرح می شود چرا که مجید تاج، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان نیز سال گذشته در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان پیشنهادی مطرح‌شده مبنی بر اینکه هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی طرح‌های خود را برای استفاده در ایستگاه‌های مترو ارائه کنند؟ گفته بود، چنین پیشنهادی نشده است، اما از طرف ما همیشه این صحبت مطرح بوده تا بتوانیم از صنایع‌دستی حداقل در فضای شهری و ایستگاه‌های مترو استفاده کنیم.
اگر این اقدام انجام شود هم در توسعه و رونق صنایع‌دستی تأثیر دارد و هم ازلحاظ بصری اتفاق بسیار خوبی خواهد بود،
به گفته تاج علاوه بر اینکه می‌توان تولیدات فاخر هنرمندان را در ایستگاه‌های مترو نمایش داد، می‌توان از این خدمات به شکل کانترهای سیار فروش صنایع‌دستی در ایستگاه‌ها استفاده کرد و مکانی را در اختیار هنرمندان قرار داد تا حداقل به‌صورت هفته‌ای و دوره‌ای محصولات خود را به فروش برسانند. این مدل در دنیا وجود دارد و در کشورهای مختلف از فضای مترو در حوزه‌های هنری استفاده شود.

مجدالدین تاج با تأکید بر اینکه هنر و صنایع‌دستی اصفهان حتماً باید در متروی این شهر لحاظ شود، توضیح داد: اگر این اقدام انجام شود هم در توسعه و رونق صنایع‌دستی تأثیر دارد و هم ازلحاظ بصری اتفاق بسیار خوبی خواهد بود، چراکه حضور هنر باعث تلطیف فضای مصنوعی موجود می‌شود و مردم با دیدن هنر و صنایع‌دستی حال بهتری پیدا می‌کنند ضمن اینکه به حوزه درآمدی صنایع‌دستی کمک خواهد شد. البته رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان بی‌راه هم نگفته بود چرا که در بسیاری از ایستگاه‌های متروی شهرهای مختلف دنیا زیباترین و فاخرترین آثار هنری استفاده‌ شده است، اما در اصفهان که به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی شناخته می‌شود استفاده از هنر فقط در حد تعداد بسیارمحدودی از ایستگاه‌های خط اجرا شد که این طرح نیز خیلی زود متوقف شد، بخش داخلی ایستگاه‌ها نیز خشک و بی روح و بی ذوق است. با وجودی که سال ۹۴، پیش از بهره‌برداری از ایستگاه‌های متروی اصفهان، قرار بود که به فراخور، در ایستگاه‌ها برای آثار هنری جانمایی شده و از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استفاده شود، اما این موضوع عملی نشد، سید محسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه فروردین سال گذشته دراین‌باره به ایسنا گفته بود، این موضوع در خط ۲ مترو در نظر گرفته‌شده و سعی کردیم از معمارهای تاپ اصفهان در اکثر ایستگاه‌ها استفاده کنیم، اما بنا نیست من هم در کلیت، یک سازه‌ای بسازم که فقط بحث فرهنگ داشته باشد! به اعتقاد وی، سازه‌های زیادی روی زمین ساخته می‌شود مثل مسجد و مدرسه و خیلی‌های دیگر، اما حالا همه انتظار دارند که کارهای فرهنگی و صنایع‌دستی در مترو که زیرِ زمین است و بحث فنی دارد انجام شود! خیلی نمی‌شود این موارد را در مترو کار کرد، ضمن اینکه هزینه هم خیلی بالا است.

محسن واعظی‌فر: سازمان برنامه‌ و بودجه به ما فشار می‌آورد و می‌گوید که چرا ایستگاه‌های شما گران درآمده؟!
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان وحومه افزود: “یکی دو مورد را به‌عنوان برند انجام دادیم که مترو هویت اصفهانی داشته باشد، مثلاً در ایستگاه علیخانی و مفتح تماماً کار نقاشی و برجسته روی آجر کارشده، شبیه میدان امام و سی‌وسه‌پل، و خیلی هم هزینه‌بر بود. در کلیت، ما تااندازه‌ای در خط ۲ از این مسائل استفاده می‌کنیم، ولی قرار نیست همه ایستگاه‌های ما فقط نمایشگاه هنری بشود، نه این‌طور نیست، هزینه خیلی بالا می‌رود.”

واعظی‌فرد ادامه داد: مثلاً طراحی ایستگاه تختی توسط مهندس میرمیران انجام شد که در نوع خود بالاترین معمار است، طرح ایستگاه دانشگاه هم از آقای میرمیران و تقریباً سنتی است، ولی واقعیت این است که نمی‌توان بیش از این در مترو کار هنری انجام داد و تا یک اندازه می‌شود. البته در خط ۲ سعی می‌کنیم این کار را تااندازه‌ای بیشتر انجام دهیم، ولی اندازه‌ای که بار مالی آن را بتوانیم تأمین کنیم. وی گفته بود،”سازمان برنامه‌ وبودجه به ما فشار می‌آورد و می‌گوید که چرا ایستگاه‌های شما گران درآمده؟! ما پول می‌دهیم که مترو بسازید، قرار نیست فرهنگسرا بسازید! برنامه بودجه رسماً نامه نوشته، ولی ما تا آنجا که توانسته‌ایم هویت اصفهان را رعایت کرده‌ایم.” حالا بعد از گذشت یک سال و چند ماه معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اعلام این خبر که تلاش می‌کنیم فضای نمایشگاهی برای نمایش آثار جدید هنرمندان جوان در فضاهای پیرامونی گیت ورودی ایستگاه‌های متروی اصفهان ایجاد کنیم؛ گفته این اقدام مهم در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان و به دستور شهردار به مراحل نهایی رسیده است. بکتاشیان گفته، ممکن است تا شش روز آینده مراحل تحویل تمام شود و پس از تحویل بین ۱۵ تا ۲۰ روز شاهد افتتاح موزه باشیم…حال باید منتظر باشیم و ببینیم این وعده ها محقق خواهد شد یا خیر!؟