دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی:

تحقق شهر هوشمند در اولویت شهرداری است

تحقق شهر هوشمند نیازمند مشخص شدن تعاریف، مؤلفه‌های مؤثر در شهر هوشمند و ذی‌نفعان است و در این راستا الگو و استاندارد برای شهر هوشمند متناسب با اقتضائات مورد نیاز را نداریم.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: شهرداری این کلان‌شهر برای تحقق شهر هوشمند مصمم است و قطعا این امر با بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید فردانی شنبه سی‌ام تیر در نشست تخصصی هم‌اندیشی بررسی و تکمیل نقشه راه جامع شهر هوشمند اظهار کرد: امکان اجرا، توسعه و تکمیل با بهره‌گیری از توان شرکت‌های فناور وجود دارد. وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت فناورانه همواره مد نظر مدیریت شهری بوده است، افزود: شبکه‌سازی در اکوسیستم فناوری در شهر، استان و کشور حائز اهمیت است.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تصریح کرد: تحقق شهر هوشمند نیازمند مشخص شدن تعاریف، مؤلفه‌های مؤثر در شهر هوشمند و ذی‌نفعان است و در این راستا الگو و استاندارد برای شهر هوشمند متناسب با اقتضائات مورد نیاز را نداریم.

فردانی با بیان اینکه در این حوزه تلاش می‌کنیم نسخه محلی مبتنی بر اقتضائات وظرفیت‌ها تدوین شود، افزود: شهر هوشمند با استفاده از داده و فناوری‌های تحول‌آفرین، زمینه‌ساز حکمروایی باز و مشارکتی برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در راستای ارتقای عملکرد سازمانی و کیفیت زندگی در شهر می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حوزه زیرساختی اضافه کرد: الزامات مدیریتی، زیرساخت فنی و خدمات سه مؤلفه مورد توجه در نقشه راه شهر هوشمند است و شرکت‌های فناور می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های فنی نقش مؤثری داشته باشند.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: لازم است خدمات هوشمند در سه بخش «خدمات سازمانی» ویژه ارباب رجوع، سازمان‌ها، پیمانکاران و کارمندان از جمله ارائه سرویس‌های برخط، «موضوعات شهری» ویژه شهروندان و گردشگران همچون حمل‌ونقل و فناوری‌های تحول‌آفرین که بروز و ظهور آن در سطح شهر است را دنبال کنیم.

فردانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر طرح‌های زیرساختی فنی از جمله طرح «اصفهان من» ، سکوی شهر هوشمند، مرکز عملیات هوشمند (IOC)، توسعه فیبر نوری، مرکز عملیات امنیت (SOC)، مرکز عملیات شبکه (NOC)، مدیر API، طرح منطقه مجاری، پرداخت الکترونیک، پلاک آبی با OR هوشمند، شهرسازی الکترونیک (اصنو)، IPv6، حمل‌ونقل عمومی هوشمند و پرداخت الکترونیک (اصرو) در مراحل مختلف اجرا قرار دارد. وی تصریح کرد: بودجه سال جاری سازمان فاوای شهرداری اصفهان حدود هزار میلیارد تومان است که نشان از توجه شهرداری اصفهان به این مسئله است و قطعاً این سازمان از طرح‌هایی که در حوزه هوشمندسازی شهر، ارزش‌افزوده مناسب داشته باشد، حمایت لازم را خواهد داشت.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تاکید کرد: شهرداری این کلان‌شهر در تحقق شهر هوشمند مصمم است و قطعاً این امر با بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است.
به گزارش ایمنا، در این جلسه نمایندگان شرکت‌های فناور به بیان نقطه‌نظرات، دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود درباره شهر هوشمند و روند حرکتی شهرداری اصفهان در این زمینه پرداختند.