یکپارچه‌سازی فروش، چالش جدید مالکان اراضی «میلاد» شاهین شهر

به‌گزارش ایرنا، این اراضی حدود ۱۷ سال پیش توسط شرکت تعاونی مسکن کارکنان دولت در شاهین‌شهر و میمه برای واگذاری به ۸۰۰ عضو این مجموعه شامل کارکنان فرمانداری، بنیاد شهید، نیروهای نظامی و انتطامی، دارایی، دادگستری، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها خریداری شد.

کاربری کشاورزی اراضی ۴۲ هکتاری «میلاد» شاهین‌ شهر اصفهان پس از حدود ۱۷ سال در سال گذشته تغییر یافت اما مالکان زمین‌ بدلیل یکپارچه‌سازی طرح فروش و مزایده‌گذاری‌های بی‌جواب، همچنان از دستیابی به ملک خود ناکام مانده‌اند.

به‌گزارش ایرنا، این اراضی حدود ۱۷ سال پیش توسط شرکت تعاونی مسکن کارکنان دولت در شاهین‌شهر و میمه برای واگذاری به ۸۰۰ عضو این مجموعه شامل کارکنان فرمانداری، بنیاد شهید، نیروهای نظامی و انتطامی، دارایی، دادگستری، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها خریداری شد.
سال ۸۶ در پی فراخوان رسمی این تعاونی و تایید فرمانداری و جهاد کشاورزی برای دریافت یک قطعه زمین مسکونی از متقاضیان ثبت نام صورت گرفت و هر نفر در همان سال ۱۴۰ میلیون ریال در ۲ مرحله پرداخت کردند.

پس از مدت کوتاهی اعلام شد که اراضی ۴۲ هکتاری خریداری شده، کاربری زارعی دارد ولی در عین حال شرکت تعاونی مسکن کارکنان دولت قول داد که می‌تواند مجوز تغییر کاربری آن را بگیرد تا اینکه این وعده پس از حدود ۱۷ سال در نیمه دوم‌ سال گذشته محقق شد.
با این حال، سند این اراضی بصورت تک برگ با کاربری تجاری، نمایشگاهی و خدماتی صادر شد ضمن اینکه در مجمع عمومی شرکت تعاونی تصویب شده بود که اراضی میلاد بصورت یکپارچه به مزایده گذاشته شود.

یکی از مالکان این اراضی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنای این کار از همان ابتدا با فروش غیرمسکونی اراضی به نام مسکونی به اعضای شرکت تعاونی کج گذاشته شد که این رویه همچنان نیز ادامه دارد.
وی که مایل به ذکر نامش نبود، افزود: بر این اساس نزدیک به ۲ دهه خریداران این اراضی در بلاتکلیفی تغییر کاربری آن بسر بردند تا اینکه سال گذشته این مشکل حل شد.
به گفته این عضو شرکت تعاونی مسکن کارکنان دولت در شاهین شهر، از نیمه دوم سال گذشته تاکنون این اراضی به کاربری تجاری، نمایشگاهی و خدماتی تغییر یافت.
وی تصریح کرد: هرچندکه در ابتدا تصور می ‌شد این تغییر کاربری به نفع اعضای شرکت تعاونی است چون تجاری شده و ارزش افزوده دارد اما مشکل از زمانی رقم خورد که سند اراضی بصورت یکپارچه صادر شد به همین دلیل زمین یاد شده قابل تفکیک و واگذاری به اعضا نیست.

مالک دیگری که‌ کارمند یکی از دستگاه های دولتی است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مالکان اراضی میلاد پس از حدود ۱۷ سال حتی به پولی که در آن زمان پرداخته‌اند نیز نرسیده‌اند.
وی افزود: فروش یکپارچه زمینی با این وسعت در شهرستانی که ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از چهار مرکز تجاری(مال) در آن ساخته شده یا در دست ساخت است بسیار مشکل و زمانبر است.
این عضو شرکت تعاونی مسکن‌ کارکنان دولت در شاهین شهر سپس این‌ پرسش را عنوان‌ کرد که اعضای این شرکت تا چه زمانی باید منتظر باشند که فردی پیدا شود و بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان(همت) بپردازد و زمین را بخرد و تعاونی هم هر بار مجمع عمومی تشکیل دهد و مقداری از مبلغ کارشناسی تخفیف بگیرد و مرتب وعده بدهد که این زمین بزودی فروخته می‌شود.
در این راستا بتازگی خبری در فضای مجازی مبنی بر فروش اراضی ۴۲ هکتاری میلاد شاهین شهر به قیمت کارشناسی بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان و دریافت ۳۰ درصد این مبلغ در نوبت اول از سوی هیات مدیره تعاونی مسکن کارکنان دولت در شاهین شهر منتشر شد که رییس هیات مدیره شرکت تعاونی، هرگونه توافق با خریداران و یا فروش این اراضی را بشدت تکذیب کرد.

محمد تجلی افزود: البته هیات مدیره تاکنون پیشنهادهای متعددی از سوی سرمایه‌گذاران دریافت کرده اما منجر به توافق نشده است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی شاید فروش اراضی بزودی محقق نشود، گفت، ممکن است در یکماه آینده، ایده جایگزین برای تعیین تکلیف این اراضی ارائه داده شود.
به گزارش ایرنا، مرکز شهرستان شاهین شهر ومیمه در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد و از کانون‌های مهم جمعیتی و از مهاجرپذیرترین شهرستان های استان است.