کازشناس اداره کل منابع طبیعی اصفهان مطرح کرد;

زاینده رود و تالاب گاوخونی منبع ریزگرد در اصفهان

کانون‌های فعال گرد و غبار بیشتر در شمال، شمال شرق و شرق اصفهان مستقر است اما در سال‌های اخیر با توجه به خشک شدن بستر زاینده‌رود، ذرات خاک این رودخانه نیز نسبت به وزش باد حساستر شده‌اند.

کارشناس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: بستر خشک زاینده‌رود، تالاب گاوخونی و اراضی کشاورزی بایر اصفهان به منبع ریزگرد و کانون گرد و خاک تبدیل شده‌اند.

اعظم محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کانون‌های فعال گرد و غبار بیشتر در شمال، شمال شرق و شرق اصفهان مستقر است اما در سال‌های اخیر با توجه به خشک شدن بستر زاینده‌رود، ذرات خاک این رودخانه نیز نسبت به وزش باد حساستر شده‌اند.
وی تصریح کرد: شرایط در بستر خشک زاینده‌رود به گونه‌ای است که حتی با وزش بادی که قدرت فرسایندگی کمتری دارد، خیزش گرد و خاک از سطح زمین شدت می‌گیرد.
محمدی گفت: اراضی کشاورزی بایر شده نیز بیشتر در شرق اصفهان، حاشیه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی قرار دارد.
وی با بیان اینکه این اراضی کشاورزی مالک شخصی دارد و متولی تالاب گاوخونی نیز سازمان حفاظت محیط زیست است، اضافه کرد: بحث تالاب و زمین‌های کشاورزی از حیطه اختیارات منابع طبیعی خارج است.

این کارشناس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: با این وجود به‌طور مرتب از طریق مدیریت بحران استانداری اصفهان پیگیری لازم برای ساماندهی این مناطق صورت گرفته است.
محمدی یادآور شد: بخشی از اراضی ملی استان در سگزی، فساران، نایین، انارک و قسمت شمال شرقی اصفهان، کانون‌های گرد و غبار بحرانی و فعال است و هر سال بر حسب اعتبارات تخصیص یافته برای مقابله با بیابان‌زایی در این مناطق اقدام می‌شود.
وی، خاطرنشان کرد: طبق برنامه هفتم توسعه مشخص است که برای چه مناطقی باید اقدامات مورد نیاز با هدف کاهش خیزش گرد و خاک اجرا شود.این کارشناس با بیان اینکه اقدامات مرتبط با کاهش فعالیت کانون‌های گرد و غبار طبق برنامه هفتم توسعه در ۱۴ شهرستان استان اصفهان اجرا می‌شود، گفت: کاهش ۲۰ درصدی وسعت کانون‌های بحران گرد و غبار از اهداف این برنامه است.

محمدی، برخی از این شهرستان‌ها را خور و بیابانک، نایین، اردستان، آران و بیدگل، برخوار، اصفهان، جرقویه، کوهپایه، هرند و گلپایگان عنوان و تصریح کرد: دشت شمال گلپایگان نیز اخیرا به‌دلیل خشک شدن تالاب شور و یکسری اراضی آن به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.
به گفته وی، برخی کانون‌های گرد و غبار خارج از محدوده‌های حوزه بیابان قرار دارد به‌عنوان مثال، یک سری کانون‌های گرد و غبار در سمیرم و غرب استان نیز شناسایی شده و از لحاظ مراتع و آبخیزداری در حال پیگیری است تا برنامه‌های لازم در آنها اجرا شود.

محمدی، برخی از برنامه‌های کاهش وسعت کانون‌های بحرانی گرد و غبار را نهالکاری، مدیریت روان‌آب‌ها و احداث بادشکن‌های زنده و غیر زنده خواند و اضافه کرد: لازم است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این برنامه ها، افزایش یابد زیرا بودجه فعلی پاسخگوی برنامه‌ریزی‌ها نیست.این کارشناس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان تصریح کرد: وسعت کانون‌های فرسایش بادی استان حدود یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار است و تلاش می شود که طبق برنامه، قسمت‌های فعالتر و آسیب‌زاتر در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی، بارگذاری‌های خارج از توان این رودخانه در زمینه کشاورزی و صنعت، انتقال آب به حوضه‌های دیگر و تراکم جمعیت به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل شده است؛ تالاب گاوخونی در پایین‌دست و پایاب زاینده‌رود نیز در زمان حاضر با خشکی ۹۸ درصد مواجه است.