مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان:

فشار شبکه توزیع آب اصفهان در وضعیت متعادل قرار دارد

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال های اخیر و طولانی شدن روزهای خشکی زاینده‌رود موجب شده است تا چاه های نزدیک به رودخانه با ظرفیت آبدهی سه هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه و بسیاری از چاه های محلی از مدار بهره برداری خارج شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با توجه به تمهیدات و اقدامات انجام شده، اکنون فشار شبکه توزیع آب شهر اصفهان در حالت متعادل قرار دارد و قطعی یا افت فشار در شبکه آبرسانی این کلانشهر گزارش نشده است.
به گزارش ایرنا، حوالی نیمه خرداد امسال شبکه توزیع آب در برخی نقاط کلانشهر اصفهان از جمله خیابان‌های پروین، مولوی، معراج، میدان جمهوری، خیابان فروغی، کاوه و خیابان شهید باهنر با افت فشار روبه‌رو شد.

حسین اکبریان روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در روزهای اخیر گرم شدن شدید و ناگهانی هوا، توپوگرافی و تراکم جمعیتی متفاوت در مناطق شهری همچنین نصب پمپ‌های غیرمجاز و مصرف بی‌رویه برخی از شهروندان، افزایش مصرف آب، افت فشار و قطعی را به همراه داشت که با تلاش بی‌وقفه کارکنان آبفای استان، اکنون توزیع عادلانه آب عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها ، استان اصفهان امسال داغ‌ترین تابستان ‌را پیش‌رو خواهد داشت، افزود: افزایش دمای هوا باعث رشد تصاعدی ۲۰ درصدی مصرف آب در سطح شهر اصفهان شد که تمهیدات لازم برای این مساله با وارد کردن منابع تامین آب جدید فراهم شده است و امیدواریم با صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان و با توجه به افزایش میزان تامین آب در سامانه اصفهان بزرگ، افت فشارها به حداقل برسد و سطح رضایتمندی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان افزود: با آغاز فصل گرما و وارد مدار شدن کولرهای آبی، میزان مصرف آب بطور محسوس افزایش می‌یابد که سرویس کولر و نصب سایبان بر روی آن سبب صرفه‌جویی حدود ۲۰ درصدی در مصرف آب می‌شود. وی با بیان اینکه در فصول گرم سال ناترازی بین منابع و مصارف وجود دارد، تاکید کرد: مشترکان، مصارف غیرضرور آب را به ساعات ابتدایی روز یا انتهای شب موکول و از آبیاری باغچه ها و فضای سبز با آب آشامیدنی خودداری کنند. اکبریان استفاده از شیرآلات کاهنده و کاهش زمان استحمام را ضروری دانست و افزود: مالکان طبقات فوقانی مجتمع های مسکونی برای تامین فشار آب از نصب پمپ مستقیم بر روی شبکه آب که موجب تضییع حقوق همسایگان می‌شود، خودداری ورزند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: از سوی دیگر کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال های اخیر و طولانی شدن روزهای خشکی زاینده‌رود موجب شده است تا چاه های نزدیک به رودخانه با ظرفیت آبدهی سه هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه و بسیاری از چاه های محلی از مدار بهره برداری خارج شوند.

اکبریان افزود: با این وجود تامین آب آشامیدنی سالم و پایدار برای جمعیت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفری در یکصد شهر و حدود یکهزار روستای استان و کسب رضایتمندی مشترکان دغدغه اصلی آبفاست که در این زمینه طرح جهاد آبرسانی تاکنون در ۵۴ روستای شهرستان‌های نایین، سمیرم و فریدونشهر به بهره‌برداری رسید. وی ادامه داد: شبکه‌های آبرسانی بعنوان شریان‌های حیاتی شهرها و روستاها در تمام ساعات شبانه‌روز نیاز به نگهداری و مراقبت دارد و اگر مورد تهدید واقع شوند جریان آب نیز ممکن است بر اثر تغییر شرایط اقلیمی و فنی مختلف دچار نقص یا وقفه شود.

اکبریان گفت: بهره‌مندی از نیروهای متعهد و متخصص، استفاده از فناوری نوین از جمله سیستم تله متری، تله کنترل و پایش هوشمند تاسیسات، تحلیل هیدرولیکی شبکه، رفع اختلالات هیدرولیکی شبکه‌های آب در مناطق، نشت یابی خطوط انتقال و اصلاح شبکه‌های فرسوده از جمله اقداماتی است که آبفا استان برای تحقق رسالت مهم خود یعنی آبرسانی به مردم در هر شرایط انجام داده است. وی پهنه‌بندی فشاری شبکه، نصب فلومتر، نصب فشار شکن، زون بندی شبکه و مرئی‌سازی والوها در سطح استان را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

اکبریان گفت: اجرای لینک شبکه هسته مرکزی شهر واقع در خیابان صاحب روضات، تقویت شبکه آبرسانی خیابان باهنر و اصلاح شبکه‌های متعدد در سطح شهر و استان اصفهان از جمله اقدامات موثر شرکت آبفا برای نقاطی بوده که در سال‌های قبل مشکلات متعددی در زمینه افت فشار آب داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، به گفته مسوولان خط اضطرار سامانه دوم آبرسانی اصفهان تابستان سال ۱۴۰۱ با آورد ۱.۵ تا ۲ مترمکعب بر ثانیه وارد مدار شد تا جبران‌کننده کمبود آب سامانه اول آبرسانی برای ۵۸ شهر و ۳۱۰ روستای استان اصفهان باشد. شرکت آب و فاضلاب اصفهان، یکصد شهر و ۹۴۸ روستای استان را تحت پوشش قرار داده است.
استان اصفهان با حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت افزون بر ۶۱۰ هزار نفر است.