تغییر در بافت فرسوده شهر 

وام مرمت و مقاوم‏‌سازی از تسهیلاتی است که در سال جاری برای نخستین بار به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده تعلق می‌گیرد.

قرار است تا برای اولین بار به ساکنان بافت های فرسوده شهر اصفهان وام مرمت داده شود،  اتفاقی که مطمئنا تحولی در بافت فرسوده ایجاد خواهد کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: وام مرمت و مقاوم‏‌سازی از تسهیلاتی است که در سال جاری برای نخستین‌ بار به ساکنان بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر اصفهان تعلق می‌گیرد.

سیدمرتضی حسام‌نژاد با اعلام این خبر گفت: وام مرمت و مقاوم‏‌سازی از تسهیلاتی است که در سال جاری برای نخستین بار به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده تعلق می‌گیرد. مبلغ این وام در کلانشهرهایی همچون اصفهان ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، در مراکز استان‌ها ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال و با سود ۲۳ درصد و بازپرداخت پنج ساله است.

او افزود: این وام از سوی معاونت راه‌وشهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در بهمن ماه سال گذشته مصوب و سازوکار دریافت وام آن نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان از اواخر سال گذشته با هدف ایجاد و احیای بافت تاریخی اقدام به تصویب لایحه ویژه بافت تاریخی در شورای اسلامی شهر اصفهان کرده است، اظهار کرد: در این بسته پلاک‌های مالکیت هم‌جوار بلافصل بناهای واجد ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی یا بناهای واجد ارزش مصوب در کمیسیون ماده ۵ می‌توانند در صورت تهیه طرح معماری متناسب با بنا و بافت تاریخی مجاور از مزایای ویژه برخوردار شوند.

او خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به امکان استقرار عملکرد مطابق با بند ۱۳-۱-۲ دفترچه ضوابط و مقررات ساختمانی طرح بازنگری تفصیلی به فعالیت‌های متناسب با بافت تاریخی از جمله فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه‌های صنایع دستی، خدمات گردشگری، کتابخانه و کاربری اداری و تجاری متناسب با بافت تاریخی اقدام کنند، اشاره کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: با این مصوبه امکان احیای بناهای تاریخی تخریب شده پیش از سال ۱۳۹۰ مطابق مستندات تاریخی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، فراهم شده است و مالکان بناهای احداث شده می‌توانند از مزایای بناهای واجد ارزش تاریخی موجود مطابق طرح تفصیلی و بسته‌های تشویقی مالی مصوب شورای اسلامی شهر بهره‌مند شوند.