نزاع و درگیری در اولویت اول آسیب های اجتماعی

نزاع دسته جمعي به عنوان يکي از مسائل اجتماعي نه تنها متاثر از جنبه‏هاي مختلف حيات بشري است بلکه بر آنها تاثيرگذار خواهد بود.

اغلب درگیری هایی که در جامعه بین مردم رخ می دهد، عواقب ناگواری را به دنبال دارد، در حالی که از دید کارشناسان اجتماعی اغلب این درگیری‌ها جزیی است، اما به دلیل ایجاد تنش و کش‌دار کردن موضوعات اجتماعی تبدیل به معضلی بزرگ می‌شود.

براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته توسط کارشناسان اداره برآورد و افکار سنجی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس موضوع نزاع و درگیری در اولویت اول آسیب های اجتماعی قرار  دارد که باعث اخلال در نظم و امنیت و برهم خوردن تعادل روابط بین فردی و بروز خشونت در جامعه می شود.

اگر کمی دقیق به موضوع بنگریم متوجه خواهیم شد که این پدیده سطوح متفاوتی دارد از یک بحث و جدل ساده بر سر کرایه تاکسی گرفته تا نزاع و درگیری قومی_طایفه‏ای و … نوع آن متفاوت است.

نزاع دسته جمعی به عنوان یکی از مسائل اجتماعی نه تنها متاثر از جنبه‏های مختلف حیات بشری است بلکه بر آنها تاثیرگذار خواهد بود. این امر یکی از معضلات جامعه است که به ویژه در مناطق ایلی و عشیره ای به صورت جدیدتر مطرح است.

با توجه به اینکه ایران یک کشور قومی است و تاریخ سیاسی آن در مقاطع مختلف با نقش فعال این قبایل گره خورده است به دور از نقش مثبت و گاه منفی این قبایل هر از چندگاهی در درون این گروهها برخوردهایی صورت می‌گیرد که آثار تخریبی آن آسایش و امنیت را از مردم سلب می‏کند.

بسیاری از این نزاع ها موجب مرگ و مجروح شدن افراد زیادی شده و مشکلات عدیده اجتماعی، روانی و اقتصادی را به وجود آورده است. هرگاه در نزاع‌های دسته جمعی از سلاح گرم نیز استفاده شود، آمار تلفات اعم از کشته و مجروح افزایش می‌یابد که با ریشه‌یابی این معضل می‌توان زمینه‏ی لازم را برای برنامه‏ریزی و کنترل آن فراهم کرد.

از دید انتظامی و ضرورتی که در بررسی ارزشیابی این موضوع وجود دارد باید گفت با عنایت به وقوع نزاع و درگیری های فردی وجمعی در جامعه  و به ویژه باتوجه به زمینه‌های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی که درتحول جامعه سنتی به صنعتی و مدرنیته به وجودآمده این موضوع موجب بروز جرائم دیگری نیز شده است.

اغلب درگیری هایی که در جامعه بین مردم رخ می دهد، عواقب ناگواری را به دنبال دارد، در حالی که از دید کارشناسان اجتماعی اغلب این درگیری‌ها جزیی است، اما به دلیل ایجاد تنش و کش‌دار کردن موضوعات اجتماعی تبدیل به معضلی بزرگ می‌شود. ایجاد ضربه عاطفی به خانواده افراد نزاع کننده، ایجاد داغ و ننگ بالقوه و ایجاد احساس شرمساری در جامعه ودرسطح محل نزاع و درگیری، سرزنش خانواده قاتلان یا نزاع کنندگان توسط دیگران و انزوای اجتماعی آنان، ایجاد آسیب‎های روحی وروانی برای خانواده افراد نزاع کننده در درازمدت، ایجادنزاع ها ودرگیری های خانوادگی و فامیلی درسطح محل‌های مورد نزاع ، ایجاد دسته بندی های فامیلی درجهت حمایت ازخانواده های دوطرف، اقدامات تلافی جویانه در جامعه، کینه فردی واجتماعی خانواده طرفین نزاع در دراز مدت و برای سال ها و حتی نسل های متمادی را می توان از پیامد های نزاع و درگیری در جامعه دانست.

این درگیری‌‌ها و رخدادها برای جامعه هزینه‌هایی را دربردارد اما اگر بتوانیم قبل از اینکه اختلافات گسترده‌تر شود جلوی عوامل ساختاری را بگیریم، مشکلاتی چون مسائل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی نیز حل شده و جای خود را به تفاهم، دوستی و توافق با مردم می‌دهد و این مسائل ساختاری زودتر حل می‌شود .

در واقع زندگی ماشینی و درگیری های زیاد کاری و مسائل زیست محیطی و…  باعث شده  آستانه تحمل افراد بسیار پایین آید و روابط عاطفی سابق جای خود را به برخوردهای خشک و بی روح داده و باعث شده تا  افراد در مقابل کوچکترین مسائلی دست به نزاع و درگیری بزنند.

در چنین شرایطی معمولا افرادی که نمی توانند مشکلات خود را حل کنند و فرد احساس ناراحتی می کند و از فشار روانی رنج می برد، در جای دیگر، یعنی در کانون جامعه رفتار مخربی از آنها سر می زند و چون در ارتباطات احترام را رعایت نمی کند، بنابراین به خشونت دست می زند.

در چنین حالتی در جامعه شاهد شکل گیری خشونت هستیم که افراد با زور و جبر حرف خود را می زنند و به منافع دیگران بی توجه هستند و هنجار ها اعمال نمی شود و تصور می کنند با زور و جبر است که می توانند حرف خود را پیش ببرند