خواص سیر سیاه

فرآیند انجام شده بر روی سیر خام برای تبدیل به سیر سیاه باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی سیر می‌شود. سیر سیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها برای قلب، کبد، قند خون و مغز مفید بوده و خواص ضد سرطانی نیز دارند

پریسا جمدی : سیر سیاه، با نگهداری سیر خام در شرایط، دما و رطوبت خاص به مدت چندین هفته و واکنش شیمیایی و تغییر رنگ به قهوه‌ای و سپس سیاه به دست می‌آید.
سیر سیاه به نسبت سیر خام، طعم ملایم‌تر و قوام لطیف‌تر و چسبناکی دارد.
خواص سیر سیاه بیشتر از سیر خام است. در ادامه به معرفی خواص بی‌نظیر و شگفت‌انگیز سیر سیاه پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.
۱. سرشار از آنتی اکسیدان
فرآیند خاصی که بر روی سیر خام انجام می‌شود تا تبدیل به سیر سیاه شود باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان سیر می‌شود.
دلیل بیشتر شدن آنتی اکسیدان در سیرسیاه، تبدیل آلسین (ترکیبی که مسئول بوی تند سیر هنگام له شدن است) به ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند آلکالوئیدها و فلاونوئیدها در هنگام انجام فرآیندهای خاص تبدیل سیر خام به سیرسیاه است.
آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کرده، در نتیجه خطر ابتلا به برخی بیماری‌های خاص را کاهش می‌دهند. معمولا ما اکثر آنتی اکسیدان مورد نیاز بدنمان را از طریق غذاهای گیاهی از جمله سیر دریافت می‌کنیم.
۲. کمک به تنظیم قند خون
افزایش قند خون در افراد دیابتی باعث افزایش خطر عوارضی از جمله آسیب کلیوی، عفونت و بیماری قلبی می‌شود.
طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده سیر سیاه به تنظیم قند خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری و حتی جلوگیری از آسیب دیابت کنترل نشده کمک می‌کند. بااین‌وجود، در این‌باره نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری است.
۳. کاهش خطر بیماری قلبی
سیر سیاه برخی از عوامل بیماری قلبی مانند تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) را کاهش می‌دهد. بعلاوه، ممکن است در برخی افراد باعث افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) شود.
۴. محافظت از سلامت مغز
سیر سیاه از التهابی که باعث ایجاد اختلال در حافظه و بدتر کردن عملکرد مغز در طول زمان می‌شود، جلوگیری می‌کند.
به گفته دانشمندان التهاب سیستم عصبی منجر به بیماری آلزایمر می‌شود.
۵. دارای خاصیت ضدسرطانی
طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، سیر سیاه دارای خواص ضدسرطانی می‌باشد، اما برای اثبات تاثیر سیرسیاه بر مبارزه با سرطان در انسان‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری است.
۶. محافظت از کبد
سیر سیاه از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی روزانه و غیره محافظت می‌کند.
عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف سیر سیاه
معمولا سیر سیاه و سیر خام عوارض جانبی خاص و شدیدی ندارند. اما خب درست مانند هر خوراکی دیگری ممکن است سیر خام و سیر سیاه نیز عوارض جانبی به همراه داشته باشند. در صورت مصرف بیش از حد سیر خام ممکن است فرد دچار خونریزی شود، از همین‌رو افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند نباید در مقادیر زیاد از سیر خام و یا سیر سیاه استفاده کنند.
بهتر است قبل از مصرف سیر سیاه با پزشک مشورت کنید.
افرادی که با مصرف سیر سیاه دچار واکنش آلرژیک می‌شوند نیز باید از خوردن سیر سیاه اجتناب کنند.
سخن پایانی
سیر خام طی فرآیندهایی طی چند هفته تغییر رنگ و طعم داده و تبدیل به سیر سیاه می‌شود.
فرآیند انجام شده بر روی سیر خام برای تبدیل به سیر سیاه باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی سیر می‌شود. سیر سیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها برای قلب، کبد، قند خون و مغز مفید بوده و خواص ضد سرطانی نیز دارند.