بازار داغ ناصرخسروهای مجازی

نباید پلت‌فرم‌ها به‌صورت مستقیم با داروخانه‌ها قرارداد ببندند بلکه باید قرارداد به‌طور مستقیم با وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت مردم منعقد شود، در چنین شرایطی وزارت بهداشت این امکان را خواهد داشت که اطلاعات را پایش کند

دبیر انجمن داروسازان کشور هشدارداد: بی در و پیکری فروش داروهای اینترنتی، جان مردم را تهدید می کند
از عرض و طول خیابان ناصرخسرو و کوچه پس کوچه های متصل به آن و فروشندگان قد و نیم قد دارو، که بگذریم، به رونق این کسب و کار در فضای مجازی می رسیم، منتهی با بیان و ادبیاتی شکیل و خود پزشک پندارانه… .
موضوعی که دبیر انجمن داروسازان کشور را به هشدار واداشته است.

محمدرضادری در این خصوص درجمع خبرنگاران گفت: بی در و پیکری فروش داروهای اینترنتی، جان مردم را تهدید می کند. فروش اینترنتی دارو در پلت‌فرم‌ها باید دارای الزاماتی باشد.
وی ادامه داد: معتقدیم که نحوه توزیع دارو در پلت‌فرم‌ها باید ضابطه‌مند باشد، متولی سلامت مردم، وزارت بهداشت است بنابراین نظام توزیع هر کالای سلامت‌محوری باید زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد.
دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: از لحاظ امنیتی، به جز وزارت بهداشت، هیچ سازمان دیگری حق نگهداری اطلاعات سلامت مردم را ندارد، در صورتی که متولی توزیع دارو در پلت‌فرم‌ها به‌عهده وزارت بهداشت باشد و تحت نظارت سازمان غذا و دارو، این کالاها توزیع شوند، پلت‌فرم‌‌ها می‌‌توانند کار جابه‌جایی و حمل دارو آن هم در شرایط استاندارد حمل‌و‌نقل دارو را به‌عهده بگیرند.
وی تاکید کرد: متاسفانه در نبود ضوابط مستحکم برای فروش اینترنتی دارو، پلت‌فرم‌ها به نوعی به ناصرخسروی مجازی عرضه دارو تبدیل شده‌اند.
دری توضیح داد: به‌دلیل این که پردازش داده‌های مربوط به توزیع دارو در پلت‌فرم‌ها قوانین مشخص و ثابتی ندارد این پلت‌فرم‌ها به‌شکل جزیره‌ای و خودمختار مبادرت به توزیع کالاهای سلامت‌محور مانند دارو و مکمل می‌کنند که به‌دلیل نبود نظارت و قوانین لازم، ممکن است داروهای آنها قاچاقی، فاقد استانداردها و اصالت باشد و ممکن است برای مصرف‌کنندگان آسیب نیز ایجاد کند.

دبیر انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه “در زمان حاضر هیچ نظارتی بر فرآیند توزیع داروهای عرضه‌شده در پلت‌فرم‌ها نیست” خاطرنشان کرد: به‌دلیل عدم قوانین کافی، افرادی که بخواهند در یک عرصه تخلف کنند آزاد هستند زیرا هیچ ارزیابی‌ و نظارتی درباره درخواست کالا از سمت بیمار و نحوه عرضه و بسته‌بندی و ارسال دارو وجود ندارد.

محمدرضا دری تصریح کرد: اگر همچنان نظارتی وجود نداشته باشد، احتمال شکل‌گیری روابط مالی ناسالم بین داروخانه‌ها و پلت‌فرم‌ها وجود دارد.
وی گفت: نباید پلت‌فرم‌ها به‌صورت مستقیم با داروخانه‌ها قرارداد ببندند بلکه باید قرارداد به‌طور مستقیم با وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت مردم منعقد شود، در چنین شرایطی وزارت بهداشت این امکان را خواهد داشت که اطلاعات را پایش کند و اگر داروخانه‌ای تخلف کرد و کالاهای غیرقانونی یا قاچاق یا بدون نسخه پزشک را عرضه کرد می‌توان با او برخورد کرد.