کاربرد هوش مصنوعی ۴۰ درصد هزینه‌های سلامت کشور را کاهش می‌دهد

اگر ما هوشمندی را با دقت و بر اساس فرآیندهای علمی پیش ببریم سبب کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و افزایش رضایتمندی بیماران می‌شود و تسهیلات و خدمات پزشکی مورد نیاز بیماران با دسترسی بهتر و با کیفیت بالاتر در اختیار آنان قرار می گیرد

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: کاربرد هوش مصنوعی ذیل سلامت الکترونیک، ۴۰ درصد هزینه‌ها در این حوزه را کاهش می‌دهد و نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارد.

پروفسور مصطفی قانعی‌ روز شنبه در نخستین همایش هوش مصنوعی در سلامت طب و رزم به میزبانی بیمارستان امام حسین (ع) مشهد افزود: هم اکنون ۱۰ درصد تولید ناخالص کشور برای سلامت هزینه می‌شود و کشور دیگر قادر به پرداخت این هزینه نیست، با استفاده از هوش مصنوعی می توان با پرداخت پول کمتر سلامت بیشتری ایجاد کرد.
وی ادامه داد: تولید نرم افزارهایی که باعث شود فرد بتواند در منزل با استفاده از هوش مصنوعیِ متصل به یک بیمارستان هوشمند از خودش مراقبت کند و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیری مانند فشار خون، قند خون، سکته قلبی و غیره پیشگیری کند، نقشی بسیار موثری در سلامت افراد جامعه دارد.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: هم اکنون بازار دنیا در حوزه هوش مصنوعی از ۲۰ میلیارد دلار به ۶۰ میلیارد دلار طی سه سال افزایش یافته که رشد آن در همه حوزه ها بیشتر بوده است، بنابراین کاربرد هوش مصنوعی و سلامت الکترونیک برای کشور ما یک منبع ثروت است که سبب کاهش هزینه ها و افزایش سلامت و بهره‌وری می‌شود.

قانعی افزود: اکنون بهترین فرصت بهره‌وری از هوش مصنوعی و سلامت الکترونیک در کشور است، چراکه دانش آموختگان این رشته و زیرساخت‌های لازم آن در اختیار است، بیمارستان نظامی امام حسین(ع) مشهد به عنوان نمونه و الگوی کشوری در حال پیاده سازی و عملیاتی کردن این هوشمندسازی است.

 

بیمارستان امام حسین پیشرو در هوش مصنوعی

فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه نیز در این مراسم گفت: در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه ایران باید در زمینه هوش مصنوعی و هوشمندسازی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشد، کارگروه های تخصصی برای دستیابی به این هدف راهبردی تشکیل شد و بیمارستان امام حسین از مراکز زیر پوشش سپاه به عنوان نمونه و الگوی عملیاتی شدن این هدف برای سال ۱۴۰۴ انتخاب شد.
سردار احمد اخوان افزود: این بیمارستان به عنوان پیشرو و پیشقراول اجرا و تحقق فرمان رهبر فرزانه انقلاب برای پیاده سازی هوش مصنوعی در کشور انتخاب شده است، اکنون تمام زیرساخت‌های هوشمندسازی در تمام فرآیندهای درمان و ارایه خدمات پزشکی آن در حال فراهم شدن است.
وی ادامه داد: از دیگر چشم اندازهای افق ۱۴۰۴ ، قرار گرفتن بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه در بین پنج ارتش دنیا است و در تلاشیم هوشمندسازی در تمامی بیمارستان های زیر پوشش محقق شود.
فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه بیان کرد: اگر ما هوشمندی را با دقت و بر اساس فرآیندهای علمی پیش ببریم سبب کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و افزایش رضایتمندی بیماران می‌شود و تسهیلات و خدمات پزشکی مورد نیاز بیماران با دسترسی بهتر و با کیفیت بالاتر در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی گفت: اگر بیمارستان‌های کشور هوشمندسازی شوند، ضریب مرگ و میر در مادران باردار کاهش یافته و به صفر می‌رسد.این همایش به همت معاونت بهداری رزمی انتظامی سپاه، مرکز بهداری رزمی شمال شرق و بیمارستان امام حسین(ع) و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده است.
بیمارستان امام حسین (ع) مشهد متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را در این شهر آغاز کرد.این بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی به کارکنان نیروی های مسلح و عموم مردم ارائه می کند.