این طرح قرار نیست تمام شود

در واقع پویش ملی سلامت سبب می‌شود مردم علاوه بر خدمات دیابت و پرفشاری خون از سایر خدمات هم بهره‌مند شوند و در گام اول کنترل بیماری را داشته باشند و سپس شاخص تکمیل پرونده الکترونیک تحقق می‌یابد

یلدا توکلی : پویش ملی سلامت آغاز شده است پویشی که هدف اصلی آن افزایش سواد سلامت، ارتقای پرونده الکترونیک، پایش مراجعه و اتصال برنامه‌های سلامت با جمعیت است تا بتوان شاخص بهره‌مندی جامعه افزایش یابد.

 

کنترل بیماری گام اول
در واقع پویش ملی سلامت سبب می‌شود مردم علاوه بر خدمات دیابت و پرفشاری خون از سایر خدمات هم بهره‌مند شوند و در گام اول کنترل بیماری را داشته باشند و سپس شاخص تکمیل پرونده الکترونیک تحقق می‌یابد.

 

انتظار داریم در حوزه سلامت هم این سطح ارتقا یابد
دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت است وی با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد سلامت، اظهار کرد: سطح سواد جامعه امروزه افزایش یافته است و انتظار داریم در حوزه سلامت هم این سطح ارتقا یابد. از طرفی امیدواریم به تدریج پرونده الکترونیک سلامت را برای هر ایرانی با کد ملی داشته باشیم تا سابقه بیماری در خانواده، سبک زندگی آنها و… را ثبت کنیم و داشته باشیم‌ تا بررسی شده و ارتباط آن با بیماری‌ها مشخص شود.وی تاکید کرد: این پویش باید تا ۷۰ درصد جمعیت کشور را دربرگیرد و آمادگی کامل برای اجرای آن در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد و همه برای اجرای طرح بسیج شدند.
وزیر بهداشت گفت: امروزه با کم شدن بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته ‌و در بیمارستان‌ها شاهد هستیم که ۸۳ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. سالانه حدود ۳۰۰ هزارنفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند و بیش از ۱۵۰ هزار مرگ و میر از بیماری‌های قلبی عروقی داریم. ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران فشارخون بالا دارند؛ درحالی که خیلی‌ها شاید یکبار هم فشارخون خود را اندازه گیری نکرده باشند. زمانی می‌گفتند اگر بخواهیم فشارخون بگیریم حتما باید نزد پزشک برویم اما امروزه دیگر اینگونه نیست و باید امکانات آن همه جا فراهم باشد.

 

سالانه ۳۰ هزار مرگ به دلیل دیابت
وی افزود: از طرفی سالانه ۳۰ هزار مرگ به دلیل دیابت داریم؛ در حالی که فرد شاید از بیماری خود مطلع هم نباشد. در عین حال بیش از ۶۰ درصد افراد کشور از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند و ۳۰ درصد از مردم هم از ابتلای خود به دیابت بی خبر هستند.

 

امروزه یکی از نیازهای مهم بشری مسئله سلامت است
وی یاد آور شد: امروزه یکی از نیازهای مهم بشری مسئله سلامت است. قبل از کرونا شاید افراد چندان اهمیت سلامت را درک نمی‌کردند، اما این بیماری نشان داد سلامت چقدر مهم است. شاید همه فکر کنند کار ما درمان است اما اینگونه نیست، وظیفه ما پیشگیری و ایجاد سلامت برای مردم است و به همین دلیل هم طرحی به عنوان «پویش ملی سلامت» را از امروز ۲۰ آبان آغاز کردیم که تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.وی افزود: البته این مرحله اول طرح است و قرار نیست تمام شود؛ بلکه در مراحل مختلف دنبال می‌شود؛ چون هدف ما ارتقای سلامت است.
امروزه همه با تلفن همراه و انواع و اقسام رایانه‌ها آشنا هستند، ولی در حوزه سلامت خیلی از این وسایل استفاده نمی‌شود؛ درحالی که می‌توان بیشتر از آنها بهره برد.
وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در حال حاضر درمان‌محوری است و باید به سوی سلامت‌محوری و پیشگیری‌محوری حرکت کنیم. سلامت از مراقبان بهداشت و بهورزان آغاز می‌شود و تا پزشکان ادامه می‌یابد اما همه دستگاه‌ها باید برای ارتقای سلامتی افراد همکاری کنند.

 

هدف گذاری تا ۱۵ دی ماه است
کوروش اعتماد رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت است وی با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت،گفت: پیش بینی ما این است که در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و ۹۳ شهر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده این بیماریابی برای ۱۰۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال انجام شود که جمعیتی بالغ بر ۲۶ میلیون نفر هستند و برای سایر مناطق کشور هم که جمعیتی بالغ بر ۲۸ میلیون نفر دارند هدف گذاری تا ۱۵ دی ماه این است که ۷۰ درصد این جمعیت پوشش داده می‌شوند و در مجموع ما در ۵۴ میلیون نفر جمعیت، این پویش را خواهیم داشت که امیدواریم بر اساس اهداف از پیش تعیین شده بتوانیم شاخص پرونده الکترونیک و پوشش خدمات را افزایش دهیم.وی به تشریح جزئیات ارزیابی قندخون و فشارخون هموطنان در سنین ۱۸ تا ۴۰ سال پرداخت و گفت: مواردی که از فشارخون و دیابت در نظام مراقبت PHC شناسایی شدند، شاخص مراقبت و کنترلی بسیار بالاتر از مواردی است که وارد سامانه نشده‌اند و همین اهمیت این موضوع را صد چندان می‌کند.
وی افزود: هدف اصلی این برنامه افزایش سواد سلامت، ارتقای پرونده الکترونیک، پایش مراجعه و اتصال برنامه‌های سلامت با جمعیت است که شاخص بهره‌مندی جامعه افزایش یابد. این کار سبب می‌شود مردم علاوه بر خدمات دیابت و پرفشاری خون از سایر خدمات هم بهره‌مند شوند و در گام اول کنترل بیماری را خواهیم داشت و سپس شاخص تکمیل پرونده الکترونیک تحقق می‌یابد و بعد از ۱۵ دی ماه این افراد بر اساس دستورالعمل‌های کنترل فشارخون و دیابت پیگیری و نظارت می‌شوند.وی تاکید کرد: در موازات این برنامه پوشش خدمات دارویی را هم خواهیم داشت که برنامه‌های آن هم متعاقباً اعلام می‌شود.