مانکن شدن گاهی به قیمت جان

در حال حاضر ۱۰میلیون در کشور دارای چاقی و اضافه وزن و نیازمند راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از این معضل هستند

یلدا توکلی : امروزه چاقی در میان افراد مسأله جدی تلقی می‌شود و حدود ۳۰ درصد از افراد جامعه به‌خصوص زنان از این موضوع رنج می‌برند، در حال حاضر ۱۰میلیون در کشور دارای چاقی و اضافه وزن و نیازمند راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از این معضل هستند اما در این میان برخی برای لاغر شدن دست به عمل هایی میزنند که ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود.

تقلید از الگوهای غربی وانواع جراحی‌های لاغری
بخشی از افراد جامعه در سال‌های اخیر به تقلید از الگوهای غربی دست به انواع جراحی‌های لاغری می‌زنند، موضوعی که این پرسش را در اذهان جامعه به وجود می‌آورد که آیا این افراد از تب اجتماعی برای زیبایی و مانکن شدن الگو می‌گیرند یا به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. امروزه طبقات مختلف جامعه به اندام و ظاهر بیرونی توجه فزاینده‌ای دارند، به گونه‌ای که همگان به خصوص بانوان چهره و فیزیک ظاهری خود را مطابق با الگوهای زیبایی مورد تبلیغ و پذیرش جامعه تغییر می‌دهند.

مرگ دو زن جوان در راستای لاغری
چند روز پیش گزارش مرگ زن جوانی به بازپرس جنایی تهران اعلام شد. تحقیقات نشان می‌داد زن جوان به خاطر اضافه وزن و انجام عمل ساکشن به کلینیک زیبایی رفته بود، اما در اتاق عمل ناگهان قلبش از تپش ایستاد و مرگ او رقم خورد. با مرگ زن جوان، خانواده او که از کادر درمان شکایت داشتند در تحقیقات عنوان کردند: مینا در فضای مجازی با آگهی کلینیک مواجه شد و پزشک او پس از معاینات اولیه تمام آزمایش‌های لازم را هم گرفت و تأیید کرد که عمل خوبی خواهد داشت. اما این عمل شش ساعت طول کشید و درنهایت هم خبر فوت مینا را به ما دادند.در دومین گزارش اعلام شد زن جوانی پس از انجام عمل ساکشن، از مرکز پزشکی ترخیص و به خانه منتقل شده بود. اما چند روز بعد از عمل، خانواده‌اش با وخامت حال او مواجه شده و زن جوان را به بیمارستان منتقل کردند. اما تلاش کادر درمان برای او بی‌نتیجه ماند و زن جوان تسلیم مرگ شد.به دستور بازپرس جنایی اجساد دو زن برای مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی منتقل شدند.

روش‌های غیراصولی آسیب‌ها را متوجه افراد می‌کند
دکتر سعید محبوبی متخصص جراحی‌های عمومی و فلورشیب فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی است ، این متخصص درباره عوارض و آثار جراحی‌های لاغری و میزان تأثیر آن‌ها بر جلوگیری از چاقی گفت:همه افراد دوست دارند با استفاده از روش‌های گوناگون به اندامی ایده‌آل و زیبا برسند و این موضوع در افرادی که دچار اضافه وزن هستند با شدت بیشتری دیده می‌شود، در حقیقت از میان بردن چربی‌های اضافه بدن با روش‌های مختلف یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد چاق به شمار می‌رود. اصولا افراد با اضافه وزن بالا همواره در زندگی خود به دنبال راه‌حل‌هایی هستند تا به وزن دلخواه برسند اما گاهی دیده می‌شود، روش‌های غیراصولی و مضرر آسیب‌هایی را متوجه این افراد می‌کند که دیگر جای جبران و مداوا ندارد. در واقع سلامتی مهمترین بحث لاغری است و این روزها مدام توصیه می‌شود که افراد برای داشتن سلامتی و دوری از بیماری‌های مختلف وزن خود را کنترل کنند. در این میان جراحی‌های لاغری می‌تواند به سلامت افرادی که با بیماری‌های مختلفی مانند مشکلات قلبی، دیابت و فشار خون دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید باشد.این متخصص در ادامه می‌گوید: عمل‌های لاغری در چند روش گوناگون انجام می شود. اسلیو معده که شامل برداشتن قسمتی از معده است و در آن فرد احساس سیری می‌کند. بای‌پس که در آن روده کوچک از زیر معده بریده شده و به فضای کوچک بالای معده متصل می‌شود و با خوردن مقداری کمی از غذا به شخص احساس سیری مضاعفی می‌دهد و همچنین گذاشتن حلقه دور قسمت بالای معده سبب می‌شود تا غذای کمتری وارد آن شود.

در هر جراحی لاغری پنج تا ۱۰ درصد خطر مرگ وجود دارد
ابراهیم سلیمی یک متخصص تغذیه است وی نیز درباره اینگونه عمل‌های لاغری که در دسته زیبایی قرار دارند می‌گوید: اصولا افرادی را که شاخص توده بدنی آنها(BMI) بالاتر از ۴۰ باشد چاق می‌نامند. البته در چند سال اخیر می‌بینیم که بسیاری از این افراد تحت تأثیر تبلیغات یا فضای جامعه علاقه دارند با روش‌های مختلف به اندام دلخواه برسند. در جراحی‌های لاغری، جراح متخصص با معاینه و مشاوره درمی‌یابد که هدف فرد از تصمیم به جراحی لاغری چیست و تاکنون چه روش‌هایی را برای لاغری انجام داده است. البته نباید فراموش کرد که تب تند جراحی‌های لاغری در میان تمامی سنین بُعد روانی دارد و فرد برای اینکه به زیبایی مطلوب برسد، دست به چنین رفتارهای پرخطری می‌زند. جراحی‌های چاقی به دوگونه است، که یک نوع آن جراحی‌های محدودکننده است که اسلیو معده نام دارد. در این عمل قسمتی از معده برداشته می‌شود تا دیگر فرد نتواند مانند سابق غذا بخورد یا جذب مواد غذایی کاهش می‌یابد. دسته دیگر جراحی‌های لاغری یا پیکرتراشی نام دارند که در این نوع جراحی با زیباسازی قسمت‌هایی از بدن، فرد به فرم مورد نظر می‌رسد. در هر عمل جراحی، عفونت و خونریزی و حرکت چربی‌ها می‌تواند باعث بروز سکته، آمبولی یا مرگ شود. طبق نتایج در هر جراحی لاغری پنج تا ۱۰ درصد خطر مرگ وجود دارد.

نوع نگاه به افراد چاق و تصمیم برای لاغری
مهران خودکامه روانشناس بالینی است وی نیز معتقد است که نوع نگاه به افراد چاق سبب می‌شود که آنان تصمیم بگیرند که عمل‌های لاغری انجام دهند و متأسفانه چند سالی است که در جامعه ما لاغری مُد شده و هر فردی که لاغرتر باشد مورد توجه و تحسین قرار می‌گیرد. البته نباید فراموش کرد که توجه به لاغری به علت تبلیغات گسترده در خصوص شیوه‌های لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی یا حتی در برخی شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما است. این مسأله مختص به افراد عادی جامعه نیست، بلکه هنرمندان، افراد صاحبنظر و مسؤلان نیز طرفدار لاغری با روش‌های مختلف به خصوص جراحی شده‌اند.