رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا

به عنوان یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین اختلالات مربوط به خواب می‌توان به آپنه انسدادی خواب (OSA) اشاره کرد که منجر به اختلال در تنفس و بیداری‌های پیاپی شبانه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل آپنه انسدادی خواب، چاقی است. رژیم غذایی ناسالم باعث افزایش وزن ناسالم و افزایش خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب می‌شود

پریسا جمدی : طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، مگس‌ها و موش‌هایی که از رژیم غذایی با پروتئین زیاد تغذیه می‌کردند، خواب عمیق‌تری نسبت به مگس‌ها و حیواناتی که از رژیم غذایی معمولی تغذیه می‌کردند داشتند. پروتئین باعث عمیق شدن خواب می‌شود و احتمال بیدار شدن فرد هنگام تکان خوردن را کاهش می‌دهد. محققان طبق نتایج حاصل از تحقیقاتی که بر روی مگس‌ها و موش‌ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پیروی از یک رژیم غذایی با درصد پروتئین بالا باعث عمیق‌تر شدن خواب می‌شود.

به گفته محققین زمانی که به خواب فرو می‌رویم از درک آگاهانه جهان، و مواردی که باعث مختل کردن خواب می‌شوند، دور می‌شویم. حال محققین می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان برانگیختگی حسی را سرکوب کرد.

محققان تأثیر ۳۴۰۰ ژن بر خواب را در مگس‌های میوه مورد بررسی قرار دادند. مگس‌ها همانطور که بر روی سکوهای بالای بلندگوها خوابیده بودند و در معرض ارتعاش قرار داشتند مورد بررسی قرار گرفتند.

مگس‌ها به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه تنها با رژیم غذایی پر پروتئین تغذیه شدند و گروه دیگر با رژیم غذایی معمولی. یافته‌ها حاکی از آن بود که مگس‌هایی که رژیم غذایی پر پروتئین داشتند در مقایسه با مگس‌هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند خواب عمیق‌تری داشتند و به ندرت با ارتعشات و صداهای اطراف بیدار می‌شدند. یک تحقیق مشابهی بر روی موش‌ها انجام شد که نتایج دقیقاً به همین صورت بود.

پس اگر می‌خواهید خواب عمیقی داشته باشید از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا استفاده کنید؛ البته این موضوع در مورد مگس‌ها و موش‌ها صدق می‌کند در مورد انسان را ولی نمی‌دانیم.

آنچه می‌خوریم تأثیر مستقیمی بر نحوه عملکرد جسم و روح و همچنین سلامتی بدن دارد؛ در واقع مواد غذایی باعث تأمین انرژی بدن و عملکرد صحیح اندام‌ها می‌شوند. رژیم غذایی حتی بر خواب هم تأثیر می‌گذارد و خیلی از افراد این موضوع را نمی‌دانند.

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی انواع سبزیجات و میوه‌ها، بسیاری از نیازهای ویتامین و مواد معدنی بدن را تأمین کرده و باعث بهبود خواب و افزایش وزن سالم می‌شود.

بعضی از مشکلات خواب به دلیل وجود اختلالات خواب است. به عنوان یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین اختلالات مربوط به خواب می‌توان به آپنه انسدادی خواب (OSA) اشاره کرد که منجر به اختلال در تنفس و بیداری‌های پیاپی شبانه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل آپنه انسدادی خواب، چاقی است. رژیم غذایی ناسالم باعث افزایش وزن ناسالم و افزایش خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب می‌شود.

Nutrition and Sleep