حصه در کلانشهر اصفهان؛ نیازمند توانمندسازی

حصه در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان و یکی از نقاط کم برخوردار و حاشیه‌ای است که به دو منطقه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. این محله به مساحت ۱۳۴ هکتار در محدوده شمال و شمال شرق اصفهان قرار دارد

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: منطقه کم برخوردار حصه در کلانشهر اصفهان؛ از منظر اجتماعی آسیب پذیر و نیازمند توانمندسازی است.

امان الله باطنی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مهاجر پذیر بودن این منطقه و زیست افراد با فرهنگ‌های مختلف نوعی بی سامانی اجتماعی را در حصه به‌دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها ۶۲ درصد تراکم ساکنان این منطقه ایرانی و بقیه را اتباع خارجی تشکیل می‌دهد، افزود: نیمی از ساکنان ایرانی در این منطقه بومی شهر اصفهان و نیمی دیگر از شهرستان‌های شرق، غرب و مرکز اصفهان همچنین استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان، خراسان، کرمان، قم، مرکزی، البرز، همدان، لرستان و کرمانشاه است.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: پدیده کودکان کار، کودکان بی هویت و بازمانده از تحصیل، کودک آزاری، کودک همسری، تأخر فرهنگی، نبود شغل و ازدواج، اجتماعی شدن اعتیاد، اقتصاد زباله، گمنامی اجتماعی و رواج الگوهای اشتباه در بین نوجوانان و جوانان از جمله مهمترین چالش‌های اجتماعی در این منطقه است که رفع آن نیازمند برنامه ریزی برای اجرای سیاست‌های توانمندسازی محلات است.

باطنی ادامه داد: جامعه شناسان مکتب شیکاگو در بوم‌شناسی شهری؛ سازگاری شهروندان با شهر را مورد مطالعه قرار داده و بر این باورند شهرها در یک کنش متقابلِ نمادین شبیه انسان‌ها و انسان‌ها نیز شبیه شهر می‌شوند، بنابراین بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی منطقه حصه ناشی از تنوع ساکنان آن و نبود امکانات و زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است.

وی اضافه کرد: بر اساس نظریه‌های جامعه شناسی؛ توانمندسازی محلاتِ کم برخوردار نیازمند پنج عنصر رفاه، دسترسی، آگاهی، مشارکت و کنترل است.

این جامعه شناس گفت: توانمند سازی منطقه حصه نیازمند ارتقای امنیت سیاسی و اجتماعی، افزایش مشارکت عمومی، اتخاذ سیاست تکثر گرا، فعالیت احزاب و گروه‌های اجتماعی، تقویت مهارت‌های اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت، احیای آموزش، تقویت نهاد خانواده و حمایت از گروه‌های اجتماعی آسیب پذیر از جمله زنان، کودکان و معلولان است.

وی افزود: برنامه ریزی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی، تقویت اشتغال، مسکن و اقتصاد خیریه‌ای و غیرانتفاعی، احیای عدالت اجتماعی و حمایت اقتصادی از اقشار آسیب پذیر از دیگر راهکارهای تحقق عناصر توانمندسازی در حصه اصفهان است.

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی افزود: با استناد به پژوهش‌های انجام شده؛ اقدامات پیشنهادی در قالب ۳۶ راهبرد توانمندسازی منطقه حصه از سوی معاونت اجتماعی و مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان طبقه بندی شده است که در صورت اجرای مؤثر می‌تواند وضعیت منطقه حصه را دگرگون کند.

وی با بیان اینکه توانمند سازی؛ رویکردی برای توزیع مناسب منابع اقتصادی و اجتماعی به صورت پایدار است، افزود: بر این اساس توانمند سازی محلات کم برخوردار شامل ایجاد، تقویت و افزایش شاخص‌های رفاه، دسترس پذیری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، مشارکت فرهنگی و نیز کنترل اجتماعی (وابستگی، اعتقاد، درگیری و مشغولیت و تعهد) است.

به گزارش ایرنا ؛ حصه در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان و یکی از نقاط کم برخوردار و حاشیه‌ای است که به دو منطقه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. این محله به مساحت ۱۳۴ هکتار در محدوده شمال و شمال شرق اصفهان قرار دارد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت حصه شمالی (منطقه ۱۴) پنج هزار و ۲۱۲ نفر و جمعیت حصه جنوبی (منطقه ۱۰) ۶ هزار و ۱۰۵ نفر بوده است.