گیاهی خوراکی و نوشیدنی

از جمله فواید کرفس، برگ کرفس یا آب کرفس می‌توان به کمک به حفظ سطح فشار خون سالم و درمان فشار خون بالا اشاره کرد. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، محتوای نیترات بالای طبیعی موجود در کرفس به سلامت قلب کمک می‌کند

پریسا جمدی: کرفس، این سبزی مفید، برای سلامتی فواید زیادی دارد، از جمله فواید این سبزی می‌توان به کاهش التهاب و خطر ابتلا به سرطان و جلوگیری از فشار خون بالا و سطوح کلسترول مرتبط با بیماری قلبی و عوامل مؤثر در ابتلا به دیابت نوع ۲، و حمایت از سلامت عصبی، شناختی و تنفسی اشاره کرد. اما این گیاه خوش عطر و طعم ممکن است برای همه مفید نباشد. در این مقاله در مورد فواید و ارزش غذایی کرفس صحبت خواهیم کرد.

  • التهاب و پیشگیری از سرطان

کرفس به دلیل دارا بودن انواع ترکیبات گیاهی ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های ناپایدار که در سلول‌ها تجمع کرده و باعث ایجاد آسیب به مولکول‌های دیگر می‌شود) باعث کاهش التهاب و پیشگیری از سرطان می‌شوند. برگ‌های کرفس و تخم کرفس بیشترین نقش را در کاهش التهاب ایفا می‌کنند. ترکیبات گیاهی کرفس که باعث کاهش التهاب می‌شوند عبارتند از کافئیک اسید، اسید p-کوماریک، اسید فرولیک، آپیژنین، لوتئولین، تانن، ساپونین و کامفرول.

  • فشار خون

از جمله فواید کرفس، برگ کرفس یا آب کرفس می‌توان به کمک به حفظ سطح فشار خون سالم و درمان فشار خون بالا اشاره کرد. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، محتوای نیترات بالای طبیعی موجود در کرفس به سلامت قلب کمک می‌کند.

  • هیپرلیپیدمی

هیپرلیپیدمی (کلسترول بالا) یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی یا سکته است. طبق بررسی‌های انجام شده مصرف روزانه کرفس به دلیل دارا بودن مواد مغذی به کنترل کلسترول کمک می‌کند. به توصیه محققان بهتر است به جای مصرف کرفس خام از آب کرفس استفاده کنید. از جمله مواد مغذی موجود در کرفس می‌توان به ویتامین C و پلی فنول‌ها اشاره کرد.

  • نوروژنز

به رشد مجدد بافت‌های سلول عصبی، نوروژنز گفته می‌شود. کرفس به رشد مجدد، محافظت از رشد مجدد و محافظت از مسیر شبکه عصبی کمک می‌کند. فلاونوئیدها (ترکیباتی مفید با اثرات ضد التهابی) موجود در کرفس به بازسازی عصبی شناختی کمک می‌کنند.

 منبع: www.verywellhealth.com/celery-7489011