خوشمزه‌ترین و در دسترس ترین گونه گردشگری

گردشگری خوراک به دنبال تجربه‌های منحصر به فرد و به یادماندنی خوردن و نوشیدن، چه در نزدیک و چه در دور است. گردشگری خوراک می‌تواند خود به عنوان یک رسته انگیزشی متفاوت در گردشگری، تورهای خاص خود را داشته باشد.

 زهره صدری: انجمن جهانی سفر و غذا (World Food Travel Association) تخمین می‌زند که هزینه‌های غذا و نوشیدنی ۱۵ تا ۳۵ درصد از کل هزینه‌های گردشگری را به خود اختصاص می‌دهد، بسته به مقرون به صرفه بودن مقصد. WFTA مزایای احتمالی گردشگری غذایی را شامل بازدیدکنندگان بیشتر، فروش بیشتر، توجه بیشتر رسانه‌ها، افزایش درآمد مالیاتی و غرور بیشتر جامعه فهرست می‌کند.

 گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می‌گذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد. هم اکنون گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

گردشگری خوراک به دنبال تجربه‌های منحصر به فرد و به یادماندنی خوردن و نوشیدن، چه در نزدیک و چه در دور است. گردشگری خوراک می‌تواند خود به عنوان یک رسته انگیزشی متفاوت در گردشگری، تورهای خاص خود را داشته باشد. تورهای آشپزی و بسته‌های مسافرتی می‌توانند شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مربوط به آشپزی، نمونه‌برداری غذا، روندهای غذایی، نوشیدنی و پخت باشد.

در نهایت می‌توان گردشگری خوراک را قلب تپنده و جذاب حذف‌ناپذیر گردشگری دانست و با توجه به غنای بالای فرهنگ و تمدن ایرانی و وجود صدها نوع خوراک و نوشیدنی جذاب در این کشور، گردشگری خوراک می‌تواند پرچمدار توسعه گردشگری خوراک در سده نو و نمایشگر تاریخ و تمدن بزرگ این مرز و بوم باشد.