دانش پزشکانِ حوزه درمان سرطان باید به روز رسانی شود

دریا وفایی: پوریا عادلی دبیر انجمن سرطان ایران شاخه اصفهان در گفتگو با ما، با اشاره به یافته‌های محققان فرانسوی هشدار داد: مصرف استامینوفن می‌تواند پاسخ به داروهای ایمونوتراپی را کاهش دهد. بیماران مبتلا به سرطان باید از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنند. وی درتوضیحات بیشتر گفت: محققان فرانسوی در مورد استفاده از استامینوفن […]

دریا وفایی: پوریا عادلی دبیر انجمن سرطان ایران شاخه اصفهان در گفتگو با ما، با اشاره به یافته‌های محققان فرانسوی هشدار داد: مصرف استامینوفن می‌تواند پاسخ به داروهای ایمونوتراپی را کاهش دهد. بیماران مبتلا به سرطان باید از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنند.

وی درتوضیحات بیشتر گفت: محققان فرانسوی در مورد استفاده از استامینوفن در بیماران مبتلا به سرطان که از مهارکنندگان Check point استفاده می‌کنند هشدار داده‌اند و در مطالعه‌ای بر روی سه گروه بالینی که شامل بیش از ۶۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته بود، ارتباط قوی بین استفاده از استامینوفن و کاهش پاسخ به این داروها پیدا کردند.

این متخصص رادیوانکولوژی ادامه داد: طبق این مطالعات، بیمارانی که در شروع ایمونوتراپی استامینوفن مصرف کردند با قرار گرفتن در معرض استامینوفن که با آزمایش پلاسما تأیید شد بقای کلی و بقای بدون پیشرفت کمتر از بیمارانی که مسکن مصرف نکردند، داشتند. این تحقیق، تجزیه و تحلیل چند متغیره ارتباط مستقل از سایر عوامل پیش آگهی را تأیید کرده و بعید است که داده‌ها نتیجه سوگیری یا سردرگمی‌های اندازه گیری نشده باشد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پورسینای حکیم اضافه کرد: این مطالعه که در نشست سالانه انجمن سرطان بالینی آمریکا ارائه شده و به طور همزمان در Oncology Annals of هم منتشر شده زنگ خطرجدی در مورد استفاده خودسرانه برخی مسکن‌ها و داروهای روزمره با نسل جدید برخی داروهای درمان سرطان به صدا درآورده است.

 به گفته وی مطالعات نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته که [استامینوفن] را در طول ایمونوتراپی مصرف می‌کنند، نتایج بالینی بدتری را تجربه می‌کنند که نشان می‌دهد [استامینوفن] ایمنی ضد توموری با واسطه سلول‌های T را کاهش می‌دهد.

عادلی افزود: محققان همچنین تحقیقات و مطالعات خونی بر روی چهار داوطلب سالم را گزارش کردند که نشان داد سلول‌های T تنظیم کننده سرکوب کننده سیستم ایمنی (Tregs) با استامینوفن تنظیم می‌شود و یافته‌های دیگری که با هم نشان می‌دهد استامینوفن فرآیندهای ایمنی ضد توموری را که توسط این داروها کار می‌کنند، تضعیف می‌کند.

دبیر انجمن سرطان ایران شاخه اصفهان گفت: براین اساس باید در مصرف استامینوفن در هنگام تجویز داروهای ایمنوتراپی محتاطانه‌تر عمل کنیم. همچنین پس از یک کارآزمایی تصادفی که نشان داده است در افرادی که استامینوفن مصرف می‌کردند پاسخ به واکسن‌ها بسیار ضعیف‌تر بوده، سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ مصرف همزمان استامینوفن با واکسن‌ها را ممنوع کرده است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پورسینای حکیم خاطرنشان کرد: ایمنوتراپی به عنوان روشی رو به گسترش درمان سیستمیک سرطان، در کنار سایر درمان‌هایی همچون جراحی و رادیوتراپی از اهمیت بالایی برخوردار است و مطالعات جدید هر روز درب‌های جدیدی از این درمان را در فیلدهای مختلف سرطان برای ما می‌گشاید. بنابراین ضروریست تا دانش پزشکان دخیل در فیلد درمان سرطان به روز رسانی شود.