آسیب شناسی خزان تابستانه درختان شهر اصفهان

یلدا توکلی: با حضور اساتید و متخصصین دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، آزاد، مراکز تحققیات کشاورزی و متخصصین سازمان پارکها برگزار شد. کارگروه تخصصی «آسیب شناسی علل کلروز و خزان زودرس درختان ارائه راهکارهای مدیریت آن» به منظور بهره گیری از دانش و تجربیات صاحبنظران تخصص‌های مختلف علمی، با حضور اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز […]

یلدا توکلی: با حضور اساتید و متخصصین دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، آزاد، مراکز تحققیات کشاورزی و متخصصین سازمان پارکها برگزار شد. کارگروه تخصصی «آسیب شناسی علل کلروز و خزان زودرس درختان ارائه راهکارهای مدیریت آن» به منظور بهره گیری از دانش و تجربیات صاحبنظران تخصص‌های مختلف علمی، با حضور اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر استان، مدیران و کارشناسان حوزه فضای سبز و خدمات شهری شهرداری اصفهان برگزار گردید. در این نشست تخصصی به تفصیل به سوابق اقدامات سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان که بر اساس نتایج پروژه‌های پژوهشی پیشین این سازمان یا دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور انجام گرفته، پرداخته شد که فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده توسطسازمان پارک‌ها و فضای سبز از سوی متخصصان حاضر در جلسه تأیید گردید و عنوان شد و خزان زودرس حادث شده برای درختان چنار، یک معلول ناشی از اثر چندین عامل مختلف بوده و فراتر از موارد مدیریتی فضای سبز از جمله بستر کاشت، تغذیه گیاه، آبیاری و غیره می‌باشد و این عارضه مختص شهر اصفهان نبوده و رفع آن صرفاً با تغییر مؤلفه‌های تحت اختیار سازمان یاد شده میسر نمی‌باشد.

در این جلسه گزارش مربوط به تغییر اقلیم شهر اصفهان نیز توسط جناب آقای دکتر مسعودیان عضو محترم هیئت علمی دانشگاه اصفهان ارائه گردید که مبین افزایش یک درجه‌ای متوسط دمای حداکثر در چهل سال اخیر (بیش از دو برابر الگوی مربوط به سرعت تغییرات دما در استاندارد جهانی) می‌باشد همچنین در همین مدت تعداد روزهای دارای دمای بالای ۳۹ درجه سانتی گراد افزایش نیم درصدی داشته است که متعاقباً موجب کاهش رطوبت نسبی گردیده است. با توجه به ادامه روند این تغییرات، پیش بینی می‌شود زوال تدریجی نه تنها برای درختان چنار بلکه در مورد سایر گونه‌های گیاهی موجود در فضای سبز نیز رخ دهد.

همچنین در این کارگروه افزایش میزان آلودگی‌های شهر اصفهان نیز از جمله عوامل مؤثر بر ضعف و زوال درختان سطح شهر بویژه چنار برشمرده شد و نقش آلودگی‌های مدرن نظیر میدان مغناطیسی حاصل از زیرساخت‌های الکترونیکی شهر بر این عارضه غیرقابل انکار قلمداد گردید.

کلیه حاضرین در جلسه اذعان داشتند علیرغم اهمیت درختان چنار سطح شهر اصفهان از جنبه‌های مختلف (مانند نماد میراث کهن، جنبه‌های زیبایی شناسی و …)، می‌بایست سیاست گذاری‌های آتی مدیریت فضای سبز شهری در جهت عدم کاشت مجدد این گونه و استفاده از گونه‌های مقاوم و حتی بسیار مقاوم به شرایط اخیر شهر اصفهان به ویژه فاکتورهای اقلیمی بوده و نگهداری درختان چنار صرفاً معطوف به عرصه‌های دارای شرایط خاص مانند چهارباغ و خیابان‌های قدیمی مانند عباس آباد، کمال اسماعیل و … گردد.