ترافیک خیابان به مرور زمان متعادل می‌شود

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در واکنش به گلایه‌های شهروندان درباره کاهش عرض خیابان مسجد سید به دلیل احداث مسیر ویژه اتوبوس تندرو، ضمن تأکید بر آمار بالای مسافران این خط ابراز امیدواری کرد که به مروز زمان، ترافیک خیابان به تعادل می‌رسد. ایجاد مسیر ویژه […]

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در واکنش به گلایه‌های شهروندان درباره کاهش عرض خیابان مسجد سید به دلیل احداث مسیر ویژه اتوبوس تندرو، ضمن تأکید بر آمار بالای مسافران این خط ابراز امیدواری کرد که به مروز زمان، ترافیک خیابان به تعادل می‌رسد.

ایجاد مسیر ویژه اتوبوس تندرو (بی.آر.تی) در خیابان مسجد سید گلایه‌هایی را از سوی شهروندان به دنبال داشته است. خیابان مسجد سید از خیابان‌های اصلی و محوری شهر اصفهان به شمار می‌رود که بافت قدیمی و تاریخی شهر را از چهارراه تختی به سایر نقاط همچون خیابان‌های پنج رمضان، آیت الله بیدآبادی، آیت الله کاشانی و خیابان طیب متصل می‌کند.

احداث مسیر ویژه اتوبوس تندرو (بی.آر.تی) در این خیابان در ماه‌های اخیر و کاهش عرض خیابان سبب بروز نارضایتی بخشی از شهروندان، ساکنان و مغازه داران این خیابان شده تا جایی که برخی از شهروندان از ترافیک کنونی را حاصل اجرای این پروژه می‌دانند.

 خبرگزاری ایمنا در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، ضمن اشاره به موارد مطرح شده از سوی شهروندان در این خصوص، توضیحات «مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان» را نیز در اینباره منتشر کرده است.

  • محور خیابان‌های مسجدسید، عبدالرزاق، ولی‌عصر و جی روزانه ۱۲ هزار مسافر دارد

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این خصوص توضیح داد: محور خیابان‌های مسجدسید، عبدالرزاق، ولی‌عصر (عج) و جی که خط سه اتوبوس تندرو به‌عنوان یکی از کریدورهای اصلی غرب به شرق شبکه حمل‌ونقل همگانی اصفهان در آن فعال است، در حال حاضر روزانه ۱۲ هزار مسافر دارد و پیش‌بینی شده است در آینده میزان مسافران آن افزایش یابد.

محمد پورمیدانی ادامه داد: در خیابان مسجد سید با توجه به محدودیت عرض خیابان، مسیر اتوبوس تندرو به صورت خط پرش طراحی شده و در دست اجرا است که در این طراحی به جای دو خط بی.آر.تی تنها یک خط در وسط خیابان به عبور اتوبوس اختصاص پیدا می‌کند و اتوبوس مسیر رفت و برگشت بنابر شلوغی ترافیک پشت تقاطع‌ها مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه فضای مورد نیاز این خط پرش از رفیوژ میانی خیابان به اضافه عرض یک متر از هر سمت خیابان تأمین شده است، ادامه داد: در هر سمت خیابان همچنان دو خط عبور برای وسایل نقلیه و یک خط پارکینگ وجود دارد.

او اضافه کرد: این طراحی ویژه، بدون تأثیر قابل توجهی در شرایط ترافیکی خیابان، زمان سفر اتوبوس‌ها را کاهش می‌دهد.

  • افزایش کمیت و کیفیت ناوگان خطوط اتوبوسرانی در دستور کار است

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه شهرداری علاوه بر توسعه زیرساخت‌های مسیر اتوبوس‌های تندرو در حال پیگیری افزایش کمیت و کیفیت ناوگان خطوط اتوبوسرانی است، اعلام کرد: از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص می‌توان به خرید ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس، خرید ۲۲۰ اتوبوس با مشارکت دولت و اوراق مشارکت اسلامی و بازسازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد.

پور میدانی با بیان اینکه آلودگی هوا در شهر اصفهان تا حدی ناشی از تردد خودروهای شخصی تک‌سرنشین در شهر است، خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری اصفهان جهت استفاده بهینه از امکانات موجود برای توسعه پایدار شهر و ارتقای سلامت شهروندان بر اساس مطالعات جامع حمل‌ونقل همگانی شهر اصفهان، اقدام به توسعه خطوط تندروی اتوبوسرانی کرده است.

او ادامه داد: تجربه راه‌اندازی و بهره‌برداری از اتوبوس‌های تندرو در خطوط قبلی حاکی از بهبود شرایط حمل‌ونقل همگانی و رضایت مسافران و افزایش تعداد استفاده کنندگان این خطوط است و ترافیک خیابان هم به مرور زمان به تعادل می‌رسد.