عرضه قلیان در پارک‌ها و حاشیه زاینده‌رود، خلاف قانون است

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عرضه قلیان در حاشیه پارک‌ها و رودخانه زاینده‌رود تا زمانی که مجوز این کار از اداره سلامت، اماکن و شهرداری اخذ نشده باشد، خلاف قانون و عُرف است. ابوالفضل قربانی با اشاره به جمع‌آوری قلیان‌ها از کنار رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: بحث ما تنها جمع‌آوری قلیان از کنار […]

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عرضه قلیان در حاشیه پارک‌ها و رودخانه زاینده‌رود تا زمانی که مجوز این کار از اداره سلامت، اماکن و شهرداری اخذ نشده باشد، خلاف قانون و عُرف است.

ابوالفضل قربانی با اشاره به جمع‌آوری قلیان‌ها از کنار رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: بحث ما تنها جمع‌آوری قلیان از کنار زاینده‌رود و مکان‌های دیگر نیست، بلکه مجموعه جامعه سلامت، پزشکان و افراد دست‌اندرکاران حوزه سلامت شهروندان تاکید می‌کنند که استفاده از قلیان برای تمام آحاد جامعه مُضر و خطرآفرین است.

وی با بیان اینکه مصرف قلیان، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، خاطرنشان کرد: شاید در هیچ مکانی مانند پارک‌های اصفهان شاهد کشیدن قلیان نباشیم، لذا شهرداری بعنوان مُتولی امر به همراه دیگر دستگاه‌ها، این مسوولیت را دارند که با عرضه‌کنندگان قلیان در حاشیه رودخانه برخورد قانونی کنند.

قربانی گفت: انجام اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی و دوری از مصرف قلیان یکی از مسائل مهم است و باید بوسیله نهاد آموزش و پرورش، فرهنگسراهای سطح شهر و رسانه‌ها این برنامه انجام شود تا موجب آسیب رساندن به سلامت جامعه نشود.

وی گفت: شهرداری اصفهان و دیگر مجموعه‌ها که در حوزه خدمات شهری مسوولیت‌هایی را بر عهده دارند، باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند اما کار اصلی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

به گزارش ایرنا، مطالعه‌های علمی و پزشکی نشان می‌دهد که به ازای هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت کشیدن قلیان، به اندازه پنج بسته سیگار دود و با هر پُک، چهار هزار ماده سمی وارد بدنِ مصرف‌کننده می‌شود.