شنیع مثل معلول آزاری؛ برای چهارمین بار

یلدا توکلی: معلول آزاری رتبه چهارم خشونت‌های خانگی در کشور را به خود اختصاص داده است و متأسفانه در سال جاری تا به امروز چندین مورد از این نوع آزار از مراکز نگهداری معلولین گزارش‌شده که مرکزی در اهواز در حال حاضر سوژه اخبار است. حالا نوبت اهواز است در سال جاری این چندمین خبری […]

یلدا توکلی: معلول آزاری رتبه چهارم خشونت‌های خانگی در کشور را به خود اختصاص داده است و متأسفانه در سال جاری تا به امروز چندین مورد از این نوع آزار از مراکز نگهداری معلولین گزارش‌شده که مرکزی در اهواز در حال حاضر سوژه اخبار است.

  • حالا نوبت اهواز است

در سال جاری این چندمین خبری است که در رابطه با ضرب و شتم معلولین منتشر می‌شود و متأسفانه همچنان ادامه دارد، اردیبهشت‌ماه امسال گزارشی درباره آزار و شکنجه یک فرد دارای معلولیت در مرکز نگهداری از معلولان لموک قائم‌شهر منتشر شد تصاویری از بدن زخمی و آزاردیده جوان ۲۰ ساله دارای معلولیت ذهنی در فضای مجازی بسیار تلخ بود. دو هفته بعد هم نوبت به انتشار خبری درباره ضرب و شتم یک معلول دچار سندروم داون دریکی از مراکز نگهداری معلولان در سمنان منتشر شد شرایط او آن‌چنان وخیم بود که درنهایت کارش به بیمارستان کشیده شد. در تیرماه نیز خبری از شکنجه و ضرب و شتم یک فرد دارای معلولیت ذهنی ۱۴ ساله دریکی از مراکز نگهداری گچساران منتشر شد. والدین نوید زمانی متوجه ماجرا می‌شوند که برای ملاقات او به مرکز رفته و آثار ضرب‌وجرح را بر بدن او مشاهده می‌کنند. در تمامی این موارد تنها واکنش بهزیستی صدور اخطار و قول برخورد با مراکز متخلف بوده است و حالا نیز نوبت اهواز است.

  • اخراج افراد خاطی

به دنبال انتشار تصویری تلخ مربوط به مرکز توان‌بخشی احسان در شهر اهواز، یک فرد دارای معلولیت ذهنی توسط دو نفر از خدمه و کارکنان آن آسایشگاه مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرد و فریاد و ناله‌های او نیز سبب نمی‌شود تاکسی به وی کمک کند. در همین فیلم، معلولی نیز بدون لباس در تصویر دیده می‌شود. در تصویر دیگری از این مرکز نیز فردی تشنج کرده و به نظر می‌رسد که هیچ‌کسی به او رسیدگی نمی‌کند؛ همچنین فرد دیگری در وضعیت غیربهداشتی در حال غذا خوردن است. لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز وارد عمل شد و پس از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان در مرکز احسان اهواز چه خبر است، هیئتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مرکز توان‌بخشی غیردولتی نگهداری معلولین ذهنی احسان اهواز حاضر و بررسی دقیق به عمل آمد و طبق این تصمیمات دو نفر مراقب مذکور به دلیل نحوه مهار غیراصولی و نامناسب توان‌خواه توسط صاحب‌امتیاز مرکز اخراج و به مراجع قانونی جهت تصمیم‌گیری معرفی شدند. همچنین مسئول فنی مرکز به دلیل عدم نظارت کافی، تعلیق و صاحب‌امتیاز مرکز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام‌وظیفه می‌کند. صدور اخطار کتبی برای مرکز توسط کمیسیون نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی خوزستان نیز انجام شد.

  • میزان خشونت‌ها و تجاوزها به‌شدت بالاست

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان است وی با اشاره به بالا بودن موارد گزارش‌شده از تجاوز و خشونت علیه افراد دارای معلولیت اذعان داشت: گزارش‌های منتشرشده مربوط به مواردی است که شناسایی‌شده و به ماجرا دست پیدا می‌کنیم و سایر موارد قطعاً گزارش نمی‌شوند. زیرا ما به همه ۵۰ هزار خانواده‌ای که فرزندشان در مراکز نگهداری از معلولان است دسترسی نداریم، اما میزان این خشونت‌ها و تجاوزها به‌شدت بالاست. او همچنین تأکید کرده بود: به‌صورت کلی حمایت بهزیستی از این مراکز و تلاش برای ممانعت از درز اخبار نشان می‌دهد که نظارت بهزیستی بر این مراکز دقیق و حساس نیست. وی با تأکید بر اینکه مراکز نگهداری هم به خانواده‌ها فشار مضاعفی می‌آورند تا چنین مواردی را رسانه‌ای نکنند، اضافه می‌کند: من باده‌ها خانواده صحبت کردم که از ترس آبرو یا از ترس اینکه فرزندشان را بیرون نکنند یا اینکه مورد شکایت واقع نشوند درباره چنین حوادثی اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. مدیر کمپین معلولان می‌گوید: ما گزارش‌های مبنی بر تجاوز به معلولان در مراکز نگهداری به‌کرات داریم، اما بهزیستی به‌هیچ‌وجه قبول نمی‌کند و کاملاً حامی این مراکز است. به‌عنوان‌مثال ما در جریان تجاوز به سه دختر دارای معلولیت در ارومیه قرار گرفتیم که تأییدیه پزشکی قانونی را هم داشتند. وقتی ما مسئله را در فضای مجازی بازگو کردیم بهزیستی اعلام کرد که موضوع در دست بررسی است، حالا ۲ سال از ماجرا گذشته و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است.

  • کتک زدن کمترین آزار معلول

 محمدرضا اسدی نائب رئیس انجمن علمی کاردمانی ایران است وی بابیان اینکه امروزه کتک زدن کمترین آزاری است که نسبت به معلول یا سالمند انجام می‌شود، می‌افزاید: عدم امکان حمل‌ونقل مناسب معلولان، عدم مناسب‌سازی معابر، عدم پوشش بیمه‌ای توان‌بخشی معلولان، بی‌توجهی نسبت به‌سلامت جسمی و بهداشت دهان و دندان افراد دارای معلولیت را از دیگر مصادیق معلول آزاری در جامعه عنوان کرد. این فعال حوزه معلولان بی‌توجهی به‌سلامت روان معلولان و نادیده گرفتن آن‌ها در برنامه‌های توسعه‌ای را از دیگر مصادیق معلول آزاری در ابعاد اجتماعی توصیف کرد.