نان هوشمند مقبول افتاد!

یلدا توکلی: اخیراً با اصلاح طرح پرداخت یارانه‌ها از اردیبهشت‌ماه قیمت گندم و آرد برای صنف و صنعت، آزاد و در پی آن قیمت ماکارونی و نان فانتزی گران شد. اما قیمت آرد نانوایان سنتی تغییری نکرده است. استقبال از طرح فروش نان با کارت‌خوان با اجرای طرح فروش نان به‌وسیله کارت‌خوان هوشمند به نظر […]

یلدا توکلی: اخیراً با اصلاح طرح پرداخت یارانه‌ها از اردیبهشت‌ماه قیمت گندم و آرد برای صنف و صنعت، آزاد و در پی آن قیمت ماکارونی و نان فانتزی گران شد. اما قیمت آرد نانوایان سنتی تغییری نکرده است.

  • استقبال از طرح فروش نان با کارت‌خوان

با اجرای طرح فروش نان به‌وسیله کارت‌خوان هوشمند به نظر می‌رسد که مزایای این طرح که مورد استقبال شهروندان قرارگرفته زیرابه راین باورند که نانوایی‌ها علاوه به افزایش کیفیت نان نمی‌توانند دخل و تصرفی در قیمت نان داشته باشند. البته طرح فروش نان با کارت‌خوان هوشمند از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال از استان زنجان کلید خورد. در سیستم جدید فروش نان قرار است شهروندان مانند روال سابق و با همان قیمت‌های قبلی و بدون محدودیت، خرید خود را انجام دهند تنها تفاوتی که مردم با آن مواجه می‌شوند خرید نان از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان جدیدی است که در نانوایی‌ها نصب‌شده است. این دستگاه‌های جدید که کار با آن‌ها نیز چندان تفاوتی با کارت‌خوان‌های معمولی ندارد، با یک نرم افراز اندرویدی کار می‌کند و هدف از ساخت و طراحی آن ثبت دقیق میزان دقیق فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی‌ها است. هنگام خرید با دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند تصویر نان اعم از لواش، بربری، سنگک و حتی نایلون در آن نمایش داده‌شده و خریدار با لمس نوع نان و تعداد نان، مبلغ خرید را با کشیدن کارت پرداخت می‌کند. باید خرید با کارت‌های بانکی انجام شود و نانوایی‌ها نمی‌توانند از مشتری‌ها پول نقد دریافت کنند چراکه قرار است هر نانوا به میزان فروش خود، از دولت یارانه آرد دریافت کند. با نصب دستگاه کارت‌خوان جدید در واحدهای نانوایی، تمامی نانوایی‌ها رصد می‌شوند و در مرحله بعد هر نانوا بر اساس میزان پخت نان، آرد یارانه‌ای دریافت می‌کند بنابراین اجرای این طرح سبب می‌شود نانوایی‌ها کیفیت نان خود را افزایش دهند زیرا همه باید از یک رویه مشخص پیروی کنند.

 

  • صد در صد نانوایی‌ها تحت پوشش

البته این طرح فعلاً دارای معایبی ازجمله عدم امکان خرید اتباع خارجی با کارت‌خوان‌های هوشمند نان، کاهش خریدهای اینترنتی نان از طریق استپ، قهوه‌خانه‌ها، کله‌پزی‌ها، رستوران‌ها و تالارها نیز هست. اما درمجموع در پی اصلاح نظام عادلانه یارانه‌ها و جلوگیری از قاچاق و فروش غیرمجاز آرد از شبکه توزیع توسط دولت سیزدهم، اجرای این طرح در مناطق مختلف مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. به‌طوری‌که، تاکنون ۵۷ درصد نانوایی‌های کشور زیرپوشش این طرح قرارگرفته‌اند و قرار است تا پایان تیرماه این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.

  • اصلاح زیرساخت‌ها و روش‌های پرداخت یارانه آرد و نان

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بر لزوم گران نشدن قیمت و ثابت ماندن بهای نان در سراسر ایران تأکید و اعلام کرد: هدف از اجرای این طرح، اصلاح زیرساخت‌ها و روش‌های پرداخت یارانه آرد و نان است و به‌هیچ‌عنوان افزایش قیمت نان مطرح نبوده و نخواهد بود. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تا این لحظه ۴۰ درصد یارانه آرد به ارزش سالانه معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت نان به مردم داده نمی‌شد و هدر می‌رفت، اما ازاین‌پس و درنتیجه اجرای این طرح به‌صورت حقیقی و در قالب خدمات دیگر به مردم بازمی‌گردد. آثار مثبت و سازنده حکمرانی مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌ها و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح‌شده است. این گزارش نشان می‌دهد که دولت هم‌اکنون اشراف کامل‌تری بر میزان هدر رفت یارانه‌ها در زنجیره تأمین آرد و نان به‌دقت آورده است.

  • افزایش خرید نان

این روزها صف نانوایی‌ها نسبت به هفته‌ها و ماه‌های قبل شلوغ‌تر شده است، در حال حاضر نان در سطح کشور کیلویی چهارتا شش هزار تومان عرضه می‌شود درحالی‌که کم کیفیت‌ترین برنج خارجی کیلویی ۳۵ هزار تومان، برنج ایرانی ۱۰۰ هزار تومان و سیب‌زمینی ۱۵ هزار تومان قیمت دارد. محمدرضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت در این رابطه می‌گوید: مصرف نان در کشور به دلیل افزایش قیمت سایر کالاها رشد پیداکرده است. در چنین وضعیتی طبیعی است که فشار روی نانوایی‌ها بیشتر شود.