آماده شدن مردم برای دو هفته تعطیلات!

فرزانه مستاجران خبر تعطیلی ۲ هفته ای از سویی مردم را امید وارد کرده که اندکی از میزان سرایت و تلفات بیماری کرونا در کشور کاسته شود اما از سوی دیگر برخی نگران وضعیت معیشت خود هستند و با ۲ هفته تعطیلات خود را بازنده این بازی می دانند زیرا به عقیده آنها دولت زورش […]

فرزانه مستاجران

خبر تعطیلی ۲ هفته ای از سویی مردم را امید وارد کرده که اندکی از میزان سرایت و تلفات بیماری کرونا در کشور کاسته شود اما از سوی دیگر برخی نگران وضعیت معیشت خود هستند و با ۲ هفته تعطیلات خود را بازنده این بازی می دانند زیرا به عقیده آنها دولت زورش تنها به قشر خاصی از جامعه می رسد و مدعای حرف خود را افرادی میدانند که قبل از بسته شدن راه ها ،جاده های منتهی به شهر های گردشگری هم چون شمال کشور را شلوغ کرده و خود را مهیای دو هفته تعطیلات در مسافرت میکنند. بعد از تمام شدن این تعطیلات هم آنها  به شهرها و خانه های خود برمی گردند و تمام افرادی که این مدت را در تنگنای معیشتی بالاجبار مغازه های خود را بسته بودند و در خانه ها مانده بودن را دچار خطر می کنند.

طبق اعلام رسمی از سوی هیئت دولت از روز شنبه  یکم آذر حدوداً ۱۵۰ شهر که عمدتاً کلانشهر هستند و شامل تهران و اصفهان هم می‌شوند به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود. بر اساس این طرح  در شهرهای قرمز منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح اعمال می‌شود. بنابراین در شهرهایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شود فقط کسانی که پلاک بومی آن شهر را دارند اجازه تردد دارند و بقیه اجازه ورود به آن شهرها را ندارند. تعطیلی در مناطق قرمز یعنی همه جا تعطیل است به جز گروه شغلی شماره یک که مایحتاج ضروری مردم را تهیه می‌کند؛ مثل سوپر مارکت، بیمارستان، مطب، داروخانه و امثالهم و بجز آن همه جا تعطیل خواهد بود. در برخی ادارات فقط نگهبانان باید باشند و حداکثر تا یک سوم کارکنان در مناطق قرمز باید حضور پیدا کنند؛ در مناطق نارنجی هم حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و اگر کمتر از آن هم حضور داشته باشند مشکلی نیست. در مناطق زرد هم حداکثر تا دو سوم کارکنان باید حاضر باشند. گفته شده  این مصوبات به معنی واقعی، تعطیلی است و فقط مشاغلی که برای مردم ضروری هستند، مثل نانوایی تعطیل نمی‌شوند. موضوع محدودیت‌ها و ترددها دو نوع است. شهرهایی که قرمز هستند ترددهای درون شهری و بیرون شهری دارند. مثلاً فردی در تهران ساکن است و پلاک بومی هم دارد اما در شهر دیگر کارخانه دارد، اگر این فرد وارد شهر نشود مشمول جریمه نمی‌شود اما اگر به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود. اگر فردی از شهر نارنجی وارد هر شهری شد ۵۰۰ هزار تومان و از شهر قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شود.

اما این سخت گیری ها تا چه میزان کار ساز خواهد بود؟ مسلما اگر تمامی قوانین به درستی در همه جای کشور اعمال شود زنجیره کرونا طی این دو هفته قطع خواهد شد و اندکی از مشکلات مردم و به خصوص کادر درمانی کشور که این روزها بسیار خسته اند بر طرف می شود.

شاید برخی این قوانین به نظر عوام سختگیرانه باشند اما تجربه در یک سال اخیر نشان داده کشورهایی که قوانین درست و سختگیرانه را به صورت مداوم عملی کرده اند توانسته اند به مقدار زیادی کرونا را محصور کنند. به طور مثال در چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر ، ماه هاست کرونا عقب نشینی کرده است و این را مدیون بازرسی های مکرر در همه موارد می دانند. در چند روز گذشته  چین اعلام کرده که در بسته بندی محصولات غذایی ۲۰ کشور شامل گوشت خوک آلمانی، گوشت گاو برزیلی و ماهی هندی ویروس کرونا را شناسایی کرده و واردات آنها به کشورش را ممنوع اعلام کرده است. با وجود چنین سخت گیری های همه جانبه ای از سوی دولت ، کشورهای پیشرفته توانستند کرونا را شکست دهند. ما نیز میتوانیم اگر قوانین درست را به موقع و برای همه افراد جامعه اعمال کنیم.