سفر رفتن یا نرفتن ، مسئله این است؟!

در روز های اول شیوع ویروس کرونا توصیه همه مسئولان بهداشتی بر ماندن در خانه بود اما گویا شرایط کرونایی و تعداد مرگ و میرها آنچنان برای همه عادی شده است که این روزها مسئولین بر سر رفتن یا نرفتن سفرهای غیر ضروری صحبت به میان می آورند و ظاهرا ورشکستگی صنعت گردشگری را میخواهند […]

در روز های اول شیوع ویروس کرونا توصیه همه مسئولان بهداشتی بر ماندن در خانه بود اما گویا شرایط کرونایی و تعداد مرگ و میرها آنچنان برای همه عادی شده است که این روزها مسئولین بر سر رفتن یا نرفتن سفرهای غیر ضروری صحبت به میان می آورند و ظاهرا ورشکستگی صنعت گردشگری را میخواهند با جان مردم جبران کنند ! اما در سراسر دنیا این مسئله با اعطای کمک های مالی به صنعت گردشگری و صنعت های مشابه حل شده و به همین دلیل در بسیاری از کشورها توانسته اند با وضع قوانین بهداشتی و کمک به صنعت های متضرر از کرونا ، آمار مبتلایان به این ویروس منحوس و کشته شدگان ناشی از آن را به حداقل برسانند.

در روزهای گذشته برخی از مسئولین اظهار کرده اند که ، نباید نظام تصمیم‌گیری در حوزه سلامت به‌گونه‌ای رفتار کند که خانوارها را از سفر کردن منصرف کند. بلکه باید با توجه به رکودی که در بازار گردشگری کشور به علت شیوع ویروس کرونا به‌وجود آمده است برنامه سفر همچنان در سبد خانوارها باقی بماند.  این مسئولین معتقد هستند که در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته میتوان از سفر رفتن در شرایط کرونایی حمایت کرد و درحال‌حاضر که شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد بازار گردشگری می‌تواند خودش را همسو با شرایط فعلی کرده و به احیای سفر با اقدامات خاص مربوط به این دوران بپردازد. به‌گونه‌ای که احیای سفر را به‌صورت امن و کنترل شده در کشور انجام دهد تا هم گردشگران داخلی از سفر لذت ببرند و هم فعالان حوزه گردشگری در چنین شرایطی از رکود خارج شده و درآمد کسب کنند. اما آیا چنین حالتی امکان وقوع دارد؟ آیا در کشور ما زیر ساخت های لازم برای این تصمیمات فراهم است؟ چند سرویس بهداشتی بین راهی در کشور وجود دارد که از تمام لحاظ بهداشت در آن رعایت شود؟ با وجود اینکه توصیه شده است  فرد مبتلا به کووید ۱۹ از توالت و حمام مخصوص به خود استفاده نماید و در صورتی که بیمار از دستشویی و حمام مشترک با سایر افراد استفاده می‌کند، لازم است پس از هربار استحمام، فضا، سطوح تماس (دستگیره، شیر آلات و…) و تمام وسایل حمام با مواد ضدعفونی کننده مناسب ضدعفونی شوند آیا چنین شرایطی در تمامی نقاط گردشگری کشور قابل دستیابی است ؟ آیا نظارت های لازم بر هتل ها و رستوران ها و اغذیه فروشی ها می شود؟ اگر یکی از این مکان های گردشگری  ، بهداشت لازم را در شرایط کرونایی رعایت نکرد ، مردم به کدام مرجع قانونی میتوانند شکایت کنند؟ و آیا در همان لحظه و بدون هیچ فوت وقتی به شکایت آنها رسیدگی می شود؟ اینها سوالهایی است که در ابتدا مسئولین باید جواب آن را پیدا کنند و بعد توصیه به سفر و گردش خانوادگی کنند. برای این امر  نباید تنها به جمله «همه اقامتگاه‌ها و اماکن تفریحی از نظر بهداشتی به مکان‌های امنی تبدیل شده‌اند» اکتفا کرد؛ بلکه باید متولیان دولتی این بازار به نظارت کامل و دقیق این مراکز بپردازند تا از ضدعفونی و پاک‌سازی شدن آنها اطمینان حاصل کنند.

برکسی پوشیده نیست که اقتصاد کشور ما در ماه های اخیر به دلیل کرونا و تحریم ها و عوامل داخلی ضررهای زیادی دیده است و تنها دلالان و سفته بازان هستند که در این میان سود کرده اند. اما افول اقتصادی متاثر از شیوع بیماری کرونا همچنان ادامه دارد و برای جلوگیری از تعمیق بحران‌های جدی اقتصادی در ابتدا باید چاره‌ای برای رفع این بیماری اندیشید؛ در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد که اقتصاد بار دیگر به شکل قبلی خود باز گردد حتی با توصیه به سفرهای خانوادگی!