برای پزشکان متعهد کشورمان

یکم شهریور ماه زاد روز حکیم شیخ الرئیس بوعلی سینا را امسال در حالی به جامعه پزشکی شادباش می گوئیم که ۷ ماه کرونایی طاقت فرسا را پشت سرنهاده اند.

یکم شهریور ماه زاد روز حکیم شیخ الرئیس بوعلی سینا را امسال در حالی به جامعه پزشکی شادباش می گوئیم که ۷ ماه کرونایی طاقت فرسا را پشت سرنهاده اند.

بدیهی است که باید روز پزشک ۹۹ را اندکی متفاوت تر و مهربانانه تر از سال های قبل تبریک گفت. خداقوتی ویژه به همه کادر درمان از جمله طبیبانی که بدون هیچ هیاهویی درمیدان رزم با کوئید ۱۹ شبانه روز در پیکارند. به آن ها که در این ایام نیز صرفا در اندیشه خدمت خالصانه و عمل صادقانه به قسمنامه شان بودند نه فرصت طلبی و ماهی گیری از آب گل آلود ایجاد شده.

دست مریضاد به قشری که در این ماههای کرونازده، سنگین ترین فشارهای جسمی و روحی و روانی را با سکوت و صبوری بردوش کشیدند. به سفید جامگان بی ادعایی که شیفت پشت شیفت، از این درمانگاه به آن اورژانس، از این ICU به آن بخش بدون چشم برهم زدنی، ساعت های متمادی سنگرهای دفاع از سلامت جامعه را حفظ کردند و گاه خیلی هایشان درهمان لباس رزم و ساعات نبرد به استراحت ابدی رفتند.

اما، شاید بدنباشد به بهانه این روز تلنگری هم به بعضی از خودمان ها برای برخی قضاوتهایمان بزنیم. آن گاه که پس از دیدن ویدیوهای رقص و شادی با سطحی نگری های کودکانه موج انتقاد و اظهار نظرهایی ناپخته را علیه پزشکان و پرستاران به راه انداختیم… دراین مجال همین اندازه بگوئیم که حالا پس از گذشت حدود ۷ ماه از پاندمی کوئید ۱۹، طبق اعلام وزارت بهداشت وضعیت روحی و روانی کادر پزشکی و پرستاری به حالت قرمز در آمده است. هشدار معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره افسردگی ۶۵ درصدی کادر درمان که پیش از این اعلام کرده گواه این ادعاست. به عبارتی یعنی آن کمپین های شادی که بعضا دربرخی بیمارستان ها اجرا می شد پیام داشته است.

اتفاقا خطابمان به برخی از شما مسئولان بالا نشین نیز هست. به طراحان و تصمیم گیرانی که بعضا درخارج از گود نشسته ودراین وانفسای کرونایی از تیم های درمانی انتظار معجزه دارید. خبردارید که همچنان بسیاری از پزشکان و پرستاران مراکز درمانیتان از داشتن یک ماسک سه لایه ساده محرومند؟ راستی از آن پاداش هایی که قرار بود به کادر درمانی درگیر با کرونا بدهید چه خبر؟ اصلا حقوق وپاداش و ماسک سه لایه بماند، بگوئید برای افزایش روحیه این گروه از سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا برنامه ای داریم؟ حواستان هست که علاوه بر سختی کار و دوری از خانواده و دلهره ابتلا به این ویروس، دیدن همه روزه مرگ های متعدد به تنهایی با روح و روان آدمیزاد چه می کند؟

بدون شک در این برهه از زمان نیز، نه زحمات پزشکان واقعی و دلسوز فراموشمان می شود و نه برخی نمایش های تکراری عده ای سودجو از خاطرمان محو می گردد…

طبیبان بی طمطراق روزتان مبارک

دریاوفایی