ایرانی ها به زور ماسک می زنند!

فرزانه مستاجران این روزها که همه جهان درگیر بیماری کرونا هستند ، عده ای بدون هیچ گونه محدودیت و رعایت موارد بهداشتی در سطح جامعه در رفت و آمد هستند و با جان خود و دیگران بازی می کنند. البته این جریان فقط مختص ایرانی ها نمی شود و گویا در همه جای دنیا مردم […]

فرزانه مستاجران

این روزها که همه جهان درگیر بیماری کرونا هستند ، عده ای بدون هیچ گونه محدودیت و رعایت موارد بهداشتی در سطح جامعه در رفت و آمد هستند و با جان خود و دیگران بازی می کنند. البته این جریان فقط مختص ایرانی ها نمی شود و گویا در همه جای دنیا مردم دوست دارند از یک بی قانونی خاصی تبعیت کنند اما این دولت ها هستند که با وضع قوانین جدید بهداشتی به مردمشان اجازه نمی دهند حقوق دیگر شهروندان را پایمال کنند.

اینکه در ایران بیشتر مردم موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند جای بسی تامل دارد. چطور ممکن است مردمی که سالها ادعای فرهنگ و تمدن داشته و دارند این چنین بی فرهنگی هایی از خود نشان دهند؟! اما اینکه چرا دولت مردم را مجبور به رعایت بهداشت نمی کند نیز مورد سوال بسیاری از ایرانی هایی است که خود بهداشت را رعایت می کنند اما به دلیل بی توجهی اکثریت جامعه دچار مشکلات فراوانی شده اند.

بیش از  ۶ماه است که ویروس کرونا در جهان شناخته شده و مشکلات فراوانی را برای جهانیان به وجود آورده است. تا کنون هیچ راه علاجی به غیر از رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای آن پیدا نشده است . مردم جهان در هر ناحیه ای رفتار و واکنش متفاوتی با این مسئله نشان داده اند. اما آنچه مسلم است این است که در همه جای دنیا عده ای وجود دارند که به هر دلیلی دوست ندارند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند! و همین امر موجب وضع قوانین گوناگون و جریمه های متفاوت در دولت های مختلف شده است. تقریباً می‌توان گفت تمام کشور‌ها قوانینی را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین کرده‌اند، اما از میان آن‌ها کشور‌هایی مانند: چین، هنگ کنگ، اتریش، آلمان، آفریقا، تایوان، اندونزی، بلژیک، جمهوری چک، کامرون، لوکزامبورگ، بحرین، قطر، عراق، آرژانتین، ژاپن، اتریش، اسلواکی، کره جنوبی، لهستان، ترکیه، شیلی، تایلند، فیلیپین، کامرون، آنگولا، اتیوپی ماسک زدن را اجباری کرده‌اند و برخی از آنان برای عدم رعایت این قانون جریمه‌های سنگین نقدی و غیر نقدی تعیین کرده‌اند.  در اکثر ایالت‌های آلمان همه افراد بالای ۶ سال باید در محله‌های مشخص شده ماسک محافظتی بپوشند و افرادی  که ماسک استفاده نکنند جریمه نقدی ۱۵۰ یورویی و برای تکرار این کار تا ۳۰۰ یورو تعیین کرده است. در شهر «بروکسل» بلژیک دولت برای افرادی که در وسایل نقلیه از استفاده از ماسک خودداری می‌کنند، مبلغی معادل ۲۵۰ یورو جریمه در نظر گرفته است . به موجب قانونی که در چاد تصویب شده، هر شخصی که به عمل ماسک زدن احترام نگذارد ۲۰۰۰ فرانک جریمه می‌شود و حداکثر به مدت ۱۵ روز به زندان می‌افتد. مراکش از اوایل ماه آوریل استفاده از ماسک را اجباری کرده و به افراد هشدار داده است که در صورت سرپیچی از این قانون ۱۳۰۰ درهم جریمه نقدی و یا ۳ ماه حبس در انتظار آن‌ها خواهد بود. در حال حاضر استفاده از ماسک در حدود ۵۰ کشور جهان اجباری شده است.

      دیروز نیز روحانی رییس جمهور ایران بر استفاده از ماسک تاکید کرد و از مسئولین خواست با افرادی که ماسک ندارند برخورد کنند. وی گفت ، ما در ادارات می‌توانیم این‌گونه عمل کنیم و وزیر کشور و شهرداری‌ها تلاش خود را بکار بگیرند تا در مترو و اتوبوس اگر نیاز بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده شود. الزامی است که در مکان‌های سرپوشیده از ماسک استفاده شود و نباید به کسی که ماسک ندارد خدمت ارائه شود. همه باید یکدیگر را کمک کنیم، یکی از موثرترین اقدامات ماسک است. هرچند هنوز ماسک زدن در ایران به یک قانون با جریمه مشخص تبدیل نشده است اما باید گفت کرونا هنوز تمام نشده است و این تصور که ویروس ضعیف شده است بسیار غلط است بنابراین بهتر است بدون هیچ‌گونه زور و یا اجبار و جریمه‌ای قوانین بهداشتی را برای حفظ سلامت خود و خانواده‌مان رعایت کنیم.