نیاز به کارشناسان اقتصادی در جامعه به خوبی حس می شود

فرزانه مستاجران این روزها هر کس با یک موبایل می تواند به فضای مجازی راه پیدا می کند و از تمامی مطالب سایت ها و شبکه های مجازی استفاده کند. اما متاسفانه در کشور ما قبل از آن که فرهنگ استفاده از فضا و وسیله ای بیاید، خود آن وسیله در اجتماع اشباع می شود […]

فرزانه مستاجران

این روزها هر کس با یک موبایل می تواند به فضای مجازی راه پیدا می کند و از تمامی مطالب سایت ها و شبکه های مجازی استفاده کند. اما متاسفانه در کشور ما قبل از آن که فرهنگ استفاده از فضا و وسیله ای بیاید، خود آن وسیله در اجتماع اشباع می شود . نمونه اش هم همین موبایل ها که توانسته اعتماد همه افراد جامعه را جلب کند و این روزها منبع هر خبری را که از گوینده آن می پرسیم میگوید: در گروه های فضای مجازی نوشته بود و یا در فلان سایت و شبکه تلوزیونی داخلی یا خارجی گفتند. یکی از دلایلی که افراد در این دو دنیا دچار تضاد رفتاری می‌شوند، به دلیل اعتماد خاصی است که با استفاده مداوم در وجودشان نسبت به فضای مجازی ایجاد می‌شود. اما مسئله مهم در تضاد رفتاری افراد این است که باید ریشه‌ای به این موضوع بیندیشیم به این معنی که بدانیم چه اتفاقی برای فرد در طول زندگی‌اش رخ داده است که دچار تضاد رفتاری در دو دنیای حقیقی و مجازی شده است. آیا عوامل بی اعتمادی در فضای حقیقی باعث این اعتماد به فضای مجازی نشده است؟!

متاسفانه بر اساس آمار تخلفات در فضای مجازی میتوان به این موضوع اذعان داشت که  اعتمادی که از سوی افراد جامعه نسبت به فضای مجازی ایجاد شده است ، اعتماد کاذبی بوده که روز به روز خطرات آن برای فرد بیشتر می‌شود. البته پلیس فتا برای این فضا قوانینی را در نظر گرفته که در صورت تخطی از آن افراد تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند اما به نظر می رسد قوانین موجود در زمینه متخلفان اقتصادی در فضای مجازی آنچنان که باید جوابگوی نیازهای کاربران نیست زیرا تا کنون متخلفان زیادی در همین فضا توانسته اند کسب درآمد های نا مشروع داشته باشند و همچنان این موضوع ادامه دارد. البته گوشزد های زیادی به مردم شده است اما به دلیل بی اطلاعی کاربران هنوز هم این کلاه برداری ها وجو دارد.

حوزه اقتصادی و مشاوه های اقتصادی در فضای مجازی این روزها بازار داغی دارد و هر دلالی با یک گوشی در فضای مجازی سیگنال خرید و فروش می دهد و با این روش اختلالات زیادی در بازارهای مختلف ایجاد شده است .اقتصاد ایران از یک اقتصاد « نفتی ؛ بازرگانی » در حال تبدیل به یک اقتصاد « گازی ؛ کشاورزی » است تخصص های ما هم باید با این شرایط تغییر کند . فضای مجازی و دلالی در آن تا چند سال میتواند جوابگوی نیاز های اقتصادی جامعه باشد؟ بالاخره روزی می رسد که جامعه ما متوجه شود برای پیشرفت کشور نیاز به دلال نیست ، بلکه تولید کنندگانی لازم داریم که با ارائه کیفیت بهتر از دیروز ، هر روز خود را آغاز کنند و به دنبال جذب بازار های کشور و حتی منطقه باشند.

این روزها لزوم استفاده از کارشناسان اقتصادی به خوبی در جامعه حس می شود. همانطور که هیچ فردی بدون داشتن مدرک پزشکی حق طبابت ندارند در دیگر حوزه ها من جمله اقتصاد هم باید از افراد متخصص استفاده شود  و با افراد سود جویی که به اسم کارشناس اقتصاد در حال جراحی غیر اصولی اقتصاد هستند مقابله شود تا شاید این بدنه نحیف اقتصاد ایران از گزند دلالان نجات یابد.

.