طرح “شهاب” چیست؟

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اصفهان با اشاره به اهداف اصلی اجرای برنامه شهاب برای دانش آموزان، گفت: اهداف این طرح شناسایی، هدایت، حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی دانش آموزان و استعدادهای برتر است؛ دربرگیری این طرح از پایه چهارم شروع می‌شود.

کلیم‌الله بابایی با بیان اینکه برنامه ملی “شهاب” برای دانش آموزان از سال ۱۳۹۳ به صورت پایلوت در برخی از شهرستان‌ها آغاز به کار کرد، اظهار کرد: شروع کار این برنامه در استان اصفهان از ناحیه دو بوده و تا اکنون ادامه یافته است.

وی با بیان اینکه “شهاب” ابتدا یک طرح بود و امروز به برنامه تبدیل شده است، افزود: این برنامه با پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان شروع به کار کرده و حمایت‌های بسیار خوبی همراه خود دارد.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، گفت: این برنامه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ آمده و قرار است در افق ۱۴۰۴ کشور برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی باشد.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه در فصل نخست نقشه جامع علمی و کاربردی هم این طور آمده است که «چشم انداز مدرسه در افق ۱۴۰۴ در فصل چهارم سند تحول بنیادین و آموزش و پرورش دارا بودن ظرفیت پذیرش تفاوت‌های فردی و کشف و هدایت استعدادهای متنوع و فطری و پاسخگویی به نیازها علایق و رغبت دانش آموزان در راستای مصالح و در چهارچوب معیار نظام اسلامی است.»

بابایی در خصوص اهداف اصلی از اجرای برنامه “شهاب” برای دانش‌آموزان، اظهار کرد: اهداف طرح با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلی شناسایی، هدایت، حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی دانش آموزان و استعدادهای برتر است که این شناسایی با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته باید از پایه چهارم شروع شود.

وی اضافه کرد: پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای رشد و بالندگی دانش‌آموزان دومین هدف برنامه “شهاب” است، سومین هدف نیز تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان استعدادهای برتر در دوره‌های تحصیلی مختلف آموزش عمومی به منظور احساس مسئولیت برای ایفای نقش سازنده در اعتلای کشور است.

به گفته رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، چهارمین هدف از اجرای برنامه شهاب حمایت تربیتی و معنوی از دانش آموزان استعدادهای برتر به منظور بهره مندی از توانایی‌ها و قابلیت‌های آنها در تعالی و پیشرفت کشور است.

اجرای “شهاب” در پایه‌های چهارم همه مدارس اصفهان

وی افزود: اکنون پایه‌های چهارم همه مدارس استان اصفهان تحت پوشش طرح شهاب هستند که جمعیت دانش‌آموزان دختر ۳۸ هزار و ۱۵۰ نفر و دانش‌آموزان پسر ۴۰ هزار و ۶۳۱ نفر هستند.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، اظهار کرد: این طرح به مرور تمام دانش‌آموزان را در بر می‌گیرد، در حال حاضر ۹۲ هزار و ۱۵۹ نفر از دانش‌آموزان دختر در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم و ۹۸ هزار و ۳۳۷ دانش‌آموز پسر در این طرح مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه از سال تحصیلی ۹۸-۹۹ همه دانش‌آموزان ورودی به پایه چهارم تحت پوشش برنامه ملی شهاب قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: این فرایند سال آینده برای همه دانش آموزان پایه پنجم و سال بعد برای همه دانش آموزان پایه ششم اجرا می‌شود.

بابایی در خصوص تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان پایه نهم در برنامه شهاب، گفت: هدف از اجرای برنامه این بوده که دانش آموزان با استعدادهای برتر شناسایی شوند و ارتباط با بنیاد نخبگان بسیار صمیمانه است و تفاوت دیدگاه بین نگاه آموزش و پرورش با نگاه بنیاد نخبگان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به صورت معمولی این طرح فرایندی بوده و نگاه آموزش و پرورش این است که استعداد همه دانش آموزان در زمینه‌های مختلف شناسایی شود، اظهار کرد: با توجه به گویه های مختلف مانند استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، ورزشی، اجتماعی و استعداد فرهنگ دینی و علوم تجربی که پیش بینی شده است، دانش آموزان در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، گفت: معلم فرم این گویه ها را برای دانش آموز پایه چهارم پر می‌کند و یک فرم در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و معلم کلاس پنجم دوباره همین فرم را پر می‌کند تا مسیر شناسایی دانش آموز در دوره ابتدایی و در پایان کلاس ششم با سه فرم و ۸۰ گویه کامل شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در ۴۱ ناحیه و منطقه استان اصفهان برنامه شهاب اجرا می‌شود و همه دانش آموزان کلاس چهارم تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و هدف کلی شناسایی استعدادهای دانش آموزان و هدایت تحصیلی صحیح و اثربخش بر مبنای علاقه و توانمندی آنهاست.