زود رسیدن همیشه درست رسیدن نیست

فرزانه مستاجران وقتی ۲۰یا حتی ۱۰سال قبل را به یاد می آوریم و با دنیای اکنون مقایسه می کنیم متوجه تغییرات شگرفی می شویم که نشات گرفته از گوشی های موبایل هوشمند هستند. ۲۰ سال پیش را به یاد بیاورید؛ چند نفر از آشنایان شما کامپیوتر داشتند و کار با آن را بلد بودند؟ اصلا […]

فرزانه مستاجران

وقتی ۲۰یا حتی ۱۰سال قبل را به یاد می آوریم و با دنیای اکنون مقایسه می کنیم متوجه تغییرات شگرفی می شویم که نشات گرفته از گوشی های موبایل هوشمند هستند. ۲۰ سال پیش را به یاد بیاورید؛ چند نفر از آشنایان شما کامپیوتر داشتند و کار با آن را بلد بودند؟ اصلا چه تعداد گوشی‌های تلفن همراه وجود داشت ؟ تعداد کامپیوترها چقدر بود و مشاغل مرتبط با آنها به چه میزان گستردگی داشت؟

در آن روز‌ها قطعا باورمان نمی‌شد روزی برسد که خط تلفن همراه را در طرح های مختلف به صورت رایگان به مردم عرضه کنند تا مشترکان با استفاده از آن بتوانند کسب درآمد کنند و البته از این طریق پولهای هنگفتی هم به حساب  اپراتور های تلفن همراه واریز شود؟ باور می کردیم روزی برسد که  بدون پول از خانه بیرون برویم و از فروشگاه‌های اینترنتی خرید‌های روزمره‌ را انجام دهیم و درنهایت با تاکسی‌های اینترنتی جابه‌جا شویم؟

همه این تغییرات چه ما آن ها را باور داشتیم یا خیر، انجام شد و تنها کسانی در این جریان متضرر شدند که نتوانستند خود را با تکنولوژی روز وفق دهند و از مزایای آن استفاده کنند. مسلما در آینده نیز تغییرات زیادی در دنیای دیجیتال خواهد شد و بهترین راه برای بهره مندی از آن به روز بودن اطلاعاتمان است.

در پی تغییرات شگرف دنیای دیجیتال و بروز دنیای مجازی اشتغال ها نیز بسیار تحت تاثیر قرار گرفته اند هم چنین در آینده نه‌چندان دور در کنار حذف شدن برخی مشاغل فعلی، عناوین جدیدی هم به تعداد مشاغل فعلی اضافه خواهد شد که شنیدن نام برخی از آنها برای اغلب افراد ممکن است باعث تعجب و حیرت شود. البته در این بین بسیاری از مشاغل تغییر ماهیت و شکل داده اند و با استفاده از دنیای مجازی شغلی نیمه مدرن به وجود آورده اند.همواره شاهد رشد زمینه‌های علمی و همچنین پیشرفت تکنولوژی بوده‌ایم. پیشرفتی که باید به شکل جدی در نوع اشتغال‌های موجود در یک جامعه مدنظر قرار گیرد. روند تغییرات علمی، شرایطی را ایجاد کرده است که  دیر یا زود باید حال و هوای مشاغل در کشورها متغییر شود و  مشاغل سنتی جای خود را به مشاغلی می‌دهند که تکنولوژی در آنها دخیل است.

در دنیای امروز که همه عرصه‌ها در معرض تغییرات سریع و روزافزون است، برخی مشاغل به‌دلیل از دست دادن کارایی گذشته خود و به‌عبارتی، کمبود تقاضای کافی برای آن یا به‌طور کامل در فرآیند نابودی قرار می‌گیرند یا اینکه مجبور به تغییر شکل می شوند. اما هستند افرادی  که از همین فرصت استفاده کرده و شغل خود را با یک تغییر فضا از یک شغل بی ارزش به یک شغل با ارزش تبدیل کرده اند. اگر بتوان فالگیری را شغل دانست باید گفت فالگیران یکی از پیشروان کوچ از دنیای حقیقی به مجازی بوده اند و اتفاقا بازار داغی هم دارند. فالگیران که قبلا مجبور بودند برای کسب درآمد بر سر کوی و برزن و پارکها و خیابان ها بنشینند اکنون به راحتی در خانه و در کنار کولر نشسته اند و بیشتر از قبل درآمد به دست می آورند! این روزها هم که دیگر فالگیران بدلیل شیوع ویروس کرونا از گرفتن فال حضوری ممانعت می کنند و شرایط کاری خود را برای حفظ سلامتیشان تغییر داده اند. کرونا شرایط رمزآلودی دارد و همین موضوع باعث می شود که افراد برای کاهش فشار و استرس های خود از ابزارهای مختلفی از جمله فال گرفتن استفاده کنند چرا که در این شرایط, مردم بدنبال دریافت پاسخ سریع هستند و به جای استفاده از روانشناس و مشاوره گرفتن ترجیح می دهند که فال بگیرند تا به سرعت به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند.ما عادت کرده ایم در همه زمینه ها زود به نتیجه برسیم حتی اگر اشتباه باشد گرفتن فال یکی از آنهاست  که  این روزها باید بسیار مراقب باشیم تا در دام نیافتیم.