ازدواج خیر،شایعه آری!

فرزانه مستاجران با اینکه این روزها کمتر جوانی توان ازدواج کردن را دارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حتی بهداشتی همگی دست به دست هم داده اند تا جوانان ایرانی فکر تشکیل خانواده را در سر نپرورانند اما اخبار و حواشی پیرامون ازدواج به شدت اوج گرفته و به جای حل مشکلات معقوله ازدواج […]

فرزانه مستاجران

با اینکه این روزها کمتر جوانی توان ازدواج کردن را دارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حتی بهداشتی همگی دست به دست هم داده اند تا جوانان ایرانی فکر تشکیل خانواده را در سر نپرورانند اما اخبار و حواشی پیرامون ازدواج به شدت اوج گرفته و به جای حل مشکلات معقوله ازدواج مسئولین را به حل حواشی آن سرگرم کرده است.

افزایش روزانه اجاره بها و قیمت مسکن از یک سو و بیکاری از سو دیگر باعث شده میل و رغبت نسبت به تشکیل خانواده کاهش یابد البته هر جوان ایرانی دوست دارد ازدواج کند اما این مسئله تبدیل به یک آرزو برای قشر عظیمی از جوانان شده است. کرونا و الزام به رعایت پروتکل های بهداشتی نیز در جهت افزایش مشکلات برگزاری مراسم ازدواج آمده تا در این سال آمار ازدواج در کشور را به شدت کاهش دهد. اما چرا حواشی موضوع ازدواج اینقدر داغ است؟!

در روزهای گذشته ازدواج اجباری در سن ۲۸ سالگی به یکی از مهم ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شده بود و در عین حال که این موضوع شایعه ای بیش نبود اما بسیاری از بلاگر های معروف بدون هیچگونه تحقیقی نسبت به آن واکنش نشان دادند. در این شایعه آمده بود، جوانان در صورت ازدواج نکردن تا ۲۸ سالگی باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این در حالی است که چنین طرحی از سوی هیچ یک از نمایندگان مطرح نشده است و هرگز در دستورکار هم قرار نداشته است. واقعیت این است که این متن اولین بار در سال ۱۳۹۷ بدون اسم نویسنده و با عنوان «قانون دوازده‌گانه برای تسریع و شتاب ازدواج» در یک سایت منتشر شد و «پایگاه خبری شفقنا» در ۹ خرداد ماه ۱۳۹۹ این متن را به نقل از حجت‌الاسلام محمد ادریسی سردبیر نشریه سراج منتشر کرده بود. که شایعه ای بیش نبود.

بعد از این خبر مسئولین اعلام کردند شرایط وام ازدواج را تسهیل خواهند نمود و دیروز  بانک مرکزی شرایط اخذ ضامن برای پرداخت تسهیلات ازدواج را اعلام کرد.، با توجه به طرح برخی انتقادات در خصوص عدم اعطای وام ازدواج پانصد میلیون‌ ریالی با دوره بازپرداخت هفت‌ساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته، روابط عمومی بانک مرکزی به منظور تنویر افکار عمومی، گزارشی در خصوص  سنگ‌اندازی برخی بانک‌ها برای وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج اعلام کرد و قرار بر این شد از این پس بانک ها موظف باشند که وام ازدواج را در کمترین زمان ممکن و تنها با یک ضامن ارائه دهند ضمن اینکه زوجین میتوانند یارانه خود را برای وثیقه وام ارائه دهند. چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین امکان‌پذیر است. از سوی بانک مرکزی اعلام شده است که  متقاضیان تسهیلات ازدواج که در هر مرحله از فرآیند أخذ تسهیلات یاد شده با رفتار مغایر مقررات مواجه شده‌اند، می‌توانند شکایات و تقاضاهای خود را در «سامانه پاسخگویی به شکایات و ارتباط‌ مردمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ثبت کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

ازدواج امری الهی است که در دین ما سفارشهای زیادی به آن شده است. امام صادق (ع) فرمودند : هرکس زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند، از کسانی است که خدا در روز قیامت به او نگاه لطف آمیز می کند. وقتی ما در کشوری با مردم مسلمان زندگی میکنیم نباید جوانانش مجبور به ازدواج در سن ۲۸ سالگی شوند و حتی شایعه آن نیز نباید به وجود آید اما باید شرایط به گونه ای مهیا شود که جوانان این سرزمین بدون هیچ مشکل اقتصادی با خاطر آسوده به ازدواج فکر کنند و با انتخابی آگاهانه آینده کشورمان را بسازند.