صرفه جویی اصفهانی ها ، قطع حق آبه کشاورزان!

اینکه اصفهانی ها از قدیم الایام به صرفه جویی و قناعت شهره هستند بر کسی پوشیده نیست اما اینکه مسئولین بخواهند از این فرصت سو استفاده کنند و مثال قدیمی « از نخورده بگیرید و بدهید به خورده» را روی اصفهانی ها اجرا کنند جای بسی تامل و شاید اندکی انتقاد دارد.

صرفه جویی اصفهانی ها ، قطع حق آبه کشاورزان!

ایران طی ۵۰ سال اخیر دو درجه گرم تر شده و در کنار افزایش ۵۰ میلیونی جمعیت، ۵٫۴ میلی متر در این مدت تبخیر و تعرق افزایشی داشته و هر سال نیز ۱٫۱ میلی متر کاهش بارش داشته است. بر اساس آمار سال ۹۷ خشک ترین سال در ۴۷ سال اخیر بوده است که مسلما این میزان از کاهش بارندگی نیاز به مدیریتی قوی داشته و دارد. از دیر باز هر وقت مدیران لایقی چون شیخ بهایی مدیریت آب را بر عهده گرفته اند توانستند به تمام بخش ها آب کافی برسانند اما هر وقت مدیریت ضعیف بر سر آب اعمال شد حق آبه برخی چون کشاورزان اصفهانی گرفته و به دیگران داده شد. این می شود که در شهری با انتقال آب هزینه زا برای کشور هندوانه و یا هلو کاشته می شود و به دلیل حجم بالا و عدم صادرات در مزارع و باغ ها محصولات خراب می شود و در جایی دیگر چون اصفهان کشاورزان به دلیل عدم کشت به شهرها برای کارگری مهاجرت می کنند و مشکلات بعدی مهاجرت بیش از حد به شهرها به وجود می آید.
امسال تابستان یکی از خشک ترین سال های آبی کشور بود که استان اصفهان نه تنها از آن مستثنا نبود بلکه تاوان برخی از استان های دیگر را نیز داد. در تابستان سال جاری ۹٫۶درصد کاهش تولید آب داشتیم که می‌توانست اصفهان را به جیره‌بندی آب بکشاند اما مردم ۹درصد کاهش مصرف در بخش شرب اعمال کردند.
هرچند تابستان بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم در حالی که در تمامی سطح کشور به‌دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های متوالی با کمبود بارش‌ها و تنش‌های آبی در ابعاد مختلف مواجه بودیم ، در این بین فلات مرکزی ایران و استان اصفهان نیز که در فلات مرکزی واقع شده از شرایط بسیار سخت تابستان مستثنی نبودند اما این کاهش بارندگی را مردم اصفهان با کاهش مصرف جبران کردند و طبق معمول مسئولین هیچ اقدامی در جهت رفع مشکل زاینده رود نکردند و تنها اقدام وزارت نیرو حذف کشاورزان از چرخه تخصیص آب بود !
البته وقتی وزیر نیرو یزدی باشد نباید انتظار داشت آبی که حق آبه کشاورزان اصفهانی است و به یزد می رود قطع شود تا کشاورزان با حق آبه خود بتوانند اموراتشان را بگذرانند.
در زمانی بدون در نظر گرفتن حق آبه شهر اصفهان و میزان آب موجود پشت سد زاینده رود لوله کشی هایی به استان های همجوار شد که اگر این هزینه ها صرف می شد تا از خلیج فارس به این استان ها آب رسانی می شد تا کنون نه تنها مشکلی برای اصفهان به وجود نیامده بود بلکه مشکل استان های فلات مرکزی نیز حل شده بود.
اما بی تدبیری نگذاشت این جریان رقم بخورد.
حال مدیری که در استان چهارمحال و بختیاری به مردم تاکید کرد تا بر روی تپه ها باغ بسازند و می گفت آب رودخانه را برای آبیاری این باغ ها پمپاژ کنید، و حتی در طرحی به نام طرح طوبا به این افراد وام بلاعوض داده شد تا کوه ها راآبیاری قطره ای کنند و هلو بکارند کجاست تا ببیند هلو ها روی دست کشاورزان چهار محالی مانده، کوه هایشان سست شده و هر آن امکان رانش دارد و استان اصفهان از خشک شدن زاینده رود دچار مشکلات عدیده ای چون هجوم سرطان از آلودگی هوا و تغییر اقلیم شده است؟!
اگر قرار است کاری نتیجه بخش باشد باید حق کسی پایمال نشود وقتی حق آبه کشاورزان خرده پا به دلیل بی تدبیری پایمال شد نتیجه ای جز عدم رضایت عام و مشکلات همراه آن نخواهد داشت.