واردات بدون پول

فرزانه مستاجران بررسی تاریخ اقتصاد ایران نشان میدهد کشور ما از صد سال گذشته تا کنون همیشه  در تحریم های متفاوت و یا  استعمار به سر می برده است اما بر اساس همین داده ها میتوان نشان داد تحریم هایی که در دوره حاضر بر ایران تحمیل شده است از لحاظ شدت و حجم بی […]

فرزانه مستاجران

بررسی تاریخ اقتصاد ایران نشان میدهد کشور ما از صد سال گذشته تا کنون همیشه  در تحریم های متفاوت و یا  استعمار به سر می برده است اما بر اساس همین داده ها میتوان نشان داد تحریم هایی که در دوره حاضر بر ایران تحمیل شده است از لحاظ شدت و حجم بی سابقه می باشد. همین امر باعث اختلالات زیادی در اقتصاد کشور و تولید داخلی شده  است. یکی از مشکلات تولید تامین مواد اولیه است که متاسفانه تا کنون برای تامین بسیاری از موارد آن در کشور هیچ اقدامی نشده و تولید کنندگان مجبور هستند این مواد را از کشورهای دیگر تامین کنند. در این بین پروسه تامین ارز و رد و بدل کردن آن به دلیل تحریم ها با چالش های فراوانی رو به رو شده است. بسیاری از وارد کنندگان از این موضوع ناراضی هستند و اذعان دارند روند تائید استفاده ارز صادراتی برای واردات کالاهای مجاز و البته مورد نیاز تولیدکنندگان، به یک پروسه زمان‌بر از سوی بانک مرکزی تبدیل شده است.

 این روزها بسیاری از واردکنندگانی که قصد دارند برای انجام واردات خود، از اظهارنامه‌ها و ارزهای صادراتی استفاده کنند، به در بسته بانک مرکزی می‌خورند و از روند طولانی تائید پرونده‌هایشان از سوی کارشناسان بانک مرکزی گلایه‌های بسیاری دارند. واردکنندگان گلایه‌مند از رفتار بانک مرکزی در تائید پرونده‌های خود برای استفاده از ارز صادراتی هستند؛ به این معنا که مراجعات آنها به بانک مرکزی برای تائید پرونده‌هایشان که از اظهارنامه‌های صادراتی به منظور تأمین ارز در آنها استفاده شده باشد، با یک روند عریض و طویل مواجه شده و بعضاً، تائید پرونده‌های آنها را با تأخیرهای زمانی بسیار از سوی بانک مرکزی مواجه کرده است.

اما بانک مرکز در روزهای گذشته اعلام کرد وارد کنندگان میتوانند ارز مورد نیاز خود را از صادر کنندگان تامین کنند. بانک مرکزی که مدتی است در پی رفع موانع تجارت ناشی از تحریم هاست و می خواهد با وضع قوانینی ارز های بازار آزاد را نیز ساماندهی کند  در پی طرح مجدد رویه واردات بدون انتقال ارز، اعلام کرده صادرات کنندگان، می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌های متعدد به چرخه اقتصاد کشور بر گردانند:

صادر کنندگان میتوانند، ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به واسطه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه نمایند، از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به تأمین نیازهای واردات خود اقدام نمایند، می‌توانند بخشی از ارز صادراتی خود را به وارد کنندگان دیگر واگذار و ارز خود را در اختیار آنها قرار دهند ویا  می‌توانند بخشی از درآمد صادراتی خود را بصورت اسکناس به کشور وارد و به صرافی‌ها ی مجاز و بانک‌ها بفروشند.

اما این روش هم از سوی برخی تجار مورد نکوهش قرار گرفت زیرا آنها بر این عقیده هستند که فروش ارزهای صادراتی به واردکنندگان عملاً با مشکلات بسیاری مواجه است و تقاضا برای خرید ارز صادراتی کاهش یافته؛ به این معنا که بانک مرکزی با عدم تائید پرونده‌های وارداتی که با ارز حاصل از صادرات تأمین شده‌اند، عملاً خرید و فروش ارز صادراتی را مختل کرده است.

البته بانک مرکزی اعلام کرده است در روند جدید زمان تخصیص ارز به وارد کنندگان به کوتاه ترین زمان ممکن خواهد رسید والبته وارد کنندگان نیز برای تامین مواد اولیه تولید،  می توانند از این نوع ارز استفاده کنند نه هر کالای غیر ضروری که تنها باعث هدر رفت ارز های موجود از صادرات شود. برای برون رفت از این شرایط همه باید علاوه بر توجه به نفع شخصی به نفع ملی نیز بیاندیشند.  شاید واردات کالاهای آماده و ساخته شده خیلی راحت باشد اما وارد کنندگان باید بدانند که در صورت کمک به واردات مواد اولیه تولید علاوه بر سود شخصی به چرخه تولید کشور نیز کمک خواهند کرد و این یعنی تولید بیشتر ،افزایش اشتغال،کاهش تورم و غلبه بر تحریم های موجود.