کلاه جدید خودروسازان برای مردم گشاد نیست؟

فرزانه مستاجران در حالی دیروز ثبت نام خودرو در سایت رسمی ایران خودرو آغاز شد که هیچ کدام از ثبت نام کنندگان عادی موفق به ثبت نام قطعی نشدند. شرکت ایران خودرو که به صورت ناگهانی از دو روز قبل اطلاعیه پیش فروش خودرو را بر روی سایت خود قرار داده بود این باز نیز […]

فرزانه مستاجران

در حالی دیروز ثبت نام خودرو در سایت رسمی ایران خودرو آغاز شد که هیچ کدام از ثبت نام کنندگان عادی موفق به ثبت نام قطعی نشدند. شرکت ایران خودرو که به صورت ناگهانی از دو روز قبل اطلاعیه پیش فروش خودرو را بر روی سایت خود قرار داده بود این باز نیز مشکلات فراوانی را برای ثبت نام کنندگان ایجاد کرد. در گام اول ایران خودرو اعلام کرده بود همه افرادی که قبلا در این سایت وارد شده و میز کار برای خود ساخته اند باید دوباره وارد شوند و رمز امتا بگیرند تا احراز هویت شوند. همین رمز امتا یک روزی مردم را در این شرایط کرونایی در گیر کافی نت کرد و باز هم به دلیل وجود مشکلات در این سایت عده ای نتوانستند پروفایل خود را به روز رسانی کنند. اما افرادی که از این خان رد شدند در گام بعدی به دنبال فردی آگاه و اینترنتی قوی بودند تا ثبت نامشان به درستی انجام شود. افراد مختلف در عناوین مختلف  مبالغ هنگفتی که در برخی موارد تا ۶ میلیون و حتی بیشتر هم صعود کرده بود،دریافت می کردند تا این ثبت نام را انجام دهند! شاید پرداخت ۶ میلیون برای  دلالانی که می خواهند این خودرو را در بازار سیاه به قیمت گزاف بفروشند آنچنان سخت نباشد اما خریداران و مشتریان واقعی که قصد استفاده از خودرو را دارند به سختی همان مقدار اولیه را هم توانسته اند محیا کنند، چه برسد به این که ۶ میلیون هم اضافه پرداخت کنند. پس در واقع در همین مرحله اول مصرف کنندگان واقعی که توان پرداخت چنین هزینه ای برای ثبت نام را نداشتند حذف شدند.

اما در خان بعدی ماندند دلالانی که هزینه ثبت نام اضافه را داده اند و البته تعدادی که خودشان مبادرت به ثبت نام کردند وهمه با هم به سایت مراجعه کردند. آغاز ثبت‌نام برای فروش فوری ۴ محصول ایران خودرو هجوم به این سایت منجر به مشکلات متعددی از جمله نقص در عملکرد مراحل سایت شد. بعد از این که ایران خودرو پس از مدت‌ها اقدام به فروش فوری ۴ محصول خود در سایت کرد، با توجه به التهابات هفته‌های گذشته بازار خودرو افراد زیادی برای ثبت‌نام به این سایت مراجعه کردند. این هجوم و مراجعات به سایت به حدی بود که سایت ایران خودرو با مشکلات متعددی رو به رو شده و از مرحله‌ای خاص دیگر عمل نمی‌کرد.

بعد از این اتفاقات وزارت صمت دیروز در جلسه ای اعلام کرد طی شرایط جدیدی که به زودی اعمال خواهد شد، سایت فروش خودرو یک هفته باز است و واجدین شرایط می توانند ثبت نام کنند. وزارت صمت اعلام کرده مردم به هیچ عنوان نباید در فضای رسانه ای و هیجانی وارد شده و خرید کنند؛ چراکه قیمتها شکسته خواهد شد. فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو از این پس خواهد بود، بنابراین ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می یابد و مابقی نیز در قالب فروش فوق العاده و پیش فروش واگذار می شود.

روش گفته شده شاید بتواند التهابات ثبت نام را آن هم در روز و ساعتی خاص کاهش دهد اما شرایط بعدی که وزارت صمت اعلام کرده بسی جای تفکر دارد!در جلسه دیروز تصویب شد  پس از اتمام مراحل ثبت نام اگر تعداد ثبت نام کنندگان متناسب با سهمیه در نظر گرفته برای فروش باشد، بدون سود مشارکت و به صورت سه ماهه، خودرو را تحویل خواهیم داد، اما اگر تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر از خودروها باشد، فرایند قرعه کشی در شرکتهای خودروساز با حضور مراجع نظارتی انجام خواهد شد. یعنی همه متقاضیان ثبت نام کنند، پول به حساب ایران خودرو واریز کنند، تا سه ماه بعد بدون هیچ گونه سود مشارکتی، شاید در قرعه کشی قبول شوند؟! کلاه جدید خودروسازان برای مردم گشاد نیست؟