آیا کرونا ویروس یک محصول آزمایشگاهی است؟

افراد زیادی معتقد هستند که ویروس کووید-۱۹، یک محصول آزمایشگاهی است، اما محققان با اشاره به شواهد جدید ثابت کرده‌اند که این ویروس به طور طبیعی به وجود آمده است و ساخته دست انسان نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در سراسر جهان، افراد زیادی به این موضوع اشاره کرده‌اند که ویروس جدید در محیط آزمایشگاه به وجود آمده است، اما دانشمندان با تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی تلاش کرده‌اند منشا این ویروس و چگونگی انتقال آن به انسان‌ها را پیدا کنند؛ آن‌ها از مدت‌ها پیش سرنخ‌هایی محکم درباره ماهیت ویروس کووید -۱۹ منتشر کرده‌اند که همه شواهد به دست آمده نشان می‌دهد ویروس کرونا به طور طبیعی پدید آمده است و ساخته دست انسان نیست.

به گفته محققان، ویروس جدید کرونا به طور مداوم در حال تغییر است، اما هیچ نوع سیستمی در آزمایشگاه وجود ندارد که بتواند چنین تغییراتی را روی یک ویروس اجرا کند. گروهی از محققان در پژوهش جدیدی که در مجله Nature منتشر شد، داده‌های ژنومی “SARS-CoV-2” به ویژه دامنه اتصال گیرنده (RBD) ویروس را ارزیابی کردند تا نحوه تبدیل آن به یک ویروس کشنده را کشف کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که “SARS-CoV2” از نظر ژنتیکی دستکاری نشده است و قطعاً این ویروس از فرآیندهای طبیعی نشات گرفته است.

پژوهشگران معتقد هستند که دو ویژگی این ویروس از جمله جهش‌ها در بخش RBD و مقاومت آن، نظریه به وجود آمدن این ویروس را در محیط آزمایشگاه رد می‌کند و به احتمال بسیار زیاد ویروس جدید فقط با گذشت زمان و به طور طبیعی تکامل پیدا کرده است. علاوه بر این، ساختار ویروس کرونای جدید کاملاً به ویروس‌هایی شباهت دارد که خفاش‌ها و پانگولین‌ها را آلوده می‌کنند. تمام یافته‌های کنونی از این ایده حمایت می‌کند که کووید -۱۹ از طریق حیوانی واسطه از خفاش‌ها به انسان منتقل شده است.

محققان هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که ویروس کووید -۱۹ جهش‌های خود را کجا و چگونه تجربه کرده است و آیا جهش‌های لازم برای ایجاد یک بیماری جدید قبل یا بعد از انتقال “SARS-CoV-2” به انسان رخ داده است؟ محققان دانشگاه “La Trobe” اعلام کرده اند که از ظهور کروناویروس دیگری مانند سارس و مرس که باعث همه گیری می‌شود آگاه بوده و شیوع این ویروس باعث تعجب آن‌ها نشده است.