فرصت طلایی برای تولید کنندگان لوزام خانگی

فرزانه مستاجران هر چند روند تولید لوازم خانگی در ایران طی ۴۰ سال گذشته صعودی و رو به بهبود بوده است اما متاسفانه در دوران جنگ تحمیلی هیچ کارخانه ای از تجاوز دشمن در امان نماند و هر تولیدی به دلیلی متفاوت هم چون نبود مواد اولیه، موشک باران، نبود سود اقتصادی و …. مجبور […]

فرزانه مستاجران

هر چند روند تولید لوازم خانگی در ایران طی ۴۰ سال گذشته صعودی و رو به بهبود بوده است اما متاسفانه در دوران جنگ تحمیلی هیچ کارخانه ای از تجاوز دشمن در امان نماند و هر تولیدی به دلیلی متفاوت هم چون نبود مواد اولیه، موشک باران، نبود سود اقتصادی و …. مجبور به تعطیلی شد. بعد از جنگ نیز چند سالی کشور مشغول بازسازی بود و حمایت از تولید عملا جایگاه خاصی نتوانست پیدا کند. اما بعد از بازسازی کارخانه های زیادی شروع به تولید محصولاتی کردند که تا آن زمان هیچ گاه در کشور تولید نشده بود. البته به دلیل نبود تجربه و تکنولوژی کافی  برخی از این محصولات هم چون لوازم خانگی توان رقابت از لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی را نداشت اما به مرور زمان این مشکل نیز در حال برطرف شدن بود که ناگهان قیمت نفت به شکل باور نکردنی افزایش یافت و پولهای نفتی به جای روانه شدن به سمت حمایت تولید به سمت واردات محصولات خارجی رفت . محصولاتی  که تولیدشان در کشور در حال رشد و نمو  اولیه بود با این واردات بی رویه به یکباره شکست خورد و هر چند اسم آنها باقی ماند اما عملا تولید و فروش قابل دفاعی در بازار ایران نداشتند.

این روند ادامه یافت تا وقتی که به دلیل تحریم های بیشتر دلار افزایش قیمت شدیدی پیدا کرد و اجناس وارداتی لوکسی چون لوازم خانگی میزان زیادی از دلار های ناچیز موجود در خزانه کشور را صرف خود کرده بود. به همین دلیل برخی از مسئولین خواستار توقف واردات این چنین محصولاتی به کشور شدند. در ابتدای مهر سال ۹۷ بود که طرحی دو فوریتی برای جمع آوری کالاهای قاچاق در دستور کار قرار گرفت و مسئولین قول دادند به زودی این پدیده شوم از بازار ایران رخت برکند اما در همان موقع نیز برخی از کارشناسان زیاد خوش بین نبودند و ابراز می کردند، این پدیده زیان‌بار در بازار ایران به این زودی‌ها از بین نمی‌رود و تنها جای خود را از ویترین فروشگاه‌ها به انبارها، انبارک‌ها و فضای مجازی تغییر خواهد داد. که البته همین طور هم شد ولی تحریم های بیشتر و یک جانبه تمام دنیا بر علیه ایران بالاخره کار خود را کرد و شرکت های بزرگ لوازم خانگی به یکباره تمام نمایندگی های خود را از کشور جمع آوری کردند تا دیگر خیال وارد کنندگان غیر مجاز راحت شود. زیرا در صورتی که به صورت مخفیانه این محصولات به بازار ایران برسد هیچ گارانتی نخواهد داشت.

حالا تمام شرایط محیا شده است تا تولید کنندگان داخلی بعد از سالها با ارائه کیفیت متناسب ، بازار ایران را یکبار برای همیشه در دست بگیرند و کاری کنند که حتی اگر روزی واردات از سر گرفته شد دیگر مردم کشورمان تمایلی به خرید اجناس خارجی نداشته باشند و قبول کنند که تولیدات ایرانی از تمام لحاظ به خصوص کیفیت و قیمت رقیبی در جهان نخواهد داشت .البته این مهم فراهم نمی شود مگر اینکه تولید کنندگان از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را بکنند و با ارائه بهترین کیفیت محصولات به مردم ، سود های زود گذر را مد نظر قرار نداده بلکه اهداف بلند مدت را در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان در سالهای اخیر تکنولوژی تولید لوازم خانگی در کشور رشد چشمگیری داشته است و اگر به این امر کمک شود می تواند اشتغال زایی و حتی ارز آوری فراوانی برایمان به ارمغان بیاورد با حمایت از کالای ایرانی میتوانیم کشور را از وابستگی به شرق و غرب برهانیم . حمایتی که تنها نباید از سوی مردم   باشد ، جهش تولید در کشور نیازمند حمایت همه جانبه مردم و مسئولین است.