توان دانش بنیان ها برای گام بلند جهش تولید

فرزانه مستاجران جهش تولید نامی است که از سوی مقام معظم رهبری برای امسال برگزیده شده است. اما امروز با بیش از گذشت یک ماه و ده روز از این سال چه تدابیری از سوی مسئولین اجرایی کشور در راستای محقق شدن این اهداف اندیشیده شده است.. تحقق شعار امسال نیازمند همکاری تمامی مسئولین با […]

فرزانه مستاجران

جهش تولید نامی است که از سوی مقام معظم رهبری برای امسال برگزیده شده است. اما امروز با بیش از گذشت یک ماه و ده روز از این سال چه تدابیری از سوی مسئولین اجرایی کشور در راستای محقق شدن این اهداف اندیشیده شده است.. تحقق شعار امسال نیازمند همکاری تمامی مسئولین با مردم و هم چنین مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی در این راستا است. رفع موانع حوزه صادرات، گسترش ارتباطات و تعاملات داخلی و خارجی، بهبود اخلاق کسب و کار و گسترش فرهنگ کارآفرینی از مقدمات تحقق شعار امسال است .دلیل  مقام معظم رهبری در استمرار شعار های اقتصادی در چند سال متوالی بیانگر اهمیت این موضوع برای کشور است و ایشان راه را به دولت و ملت ایران به خوبی نشان داده و معضل اساسی کشور را از چند سال گذشته پیش بینی کرده اند و بر اجرای عملیاتی آن تاکید همه جانبه دارند تا هم حاکمیت به وظایف خود در این خصوص عمل کند و هم ملت تبعیت کنند.

یکی از مهم ترین ارکان جهش تولید در کشور دانشجویان و دانش پژوهان کارآفرین هستند. البته  مهارت‌دار بودن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به معنای کارآفرین بودن آنها نیست چرا که دانشجوی کارآفرین باید خلاق و مولد باشد و بتواند در چرخه اقتصادی کشور نقش مؤثری ایفا کند.   بر اساس شعار سال و وضعیت اقتصادی کشور که دچار تنش های فراوان شده است امروز بیش از هر زمان دیگری ما احتیاج به تولید داریم و البته تولیدی که با کار آفرینی، ایده و خلاقیت همراه باشد نه تنها ما را از کشورهای دیگر بی نیاز می کند بلکه در رفع مشکلات داخلی نیز بسیار موثر است  نمونه خوب و مشخص آن را در روزهای کرونایی دیدیم با توجه به اینکه ظرفیت شرکت های  دانش بنیان  در ایران زیاد است و یکی از نمودهای خوب آن در دوران شیوع کرونا بود که همه نیازهای کشور را تولید کردند و هیچ نیازی به واردات نداشتیم. حتی در این دوره سخت توانستیم صادرکننده برخی تولیدات مانند ماسک و ونتیلاتور و کیت های تشخیصی به برخی کشورها شویم. یکی از سرمایه های ایران اسلامی وجود جمعیت عظیم جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی است که در صورت به کارگیری صحیح آنها می‌توان اتفاقات بزرگی را برای کشور رقم زد.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی قدم اول در رفع موانع موجود بر سر راه شرکت های کارآفرین از سوی مجلس باید بر داشته شود. حال که به روزهای شروع مجلس در دوره جدید نزدیک می شویم و یازدهمین دوره مجلس در حالی آغاز می شود که مشکلات اقتصادی کشور به اوج خود رسیده است ، تقویت توان صادراتی کشور از طریق تولید محصولات فناورانه، رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان در مجلس از جمله صنایع و معادن، انرژی، بهداشت و درمان، اقتصاد، کشاورزی و محیط زیست، عمران و حقوقی جهت پیگیری ایجاد جهش در اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مهم ترین اقداماتی است که در گام اول ، مجلسیان می توانند بردارند.

بر اساس آمار  در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد. اقتصاد دانش بنیان می‌تواند نقش مهمی در جهش تولید و افزایش رفاه جامعه ایفا کند. گفته می شود این شرکت های دانش بنیان درآمدی بیش از ۹۰هزار میلیارتومان داشته اند.  با توجه به اینکه ایران  بزرگ ترین و منحصر به فردترین زیست بوم فناوری و نوآوی را در منطقه خاورمیانه دارد باید شرایط لازم برای گسترش فعالیت  این شرکت ها محیا شود تا علاوه بر کاهش بیکاری بر کاهش معظلات اقتصادی کشور نیز کمک شود.