ضدعفونی شهر تا ریشه کن شدن کرونا ادامه دارد

شیوع ویروس جدید کرونا، این روزها درحالی همچنان درصدر اخبار دنیا قرار دارد که با بازگشت دوباره کارکنان ادارات و اصناف به محل کار، نگرانی مردم از احتمال ابتلا به این ویروس افزایش یافته است.

اصفهان یکی از کلانشهرهای کشور است که نه تنها از شیوع ویروس کرونا در امان نماند، بلکه جزو شهرهای در وضعیت قرمز و با آمار بالای ابتلا به این ویروس قرار گرفت.

با این وجود از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، اقدامات زیادی در راستای مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع بیشتر آن در اصفهان از سوی دستگاه های مختلف اجرایی انجام شد که از جمله می توان به مدیریت شهری اصفهان اشاره کرد.

حسین امیری، معاون شهردار اصفهان و جانشین ستاد مدیریت بحران شهر اصفهان در گفت و گویی با ایسنا، برنامه ها و اقدامات شهرداری اصفهان در جهت پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و رفع نگرانی های شهروندان را تشریح کرد.

اقدامات مدیریت شهری اصفهان برای مقابله با کرونا از چه زمانی و در چه محورهایی آغاز شد؟

اجرای عملیات ضد عفونی کردن سطح شهر و معابر پر تردد در مناطق ۱۵ گانه اصفهان از ۱۱ اسفندماه ۹۸ به صورت ویژه شروع شد و در هر نوبت با بیش از ۱۲۰ هزار لیتر مایع ضد عفونی کننده، معابر و به خصوص مکان‌های پر تردد که امکان آلودگی بیشتری دارد ضد عفونی می شود. بیمارستان‌ها، ادارات، درب ورودی بانک‌ها، ورودی و داخل بازارها، مکان‌های اداری عمومی، پاساژها و به طور کلی فضاهای پر تردد شهر از جمله مکان های مهمی است که ضدعفونی می شود. هم اکنون اکیپ‌های ویژه، عملیات گندزدایی را به صورت مهپاش املاح، ضدعفونی می کنند و این فرایند مستمر در شهر اصفهان تا ریشه کنی این ویروس ادامه خواهد داشت. پیش از این نیز اقداماتی از جمله ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی شهر، ماشین‌آلات حمل و جمع‌آوری زباله و خودروهای خدمات شهری آغاز شده و به صورت روزانه ادامه خواهد داشت. ضدعفونی معابر در مناطق ۱۵گانه شهر انجام می‌شود، اما در هسته مرکزی شهر و در محل‌هایی که مطب پزشکان و بیمارستان‌ها واقع شده، به صورت ویژه انجام می‌شود.

ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی به چه صورت انجام می شود؟

یکی دیگر از اقدامات شهرداری اصفهان که روزانه در حال انجام است، ضدعفونی کردن اتوبوس ها و همچنین تاکسی های سطح شهر به صورت مستمر است. با توجه به سیاست های مصوب وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جهت کنترل ویروس کرونا، تلاش می کنیم تا در اماکن عمومی و بخش حمل و نقل عمومی از انتقال و شیوع این ویروس جلوگیری شود. به این منظور اتوبوس ها، تاکسی ها و ایستگاه های اتوبوس، همچنین تمام دستگیره ها و صندلی ها به صورت مرتب و با استفاده از مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده ها، نظافت و ضدعفونی می شوند.

فعالیت های مدیریت شهری اصفهان در بخش های اجتماعی و فرهنگی با چه هدفی انجام می شود؟

باتوجه به اینکه متاسفانه حجم گسترده اطلاع رسانی در فضای مجازی، نوعی سردرگمی را در خصوص این ویروس به وجود آورده، باید با فضاسازی مناسب، در راستای انتقال اطلاعات صحیح به شهروندان تلاش کنیم. به همین منظور آموزش هایی برای آشنایی شهروندان با ویروس کرونا و راه های پیشگیری از آن در سطح شهر اجرایی شده و در روزهای آینده با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت. باید توجه داشت که اقدامات شهرداری اصفهان در راستای حفظ سلامتی شهروندان است، چراکه در شرایط فعلی مهمترین مساله برای مقابله با ویروس کرونا، آگاه کردن جامعه از نحوه مقابله و حفاظت از خود از ابتلا به کرونا بدون استرس و ترس است.

بازارهای روز کوثر شهرداری یکی از محل هایی است که نسبت به احتمال شیوع ویروس در آنها نگرانی هایی وجود دارد. در این زمینه چه تمهیداتی پیش بینی شده است؟

دستورالعمل ضد عفونی کردن محیط به خصوص سبدهای خرید، استفاده از ماسک و دستکش توسط کارکنان و فروشندگان و رعایت کامل مباحث بهداشتی با حضور مسئولان بهداشتی در بازارهای روز کوثر داده شده و با دقت در حال اجرا است. همچنین باتوجه به حساسیت میدان مرکزی میوه و تره بار، مراحل ضد عفونی در این میدان انجام می شود و کلیه خودروها قبل از ورود به میدان به صورت کامل ضد عفونی می شوند. از سوی دیگر برای رفاه حال شهروندان و جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا، طرح خرید غیر حضوری از بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان راه‌اندازی و با استقبال شهروندان روبرو شد. طبق هماهنگی صورت گرفته تلفن چهاررقمی ۳۵۵۳ برای سفارش تلفنی مشتریان به بازارهای کوثر در نظر گرفته شده و شهروندان پس از ارتباط و اعلام مایحتاج مورد نیاز خود، کالاهای درخواستی را با پیک درب منزل تحویل می گیرند.

 فعالیت های مدیریت شهری در مقابله با ویروس کرونا را تا چه اندازه موثر می دانید؟

همانطور که می دانید مقابله و کنترل ویروس کرونا در اصفهان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا است، درحالی که مدیریت شهری نیز با بکارگیری تمام امکانات خود آمادگی لازم در جهت هرگونه همکاری به منظور پیشگیری و مقابله با این ویروس را دارد و شهرداری بر اساس وظایف ذاتی خود در این زمینه اقدام خواهد کرد. در عین حال که باید توجه داشت شهرداری ها به واسطه تنوع فعالیت و وظایف گسترده از جمله مهمترین سازمان های خدمت رسان هستند که بیشترین ارتباط را با شهروندان دارند.

برای حفظ سلامت کارکنان شهرداری، به ویژه کارگران خدمات شهری که در ایام نوروز نیز مشغول فعالیت بودند چه تدابیری اندیشیده اید؟

باتوجه به اینکه خود مراقبتی و رعایت مسایل بهداشتی نقش بسزایی در پیشگیری از این ویروس دارد، ارائه آموزش های لازم به کارکنان شهرداری با جدیت انجام شده است. از سوی دیگر تجهیزات مورد نیاز از جمله ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در اختیار نیروهای شهرداری قرار داده شده است. بهداشت فردی و سلامت کارکنان برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و با ضد عفونی محل کار، فضا را برای فعالیت کارکنان شهرداری فراهم می کنیم.

در مورد پاکبانان شهرداری که این روزها مدافعان گمنام سلامت هستند چه اقداماتی انجام شده است؟

۲ هزار و ۵۰۰ پاکبان در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان وظیفه جمع‌آوری زباله‌ها را به‌صورت منظم بر عهده دارند، براین اساس و با هدف اطلاع پاکبانان هنگام جمع‌آوری زباله از درب منازل و رعایت نکات بهداشتی جهت حفظ سلامتی آنها، توزیع کیسه های زباله با رنگ قرمز در اصفهان انجام میشود. خانواده‌هایی که فرد مبتلا به کرونا در منزل دارند می توانند با تماس با سامانه ۱۳۷ از شهرداری بخواهند تا کیسه های زباله با رنگ قرمز در اختیار آنها قرار دهند.

باید تاکید کنم سلامت نیروهای خدماتی و رعایت موارد ایمنی از اولویت های شهرداری است و شهردار اصفهان هم بر این موضوع تاکید زیادی دارد. به همین منظور دستورالعملی صادر شد که تمام شرکت های خدماتی باید از تب سنج برای چکاپ پرسنل استفاده کنند، تجهیزات بهداشتی در اختیار تمام اکیپ ها قرار گرفته و شرکت‌های خدماتی نیز موظف اند تب پرسنل را روزانه چک کرده و مسائل بهداشتی تمام کارگران خدمات شهری و نیروهای خدمت رسان خدماتی از جمله ماسک و وسایل ضدعفونی را رعایت کنند. در عین حال که تمام پیمانکاران حوزه خدمات شهری ملزم به تهیه ملزومات بهداشتی همچون ماسک، دستکش و … شدند. تاکید و توصیه ما به کارگران خدمات شهری، پاکبانان و باغبانان نیز استفاده از وسایل حفاظتی است.

گاهی در شهر دیده می شود که نیروهای خدماتی تجهیزات لازم را ندارند و یا از آن ها استفاده نمی کنند.

پیگیری‌های لازم برای رعایت نکات بهداشتی توسط کارکنان شهرداری انجام می شود، با این وجود متاسفانه گاهی دیده شده که افراد از این تجهیزات بهداشتی استفاده نمی کنند که قطعا هم با شرکت خدماتی و هم با فرد مذکور برخورد جدی می شود. البته این اقدام در روزهایی که موضوع شیوع کرونا هم مطرح نبود انجام می شد، اما در این روزها برای رعایت بیشتر موارد بهداشتی و سلامت مردم و کارگران، نظارت ها افزایش یافته و به صورت ویژه انجام می شود. در عین حال که استفاده از ضدعفونی کننده‌ها در معابر، مختص یک زمان و مکان خاص نخواهد بود و به صورت مستمر با غلظت استاندارد در مکان‌های پر تردد تا کنترل ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

در آخر باید اضافه کنم که مدیریت شهری در قبال سلامتی شهروندان و آرامش آنها احساس مسئولیت می‌ کند، هر چند تمام مسئولیت این موضوع بر عهده شهرداری نیست، بلکه به عنوان دستگاه پشتیبانی کننده و یاری رسان در کنار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته تا از این بحران و فضای ناخوشایند عبور کنیم.