۵۰ درصد از آسانسورهای اداره‌های دولتی اصفهان گواهی بازرسی دوره‌ای ندارد

اگر مردم با مواردی از غیر استاندارد بودن آسانسور یا منقضی بودن گواهی بازرسی دوره‌ای آن مواجه شدند می‌توانند این موضوع را به شماره تلفن ۱۵۱۷ گزارش کنند

مدیرکل استاندارد اصفهان گفت: آسانسورهای حدود ۵۰ درصد از اداره‌های دولتی استان گواهی بازرسی دوره‌ای ندارد و باید برای تمدید آن اقدام شود. علی مالکی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه آسانسور مشمول استاندارد اجباری است، افزود: بررسی‌های انجام شده توسط اداره کل استاندارد استان نشان می‌دهد که گواهی بازرسی دوره‌ای آسانسورهای حدود ۵۰ درصد از اداره‌های دولتی اصفهان، منقضی شده است یا به زودی منقضی می‌شود. وی اظهارداشت: با توجه به اهمیت استانداردسازی آسانسور، این موضوع در ۳۰ فروردین امسال در شورای استاندارد استان مطرح و به دستگاه‌های دولتی فرصت داده شد که تا پایان خرداد امسال نسبت به استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام کنند. مالکی اضافه کرد: با توجه به اینکه این فرصت پایان یافته است، گزارش آخرین وضعیت آسانسورهای دستگاه‌های دولتی استان از سامانه مربوطه دریافت و با اداره‌هایی که در این زمینه کوتاهی کردند، برخورد قانونی می‌شود. وی ادامه داد: گزارش مربوط به آسانسورهای دستگاه‌های دولتی به مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز ارسال خواهد شد.

مدیرکل استاندارد اصفهان با اشاره به اینکه پارسال پنج دستگاه آسانسور در اداره‌های دولتی استان به‌دلیل استاندارد نبودن و منقضی شدن تاریخ بازرسی دوره‌ای پلمب شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون موردی از پلمب نداشتیم اما با توجه به پایان یافتن مهلت ۲ ماهه با اداره‌هایی که برای استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام نکردند، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی به حادثه‌ای که سال گذشته برای آسانسور یکی از بانک‌های کاشان اتفاق افتاد، اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در زمینه آسانسور این است که در برخی ساختمان‌ها زمانی آسانسور راه اندازی شد که هنوز مشمول استاندارد اجباری نبود و بهره برداران نیز برای دریافت گواهی بازرسی دوره‌ای اقدامی نکرده‌اند. وی توضیح داد: در واقع یکی از مسائل اصلی در باره آسانسور مربوط به ساختمان‌هایی است که تاکنون هیچ بازرسی از آسانسورهای آنها صورت نگرفته و اطلاعات و سابقه‌ای از آنها در سامانه استاندارد وجود ندارد که بتوان نظارتی روی آنها انجام داد این درحالی است که بهره برداران در ساختمان‌های دولتی، خصوصی یا عمومی ملزم به انجام این کار و اخذ گواهی بازرسی‌های دوره‌ای هستند.

وی خاطرنشان کرد: استاندارد آسانسورهای هیدرولیک از سال ۱۳۹۱ اجباری شده و قبل از آن بهره برداران آسانسور ملزم به دریافت گواهی بازرسی دوره‌ای نبودند. مالکی با اشاره به اینکه گواهی‌های بازرسی دوره‌ای آسانسورها یک سال اعتبار دارد و پس از آن باید برای تمدید گواهی اقدام کرد، گفت: تذکرها و اخطارهای لازم در این زمینه به بخش‌های مختلف دولتی و عمومی داده شده است.

وی با بیان اینکه آسانسورها در هر مکانی که نصب باشند باید برای ثبت و بازرسی دوره‌ای آنها اقدام شود، افزود: اگر حادثه‌ای در آسانسور اتفاق بیفتد، بهره بردار مسوول آن است و اگر بازرسی دوره‌ای استاندارد نداشته باشد شرکت‌های بیمه خسارت آن را پوشش نمی‌دهند. مدیرکل استاندارد استان اصفهان توضیح داد: در آسانسورهایی که گواهی بازرسی دوره‌ای دارند کد ۱۰ رقمی نصب شده که اگر به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک شود آخرین وضعیت استانداردسازی آسانسور و اینکه آیا گواهی بازرسی آن معتبر است، مشخص می‌شود.

وی افزود: اگر مردم با مواردی از غیر استاندارد بودن آسانسور یا منقضی بودن گواهی بازرسی دوره‌ای آن مواجه شدند می‌توانند این موضوع را به شماره تلفن ۱۵۱۷ گزارش کنند. مالکی ادامه داد: کارشناسان ما در اسرع وقت آن را پیگیری می‌کنند و به واحد مذکور اخطار می‌دهند که اگر توجهی به آن نشود، آسانسور پلمب می‌شود. مدیرکل استاندارد استان اصفهان خاطرنشان کرد: بالابرها در زمان حاضر مشمول استاندارد اجباری نیستند.