۵۰۰میلیون دلار، هزینه تعمیر ۱۱۳ هواپیمای زمین گیر

پروازهای اربعین براساس قیمت تکلیفی از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور در مسیر تهران- نجف ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد و چند روز قبل از اربعین شرکت ها اقدام به فروش بلیت اربعین می کنند البته پروازهای فوق العاده نیز در نظر گرفته می شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: با ادامه روند آزاد سازی نرخ بلیت می توان شاهد بازگشت ۱۱۳ هواپیمای زمین گیر به چرخه پروازی باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، سامانی ­دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در نشست خبری پروازهای اربعین گفت: قانون برنامه پنجم ، تکلیفی برای دولت درخصوص اجرا شدن قانون آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما است که هم اکنون این قانون در حال اجراست.
وی افزود: در سال ۹۷ به دلیل نوسانات ارزی دولت در قیمت گذاری مداخله کرد که حاصل آن کاهش مسافرهوایی و زمین گیری تعداد زیادی از هواپیما ها بود.

سامانی با اشاره به اینکه سالانه ۳۶ میلیون مسافر داخلی تقاضای استفاده از سفر هوایی هستند بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۳ هواپیما زمین گیر هستند که ۵۰۰میلیون دلار نیازمندیم تا این تعدادهواپیمای زمین گیر را به چرخه پروازی بازگردانیم .
وی تصریح کرد: بعد از اجرای رای دیوان، شرکت ها برای تعامل بیشتر با سازمان هواپیمایی برای هر ساعت صندلی نرخ ۴۰ دلار را تعیین کردند و انجمن شرکت های هواپیمایی به صورت روزانه به پایش قیمت ها می پردازد چنانچه قیمت ها بیش از نرخ تعیین شده شرکت ها باشد در مرحله اول به خاطی تذکر، مرحله دوم محدودیت پرواز و نهایتا تا لغو مجوز شرکت هواپیمایی پیش می رویم .

سامانی افزود: در ۲۵ روز گذشته ۳ آژانس و سایت به دلیل عدول از قیمت های تعیین شده تعلیق شده اند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما در خصوص اینکه چرا معتقدید بازار سیاه فروش بلیت با آزاد سازی نرخ کنترل شده بیان کرد: پرواز های چارتری به غیر از مقاصد کیش و قشم و مقاصد نفتی ممنوع شد. از طرفی شرکت ها قبلا متمایل بودند بیشتر پروازهای خارجی داشته باشند اما با واقعی شدن نرخ عرضه صندلی دربازار داخلی بیشتر شده است.

سامانی یاداور شد نرخ فروش یک ساعت صندلی بیزینس ۷۵ درصد نرخ صندلی اکونومی است.
وی تاکید کرد: در دنیا قیمت یک ساعت صندلی از ۸۰ دلار تا ۲۰۰ دلار محاسبه می شود اما از انجا که سن هواپیما در کشور بالاست و هواپیماها استهلاک کمتری دارند قیمت ها نسبت به نرخ جهانی پایین تر است.
سامانی گفت: شرکت های هواپیمایی دولتی به دلیل خدماتی که به دولت ارایه می کنند هزینه خدمات فرودگاهی را پرداخت نمی کنند اما شرکت های خصوصی به هیچ فرودگاهی بدهی ندارند اگرهزینه سوخت حذف شود قیمت بلیت نیز افزایش می یابد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: پروازهای اربعین براساس قیمت تکلیفی از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور در مسیر تهران- نجف ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد و چند روز قبل از اربعین شرکت ها اقدام به فروش بلیت اربعین می کنند البته پروازهای فوق العاده نیز در نظر گرفته می شود.