۳۰۵ مرکز پیشگیری و مشاوره در اصفهان فعال است

خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در مرکز استان دایر و در سه ماهه ابتدایی سال جاری، پذیرای 13 مادر بوده است. تلاش بر این است که این افراد با انجام خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و مددکاری به خانواده بازگردند و درحال حاضر هیچ زنی در این مرکز ساکن نیست

آزاده سلیمان نژاد: مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در حوزه پیشگیری ۳۰۵ مرکز مشاوره خانواده و کلینیک روانشناسی در سطح استان اصفهان وجود دارد، همچنین ۷۸ مرکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد، یک مرکز درمان و صیانت از معتادان متجاهر و گروه‌های سلامت روان در استان فعالیت می‌کنند.

ناصر چاووشی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بهزیستی و معاونت پیشگیری توسعه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد است، گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در حوزه پیشگیری انجام می‌شود، مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک است که تلاش می‌کند با ارائه خدمات مشاوره در حوزه ژنتیک، از تولد فرزند دارای معلولیت‌های مختلف پیشگیری کند.

به گفته وی خدماتی که به مددجویان ارائه می‌شود در حوزه‌های مختلفی قرار دارد،  که از جمله آن‌ها بهداشت و درمان، حمایت از اشتغال، تأمین مسکن و تأمین وسایل مورد نیاز در حوزه‌های توانبخشی و غیره می‌باشد.

چاووشی در خصوص طرح قاصدک گفت: این طرح در مراکز بهزیستی در سطح استان اصفهان، خدمات تخصصی رایگان شامل پزشکی، دندانپزشکی، مشاوره، پزشک عمومی، غربالگری، مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی، مباحث فرهنگی و نظایر آن به مددجویان ارائه می‌شود که تاکنون ۱۱ برنامه از این طرح در سطح استان اجرا شده است.
مدیرکل  بهزیستی استان با بیان اینکه این مرکز ظرفیت نگهداری ۱۰۰ نفر را دارا است، تصریح کرد: اعتقاد بر این است که در صورت افزایش فعالیت‌ها در حوزه پیشگیری، شاهد کاهش آسیب‌دیدگان خواهیم بود. ۲۸۲ مرکز کلینیک و مشاوره در سطح استان با نظارت این مرکز فعالیت دارند و در سال گذشته به ۱۶۷ هزار و ۷۴۳ نفر ارائه خدمت شده است.

به گفته  ناصر چاووشی سال گذشته، درخواست ۱۹.۱۲ درصد از افراد متقاضی برای طلاق، به واسطه فعالیت‌های همکاران در قالب سامانه تصمیم، منجر به سازش و سرآغاز مجدد زندگی شده است.

وی گفت: ۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان دایر است که افراد درگیر با پدیده شوم اعتیاد به‌صورت خودمعرف به این مراکز مراجعه می‌کنند، دوره‌ای ۲۰ روزه را پشت سر می‌گذارند و بهبودیافته از مراکز ترخیص می‌شوند و طبق آمارها، ۹۵ درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، سالم و پاک ترخیص می‌شوند.

چاوشی با اشاره به اینکه میزان عود کردن اعتیاد در سطح جهانی برابر با ۹۵ درصد است، اضافه کرد: کمپ‌های ماده ۱۶ حاکمیتی و پذیرای افراد متجاهر کارتن خواب و خیابانی هستند که با حکم قضائی جمع‌آوری می‌شوند و در دوره‌ای سه تا شش ماهه تحت درمان قرار می‌گیرند.

این مدیرکل گفت: تا یک تا دو ماه گذشته، مرکز ماده ۱۶ مردان تحت پوشش بهزیستی در حال فعالیت بود و آمار عملکرد آن برای سال گذشته و دو ماهه اول سال جاری، ۵۸۱ مددجوی مرد بود، بعد از افتتاح و راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ فدک، تمام مردان به کمپ فدک منتقل شدند و کمپ مردان بهزیستی حدود یک ماهی است که به زنان معتاد متجاهر و خیابانی، اختصاص یافته و درحال حاضر ۸۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

ناصر چاووشی با اینکه درحال حاضر با ۱۸ آزمایشگاه ژنتیک قرارداد داریم و در صورت نیاز به انجام آزمایش ژنتیک، موارد از سمت این آزمایشگاه‌ها پیگیری خواهد شد، افزود: اکنون هزار و ۸۹ مرکز و مؤسسه غیردولتی تحت پوشش بهزیستی در استان اصفهان که ۲۴۰ مورد مربوط به حوزه توانبخشی است، در حال فعالیت و ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: دفاتر مشارکت، پیگیری اشتغال مددجویان و کمک به تأمین مسکن آنها را نیز بر عهده دارند و در سال گذشته، ۹ هزار و ۴۳۹ فعالیت اشتغال‌زا در طرح‌های متعدد ارائه و هزار و ۱۰۴ خدمات مسکن از جمله ۷۰۱ مورد واگذاری واحد مسکونی و کمک به هزینه اجاره به مددجویان این اداره ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی اصفهان گفت: تماس با اورژانس اجتماعی در زمینه‌های همچون کودک آزاری، همسرآزاری، اختلافات خانوادگی، سالمند آزاری، معلول آزاری و خودکشی در سال جاری نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است همچنین ۳ هزار زوج در نوبت تحویل فرزند خوانده در استان اصفهان قرار دارد؛ چادوشی به اجرای طرح مشک در اصفهان به عنوان تنها استانی که توانسته این طرح را اجرا کند اشاره و تصریح کرد: استان اصفهان  تنها استانی است که در سطح کشور توانسته است طرح مراقبت مشارکتی کودکان که به عنوان طرح «مشک» نام گذاری شده است را اجرا کند و در این طرح خانواده‌ها می‌توانند یک کودک که حکم سلب حضانت را ندارد برای دوره چند روز تا ۲۴ ماه نزد خود نگهدارند تا فرزند از محبت پدر و مادر بهره‌مند و نیازهای عاطفی و روانی او تأمین شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان با اشاره به جامعه ۱۰۸ هزار نفری معلولین استان اصفهان اضافه کرد: در ۴۰ خانه کودک و نوجوان استان از ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن کودکان و نوجوانان نگهداری و حمایت می‌شود که ازسن صفر تا پایان سن ۱۸ سال برای پسران ودختران تا زمان ازدواج می‌باشد واین خانه‌ها به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند.

چاوشی گفت: یک مرکز شیرخوارگاه در کلان‌شهر اصفهان فعال است که ۵۲ کودک از بدو تولد تا سن ۳ سال در آن نگهداری می‌شوند که نیمی از فرزندان حاضر در شیرخوارگاه، دارای معلولیت‌های خاصی هستند یا خانواده قادر به نگهداری آنها نیست.

وی با بیان اینکه بخش دوم فرزندان حاضر در شیرخوارگاه از کودکان بد سرپرست هستند که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته و با حکم قضائی به شیرخوارگاه منتقل شده‌اند، اظهار داشت: تعداد محدودی از این کودکان نیز مجهول الهویه هستند و که بیشتر آنها معلولیت‌هایی خاص و ویژه دارند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۴۹ کودک در بهزیستی پذیرش شدند، تصریح کرد: در سطح استان اصفهان حدود ۳ هزارزوج متقاضی فرزندخواندگی هستند و سال گذشته به ۱۷۰۰ زوج، فرزندخوانده تحویل شده؛ همچنین ۵۰ فرزند به صورت امین موقت به خانواده‌های متقاضی تحویل داده شده که در واقع حکم فرزندخواندگی برای آنها صادر نشده، اما فرزند در دوره‌ای شش ماهه مهمان خانواده است تا تعیین تکلیف قانونی صورت گیرد.

چاووشی با بیان اینکه به طور کلی ۱۱ هزار و ۴۰۳ نفر در مراکز چهارگانه بهزیستی خدمات مستقیم دریافت می‌کنند، گفت: خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در مرکز استان دایر و در سه ماهه ابتدایی سال جاری، پذیرای ۱۳ مادر بوده است. تلاش بر این است که این افراد با انجام خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و مددکاری به خانواده بازگردند و درحال حاضر هیچ زنی در این مرکز ساکن نیست.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه فراوانی کودکان کار به خصوص در مرکز شهرها کاهش پیدا کرده است متذکر شد: مرکزی به منظور جذب و نگهداری کودکان کار در اسفندماه سال گذشته افتتاح شد و طی این مدت، ۱۷۶ کودک کار و خیابان در این مرکز پذیرش شده‌اند. جذب کودکان کار و خیابان، توانمندسازی، رفع نیازهای اقتصادی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده، از اقدامات انجام شده است برای این کودکان است.

چاووشی به سامانه «تصمیم» جهت نوبت دهی اینترنتی درخواست طلاق توافقی، طلاق یکطرفه به درخواست زوج و یا زوجه توسط سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: سال گذشته، درخواست ۱۹.۱۲ درصد از افراد متقاضی برای طلاق، به واسطه فعالیت‌های همکاران در قالب سامانه تصمیم، منجر به سازش و سرآغاز مجدد زندگی شده است.

وی اضافه کرد: اپلیکیشن سایه، با هدف بهره‌گیری از فضای مجازی و با توجه به سلیقه جوانان به منظور آگاهی‌بخشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد طراحی شده است و عموم شهروندان می‌توانند با مراجعه به نشانی نرم‌افزار سایه با نشانی https://sayehapp.ir، از نمایشگاه مجازی بازدید و از خدمات ارائه شده استفاده کنند.