۱۱ درصد بار بیماری‌ها در ایران به دلیل مشکلات قلبی است

دبیر انجمن علمی دوستان قلب با بیان اینکه از هر سه مرگ یک مورد به دلیل بیماری های قلبی عروقی است، گفت: ۱۱ درصد بار بیماری در ایران به دلیل مشکلات قلبی است.

ساحل جوانبخت با تعریف سلامت، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامتی به معنای تندرستی جسمانی، روانی و اجتماعی است و صرفا به معنای نبود بیماری است.

وی افزود: بار بیماری (Disease burden) پیامد مشکلات سلامت بر فرد و زندگی را در برمی گیرد.

دبیر انجمن علمی دوستان قلب اصفهان تاکید کرد: این پیامد با شاخص های مختلفی از جمله DALYs  که به معنای سال‌های از دست رفته زندگی به علت مشکلات سلامتی است، سنجیده می‌شود.

جوانبخت با بیان اینکه بیماری‌ها به دو دسته بیماری‌های واگیر و غیرواگیر تقسیم می‌شوند، در توضیح بیماری‌های غیرواگیر گفت: بیماری‌هایی که از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند، غیرواگیر هستند.

وی این دسته از این بیماری‌ها را شامل بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن تنفسی، دیابت، اختلالات مزمن عصبی (پارکینسون، آلزایمر و …) و سرطان ها معرفی کرد.

دبیر انجمن علمی دوستان قلب اصفهان به آمارهای جهانی در مورد بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و افزود: بر طبق آخرین آمارهای منتشر شده در منابع معتبر جهانی، ۲۵.۱۵ درصد از مرگ و میرهای ایران ناشی از بیماری های ایسکمیک قلبی و ۴.۵۱ درصد از مرگ و میرها ناشی از پرفشاری خون است. همچنین ۱.۴۶ درصد مرگ و میرها ناشی از سایر بیمارهای قلبی عروقی است.

به گفته جوانبخت در مجموع ۳۱.۱۲ درصد مرگ و میرها به علت بیماری‌های قلبی عروقی است و این به این معناست که تقریبا از هر ۳ مرگ یکی به علت بیماری‌های قلبی عروقی اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: بیماری‌های قلبی عروقی همچنین مسبب ۱۱ درصد بار بیماری در ایران هستند. نکته مهم دیگر در آمارها بالا بودن میزان تاثیر فاکتورهای خطر است که ۱۰۰ درصد پرفشاری خون و حدود ۹۵درصد بیماری‌های ایسکمیک قلبی ناشی از این فاکتورها هستند.

دبیر انجمن علمی دوستان قلب اصفهان در مورد علل مرگ و میر در ایران، اظهار کرد: طبق آخرین طبقه بندی که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت ۱۰ فاکتور خطر اصلی مسبب مرگ و میرها در ایران فشارخون سیستولی بالا، عوامل تغذیه ای، قند خون ناشتای بالا، شاخص توده بدنی بالا، کلسترول خون بالا(LDL)، تنباکو، آلودگی هوا، نارسایی های کلیه، فعالیت فیزیکی نامناسب و سایر فاکتورهای محیطی است.

جوانبخت با بیان اینکه بیشتر عوامل مسبب مرگ و میرها در دسته فاکتورهای متابولیک قرار دارند، تصریح کرد: با این وجود این موارد با چکابهای منظم و رعایت پیشگیری‌ها و در صورت نیاز درمان های لازم به سادگی جلوگیری می شوند.