کرونا در ایران برعکس جهان است!

فرزانه مستاجران یکی از شکایاتی که این روزها بسیار به آن اذعان می شود، شکایت از گرانی های بی دلیل بعد از عید نوروز است. در روزهایی که قیمت همه کالا ها در بازار افزایش چشم گیری دارد ، مسئولین امر مرتبا اعلام می کنند این گرانی ها غیر قانونی است و از مردم خواسته […]

فرزانه مستاجران

یکی از شکایاتی که این روزها بسیار به آن اذعان می شود، شکایت از گرانی های بی دلیل بعد از عید نوروز است. در روزهایی که قیمت همه کالا ها در بازار افزایش چشم گیری دارد ، مسئولین امر مرتبا اعلام می کنند این گرانی ها غیر قانونی است و از مردم خواسته اند اگر با گرانی مواجه شدید به ما اطلاع دهید. گرانی که مخصوص صنف خاصی نیست و به هر جا سر می زنیم شاهد افزایش قیمت حداقل ۲۰ درصدی هستیم . به خصوص مواد غذایی و کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم که حد تورم را گذرانده و با شیبی صعودی در حال حرکت است. بازرسان تنظیم بازار اعلام کرده اند مردم در صورت مواجه با گرانی با شماره تلفن ۱۲۴ تماس گرفته و اطلاع دهند. یعنی یک نفر که در این روزهای کرونایی به سختی به خرید می رود و مجبور به رعایت بسیاری از نکات بهداشتی هم است باید به طور مداوم تلفن به دست باشد از بقال و قصاب و میوه فروش و سبزی فروش و… محله شکایت کند؟! ضمن اینکه وقتی دلیل گرانی را پرس و جو می کند همه کسبه محل از گران خریدن اجناس مغازه شاکی هستند و اذعان دارند که آنها نیز مجبور به گران فروشی هستند.آیا بهتر نیست دلایل افزایش قیمت را در بازار های عمده فروشی جست و جو کنیم و بازارهای مادر را کنترل کنیم به جای اینکه با اعلام یک شماره تلفن مردم را به جان هم بیندازیم؟ مسلما کنترل بازار در سطح عمده فروشی به مراتب راحت تر و قابل امکان تر از بازار خرده فروشی با گستردگی زیاد است.

چرا بازار های ایران با تمام جهان متفاوت است و دلیل این تورم در شرایط کرونایی چه میتواند باشد؟ در حالی که کشاورزان ایالت واشنگتن آمریکا در پی فروش نرفتن محصول سیب زمینی خود در بحران پاندمی ویروس کرونا، به جای دور ریختن، به توزیع رایگان آن پرداختند در کشور ما کرونا بر عکس عمل کرده و اجناس را گران تر کرده است. توزیع رایگان مواد غذایی ، نشان می دهد چگونه مردم سراسر جهان خود را با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا که به دلیل قرنطینه و تعطیلی رستورانها، مدارس و هتلها زنجیره تامین مواد غذایی را تحت فشار قرار داده است، وفق می‌دهند. با افزایش بیکاری، تقاضا از سوی بانکهای غذایی به سرعت افزایش پیدا می‌کند و همزمان کشاورزان مشتریان کمتری برای فروش محصولشان دارند. بر اساس آمار رسمی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر تبعات اقتصادی و لجستیکی پاندمی ویروس در ماه آوریل( ۱۳فروردین تا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است. شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در آوریل به ۱۶۵.۵ واحد رسید که ۳.۴ درصد در مقایسه با مارس کاهش داشت.

هر سال با شروع ماه مبارک رمضان سبد غذایی مردم اندکی متفاوت می شود اما امسال گرانی بیش از حد در همین ارزاق مانند شکر میوه و سبزی و خرما برنج و گوشت و… نگذاشته مردم سبد غذایی دلخواهی داشته باشند. در این باره  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید علیرغم اینکه کشورهای اسلامی در ماه مبارک رمضان قیمت‌ها را تعدیل می‌کنند، در ایران گرانی کالاها در این دوران به امر عادی تبدیل شده است. تقاضا در ماه رمضان افزایش می‌یابد در نتیجه سوداگران شرایط را برای گران کردن اجناس مناسب می بینند، اگرچه کنترل قیمت کالاها در شرایط کنونی با مشکلاتی همراه است اما با اقدام به موقع و به کارگیری سیاست های مناسب و تشدید نظارت بر بازار می توان از  افزایش قیمت ها جلوگیری کرد. که البته مردم ایران از نمایندگانشان در مجلس جمهوری اسلامی انتظار دارند این وضعیت را پیگیری کرده و هرچه زودتر راه حلی برای آن بیندیشند. مردم زیر فشار کرونا و تحریم ها خم شده اند تورم روز افزون را تاب نخواهند آورد.