کارخانه ریسباف اصفهان قطب گردشگری و صنایع‌دستی بین المللی

با انعقاد تفاهم‌نامه میان گردشگری سازمان ملل متحد و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مرکز بین‌المللی هم‌گرایی صنایع‌دستی در مجموعه عظیم کارخانه ریسباف اصفهان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: با تلاش‌های انجام شده، کارخانه ریسباف اصفهان به قطب گردشگری و صنایع‌دستی تبدیل خواهد شد.

مریم جلالی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه برای تبدیل کارخانه ریسباف اصفهان به مرکز تولید و عرضه صنایع دستی، زیر نظر گردشگری سازمان ملل متحد، ادامه داد: این کارخانه حدود ۱۰ سال متروکه بود، اما خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، از بلاتکلیفی خارج شد و این یک اقدام تحسین‌برانگیز در دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: کارخانه ریسباف جزو سرمایه‌های اجتماعی اصفهان به حساب می‌آید و تلاقی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. این کارخانه پیشینه بافته‌های شهر اصفهان را دارد و یک خوش سلیقگی به کار رفته که یک مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی زیرمجموعه گردشگری سازمان ملل متحد فعالیت کند. این اقدام در حقیقت می‌تواند باعث هم‌گرایی بیشتر بین حوزه گردشگری و صنایع‌دستی باشد.

او اضافه کرد: با اقدامات انجام شده، در حقیقت این مرکز به یک پارک مضمونی تبدیل خواهد شد. طرحی در این باره تهیه شده و فرآیند «الف» تا «ی» صنایع‌دستی در آن طرح دیده شده تا اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی است بتواند مرکزی باشد که تمام موضوعات مرتبط با حوزه صنایع‌دستی در این شهر دنبال شود.

جلالی گفت: این درحالی است که این کار می تواند به ارتقای دیپلمسای فرهنگی ما کمک کند، چرا که اصفهان یک شهر توریست‌پذیر است و وقتی گردشگر خارجی به اصفهان سفر می‌کند می‌تواند ظرفیت‌های بسیار خوب صنایع‌دستی را نیز در این شهر ببیند. در هیمن حال خوشبختانه گردشگری سازمان ملل متحد به این موضوع توجه دارد و این بسیار مهم است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی یادآور شد: نکته بعدی، چندسطحی بودن این مرکز است که این موضوع کمک می‌کند که این مرکز به یک مرکز چندمنظوره تبدیل شود. در همین حال تبدیل این کارخانه به ک مرکز صنایع‌دستی می‌تواند باعث رونق اجتماعی نیز در اصفهان شود و این مرکز می تواند تبدیل به قطب گردشگری و صنایع دستی تبدیل شود.

به گفته وی؛ با انعقاد تفاهم‌نامه میان گردشگری سازمان ملل متحد و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مرکز بین‌المللی هم‌گرایی صنایع‌دستی در مجموعه عظیم کارخانه ریسباف اصفهان ایجاد می‌شود.

همچنین، با انعقاد این تفاهم‌نامه، مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در محل مجموعه عظیم ریسباف تأسیس و به مرکزی برای حضور هنرمندان از کشورهای مختلف جهان تبدیل خواهد شد و هنرمندان بین‌المللی با هدف توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی در حوزه صنایع‌دستی کشورهای مختلف در این مجموعه به فعالیت خواهند پرداخت.