چین بزرگ‌ترین و بی رحم‌ترین شکارچی دریاها

آب‌های اطراف جزایر گالاپاگوس، غنی و از نظر زیست محیطی متنوع، برای قرن‌ها ماهیگیران محلی را به خود جذب کرده است. اکنون، این آب‌ها با شکارچی بسیار بزرگتر و درنده‌تری روبرو هستند؛ چین. گالاپاگوس بخشی از اکوادور است و با این حال، هر سال تعداد فزاینده‌ای از کشتی‌های تجاری چینی، هزاران مایل دورتر از خانه، […]

آب‌های اطراف جزایر گالاپاگوس، غنی و از نظر زیست محیطی متنوع، برای قرن‌ها ماهیگیران محلی را به خود جذب کرده است. اکنون، این آب‌ها با شکارچی بسیار بزرگتر و درنده‌تری روبرو هستند؛ چین.

گالاپاگوس بخشی از اکوادور است و با این حال، هر سال تعداد فزاینده‌ای از کشتی‌های تجاری چینی، هزاران مایل دورتر از خانه، اینجا ماهی می‌گیرند، گاهی درست در لبه منطقه اقتصادی انحصاری اکوادور.

کشتی‌های چینی از سال ۲۰۱۶ تقریباً تمام روز و در تمام سال در خارج از آمریکای جنوبی فعالیت می‌کنند و با پایان صید از سواحل اکوادور به پرو حرکت می‌کنند و در نهایت به آرژانتین، جایی که آنها در مجموع بیش از ۱۶۰۰۰ روز در سال جاری ماهیگیری کرده‌اند، حرکت می‌کنند.

اما تنها جزیره‌ای دور افتاده در اقیانوس آرام نیست که هدف صید چینی‌ها قرار گرفته است بلکه خلیج‌فارس نیز یکی از محبوب‌ترین نقاط صید برای چشم‌بادامی‌ها است.

محبوب‌ترین شیوه صید چینی‌ها ترال است؛ ترال ماهی روشی برای صید آبزیان است که از حدود ده سال قبل به آب‌های خلیج فارس و همچنین دریای عمان راه پیدا کرده است.

گوفه کشی و یا ترالینگ نوعی روش ماهیگیری است که در آن به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک و یا چند شناور، ماهیگیری می‌نمایند. حال به توری که برای استفاده این کار استفاده می‌گردد، ترال گفته می‌شود. هم چنین به شناوری که برای ترال استفاده می‌شود نیز گوفه کش گفته می‌شود. این شناورها را می‌توانید در اندازه‌های متفاوت مشاهده کنید که از قایق‌های کوچک و با قدرت تنها ۳۰ اسب بخار موتور و یا شناورهایی با کارخانه‌های بزرگ با بیش از ۱۰۰۰۰ اسب بخار را شامل می‌شود.

متاسفانه گونه‌هایی که به این صورت صید می‌شوند ممکن است شامل گونه‌های با ارزشی مانند: دلفین‌ها، کوسه‌ها، لاک پشت‌های دریایی و هم چنین گونه‌های صید ممنوع هدف شود. مطالعات نشان داده است که حجم زیادی از این نوع از روش صید دور ریخته می‌شود.

صید ترال چینی‌ها در این مقیاس هشدارهایی را در مورد آسیب به اقتصادهای محلی و محیط زیست و همچنین پایداری تجاری ماهی تن، ماهی مرکب و سایر گونه‌ها به صدا در آورده است.

  • ناوگان ماهیگیری چین سه هزار کشتی دارد!

در طول دو دهه گذشته، چین بزرگترین ناوگان ماهیگیری در آبهای عمیق جهان را با نزدیک به ۳۰۰۰ کشتی ساخته است. چین با کاهش شدید ذخایر در آب‌های ساحلی خود، اکنون در هر اقیانوسی در جهان ماهیگیری می‌کند و در مقیاسی که ناوگان برخی کشورها را در نزدیکی آب‌های خود کوتوله می‌کند.

این تأثیر از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام جنوبی، از سواحل آفریقا تا سواحل آمریکای جنوبی به طور فزاینده‌ای احساس می‌شود، جلوه‌ای از قدرت اقتصادی جهانی چین در دریاهای آزاد.

تلاش چین اعتراضات دیپلماتیک و حقوقی را برانگیخته است. این ناوگان همچنین متهم به فعالیت‌های غیرقانونی از جمله تجاوز به آب‌های سرزمینی دیگر کشورها، سوء استفاده از نیروی کار و صید گونه‌های در معرض خطر بوده است. در سال ۲۰۱۷، اکوادور یک کشتی باری یخچال دار به نام Fu Yuan Yu Leng 999 را توقیف کرد که محموله غیرقانونی ۶۶۲۰ کوسه را حمل می‌کرد که باله‌های آن در چین غذای لذیذ است.

با این حال، بسیاری از کارهایی که چین انجام می‌دهد، قانونی است یا حداقل در دریاهای آزاد، تا حد زیادی قانونی است. با توجه به تقاضاهای رو به رشد طبقه مصرف کننده به طور فزاینده مرفه در چین، بعید است که به زودی این صید پایان یابد.

در تابستان ۲۰۲۰، گروه حفاظتی Oceana نزدیک به ۳۰۰ کشتی چینی را در نزدیکی گالاپاگوس، درست خارج از منطقه اقتصادی انحصاری اکوادور، در فاصله ۲۰۰ مایلی دریایی از قلمرو خود، جایی که حقوق منابع طبیعی را بر اساس معاهده قانون دریا حفظ می‌کند، شمارش کرد. کشتی‌ها آن‌قدر منطقه را در آغوش گرفتند که نقشه‌برداری ماهواره‌ای از موقعیت‌های آنها، مرز منطقه را ترسیم کرد. آن‌ها با هم نزدیک به ۹۹ درصد از ماهیگیری در نزدیکی گالاپاگوس را تشکیل می‌دادند.