چگونه ناخن‌های زیبا داشته باشیم؟

خوراکی‌هایی که حاوی بیوتین هستند می‌توانند به استحکام ناخن‌ها کمک کنند . خوراکی‌هایی از جمله گل کلم، تخم مرغ ، لوبیا ، موز، عدس ، سالمون و بادام زمینی سرشار از بیوتین هستند

پریسا جمدی : در این مقاله قصد داریم در مورد راه‌کارهای مفید برای زیبایی ظاهر ناخن‌ها و بعلاوه غذاهای مورد نیاز برای تقویت ناخن صحبت کنیم.

اقدامات زیر را انجام دهید:
• هفته‌ای یک مرتبه ناخن‌هایتان را کوتاه کرده و با سوهان آنها را صاف کنید.
• برای تقویت ناخن‌ها از محلول تقویت کننده ناخن استفاده کنید و در اطراف ناخن از روغن کوتیکول استفاده کنید.
• برای پیشگیری از آسیب به ناخن‌هایتان از محصولات بدون استون استفاده کنید.
• برای کمک به رشد و تقویت ناخن‌هایتان از خوراکی‌های حاوی بیوتین و روی استفاده کنید.

مراقبت از ناخن‌ها
هفته‌ای یکبار ناخن‌هایتان را کوتاه کنید. وقتی ناخن‌هایتان بلند می‌شوند به جای جویدن آنها، مرتب آنها را کوتاه کنید تا ظاهری زیبا داشته باشند. درست است که شاید دوست داشته باشید ناخن‌های بلندی داشته باشید، اما برای حفظ زیبایی و سلامت آنها باید ناخن‌ها را در یک اندازه مشخصی نگه دارید. برای گرفتن ناخن‌ها از ناخن‌گیر ضدعفونی شده استفاده کنید.
لبه‌های ناخن‌هایتان را با سوهان ناخن صاف کنید. اگر ناخن‌تان شکسته و سطح آن ناهموار شده اصلا سعی نکنید با جویدن لبه ناخن‌تان را صاف کنید، با استفاده از سوهان ناخن لبه‌های ناخن‌تان را صاف و یکدست کنید.
برای جدا کردن ریشه ناخن‌ها از ناخن‌گیر استفاده کنید. هرگز با دست ریشه‌های کنار ناخن‌هایتان را نکنید، چون باعث زخم شدن و خون افتادن گوشت اطراف ناخن‌ها می‌شود. برای اینکه از عفونت پیشگیری شود برای کندن پوسته‌های کنار ناخن از ناخن‌گیر استفاده کنید. کندن پوست و ریشه اطراف ناخن با دندان و جویدن آن نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه مضر هم هست.
یکبار در روز از روغن کوتیکول استفاده کنید. با استفاده روزانه از روغن کوتیکول به هیدراته و سالم نگه داشتن ناخن‌هایتان کمک کنید.
برای استحکام ناخن از تقویت کننده ناخن استفاده کنید. ناخن‌های ضعیف و شکننده دارید؟ از محلول تقویت کننده ناخن استفاده کنید. درست مانند لاک ناخن، روزی ۱ بار از محلول تقویت کننده ناخن استفاده کنید و به مرور زمان متوجه سفت و محکم شدن ناخن‌هایتان خواهید شد.
برای پیشگیری از عفونت، به کوتیکول‌هایتان ور نروید. هرگز کوتیکول‌هایتان را نجوید. برای دور نگه داشتن باکتری‌ها از ناخن‌هایتان نیاز به کوتیکول سالم دارید. اگر واقعا کوتیکول‌ها روی اعصابتان هستند می‌توانید با استفاده از یک عقب‌زن (پوشر) آنها را عقب بزنید.
از محصولات ناخن فاقد استون استفاده کنید. محصولاتی که حاوی مواد مضر برای ناخن هستند از جمله استون، می‌توانند به ناخن آسیب برسانند.
زیر ناخن‌ها را با آب و صاون تمیز کنید. برای تمیز کردن زیر ناخن‌ها اصلا از وسایل تیز و فلزی استفاده نکنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای سلامت ناخن‌ها
خوراکی‌هایی که حاوی بیوتین هستند می‌توانند به استحکام ناخن‌ها کمک کنند. خوراکی‌هایی از جمله گل کلم، تخم مرغ، لوبیا، موز، عدس، سالمون و بادام زمینی سرشار از بیوتین هستند. با افزودن این مواد به رژیم غذایی‌تان دقت کنید ببینید بعد از گذشت چند هفته ناخن‌هایتان مستحکم‌تر شده‌اند یا خیر.
غذاهای سرشار از پروتئین نیز به استحکام ناخن‌ها کمک می‌کنند. برای دریافت پروتئین کافی از طریق مواد غذایی می‌توانید خوراکی‌های ذکر شده در ادامه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، این خوراکی‌ها عبارتند از: مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و تخم مرغ، غلات کامل، سویا و آجیل.